دیدار مجازی سران آمریکا و اروپا درباره اوکراین و روسیه بایدن: با سران اروپایی درباره مسائل اوکراین اتفاق نظر داریم

گروه جهان الف،   4001105010

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دیدار بسیار خوبی با رهبران اروپا درباره اوکراین و روسیه داشته است و با آنها اتفاق نظر کامل دارد .

 بایدن: با سران اروپایی درباره مسائل اوکراین اتفاق نظر داریم

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه به وقت محلی پس از این دیدار با رهبران اروپا در مورد اوکراین همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و ناتو با روسیه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد دیدارش با رهبران اروپایی گفت که با رهبران اروپا اتفاق نظر کامل دارد.

 کاخ سفید نیز درباره این دیدار اعلام کرد بایدن و رهبران اروپایی در این دیدار مجازی، با ابراز نگرانی از افزایش حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، رهبران آمریکا و اروپا همچنین بر تمایل مشترک برای حل و فصل دیپلماتیک تنش های فعلی تاکید و تعامل های اخیر با روسیه را در قالب مختلف بررسی کردند.

 بر اساس این گزارش، رهبران آمریکا و اروپا همچنین درباره تلاش‌های مشترک خود برای بازداشتن روسیه از تهاجم احتمالی بیشتر به اوکراین، از جمله آمادگی  برای تحمیل هزینه های اقتصادی شدید به روسیه و تقویت امنیت شرق اروپا گفت و گو کردند.

بایدن پس از این دیدار در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد دیدارش با رهبران اروپایی گفت دیدار بسیار خوبی با رهبران اروپایی داشتم و با آنها اتفاق نظر کامل دارم.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس نیوز که از او در مورد تورم و دردسرساز بودن آن در انتخابات میاندوره ای آمریکا پرسید در حالیکه هنوز میکروفونش روشن بود، از کوره در رفت و با تمسخر و الفاظ بی ادبانه او را پسر احمق خطاب کرد.

پیش از این دیدار، کاخ سفید درباره دیدار مجازی رهبران آمریکا و اروپا اعلام کرده بود این گفت و گو برای بحث در خصوص پاسخ مشترک به فشار نظامی روسیه در اطراف اوکراین انجام می شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همزمان با افزایش تنش ها میان آمریکا و ناتو با روسیه بر سر اوکراین و ادعای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی برای کاهش تنش ها اعلام کرد که هشت هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا در حالت آماده باش قرار دارند.

جان کربی روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران ادعا کرد این اقدام برای آماده سازی نیروها و برای اطمینان از تقویت و اتحاد ما با ائتلاف ناتو است. هنوز دستور اعزام نیرو صادر نشده است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به خواسته جو بایدن دستور آماده باش نیروهای آمریکایی برای اعزام  را صادر کرده است. کربی گفت که هنوز تصمیم نهایی برای اعزام نیروها گرفته نشده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه به وقت محلی در این باره به خبرنگاران گفت که با متحدان خود در مورد اعزام نیرو مشغول مشورت بوده درحال آمادگی برای تمام احتمالات بوده ایم.

این مقام کاخ سفید افزود همیشه اعلام کرده ایم که متحدان خود در شرق اروپا را تقویت خواهیم کرد و هیچ وقت ارائه کمک های اضافی در صورت وقوع یک تهاجم را رد نکرده ایم.

 منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی‌یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.