"وین" در انتظار تصمیمات سخت

گروه سیاسی الف،   4001102012

مذاکرات وین پس از هفت هفته به مرحله مهم و در عین حال سخت خود نزدیک شده است؛ با وجود برداشته شدن بخش زیادی از پرانتزها؛ موارد باقی مانده موضوعاتی هستند که دیگر به تصمیم‌گیری سیاسی در سطح بالا نیاز دارند.

"وین" در انتظار تصمیمات سخت

به گزارش ایسنا، بعد از حدود دو ماه بخش قابل توجهی از مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم ها در بخش های حقوقی، سیاسی و فنی پیش رفته است و بسیاری از اختلاف‌نظرها در خصوص پرانتزهای موجود در متون مورد نظر برطرف شده است. طرف ها درباره اغلب موارد اختلافی، ایده‌ها و پیشنهاداتی را مطرح کرده‌اند اما هنوز تا تبدیل شدن این ایده ها به متن فاصله وجود دارد. در عین حال در موارد باقی‌مانده از اختلافات که به طور طبیعی از موضوعات مهم و سخت محسوب می شوند، طرف‌ها نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی هستند.

با توجه به خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های حداکثری علیه ایران، بخش قابل توجه تسریع در روند مذاکرات و دستیابی به توافق و بازگشت همه طرف ها به برجام نیازمند آن است که کاخ سفید اقدامات لازم را در راستای رفع تحریم ها و ارایه تضمین ها انجام دهد. به محض اینکه آمریکا تصمیمات لازم را برای رفع مؤثر، قابل راستی‌آزمایی و پایدار تحریم‌ها اتخاذ کند، سرعت گفت‌وگوها افزایش یافته و توافق در مدت زمانی کوتاه ممکن خواهد شد.

مذاکرات در روزهای اخیر در سطوح سیاسی و کارشناسی در چارچوب رایزنی های دو جانبه و چندجانبه ادامه داشت و رایزنی ها در این هفته نیز ادامه خواهد یافت.

رییس هیات مذاکره کننده کشورمان روز جمعه در دیدارهای جداگانه با انریکه مورا معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میخاییل اولیانوف رییس هیات مذاکره کننده روسیه دیدار کرد.

هم چنین کشورهای گروه ۱+۴ به اضافه ایران در نشستی مشترک به بررسی آخرین تحولات و نتایج به دست آمده در مذاکرات پرداختند.

علاوه بر این روسای روسی و آمریکایی مذاکره کننده در وین جداگانه با یکدیگر دیدار کردند.

میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‎های بین‌المللی واقع در وین پس از دیدار با راب مالی در توییتی نوشت: درباره مسائل عمده باقی مانده که باید برای اطمینان‌یابی از احیای برجام[توافق هسته‌ای] و لغو تحریم‌ها در روند مذاکرات برجام انجام شود، گفت‌وگو کردیم.

به گزارش ایسنا، در حالی که مذاکرات در وین به گفته مقامات ارشد آمریکایی و روسای هیات های مذاکره کننده رو به جلو و مثبت ارزیابی می شود، همچنان برخی مقامات اروپایی به اعمال فشار نسبت به مذاکرات و به ویژه مذاکره کنندگان ایرانی در وین ادامه می دهند.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در سخنان اخیر خود مذاکرات وین را رو به جلو خواند و گفت که الان وقت ترک میز مذاکره با ایران نیست اما در همین حال وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با همتای آلمانی خود مجدد این موضع قبلی خود مبنی بر کند بودن روند مذاکرات را تکرار کرد و گفت که ممکن است نبود کندی روند، مذاکرات انجام شده تا اینجای کار را بی اثر کند.

فشار در راستای تعیین ضرب الاجل برای دستیابی به توافق یا طرح مساله توافق موقت و تسریع در روند مذاکرات در حالی انجام می شود که مقامات ایرانی بارها بر این موضع تاکید کرده‌اند که "به هیچ‌وجه موضوع توافق موقت در مذاکرات وین مطرح نیست و هیچ گونه ضرب الاجلی را برای دستیابی به توافق نمی پذیرند."

مذاکره کنندگان ایرانی از ابتدای مذاکرات در آذر ماه بر دستیابی به توافقی پایدار و قطعی تاکید کرده اند و در تمامی روند طی شده و متون مذاکره شده تا کنون بر همین اساس عمل کرده اند.

در همین حال میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات در توییتی نوشت: روسیه احساس فوریت در مذاکرات را دارد اما با تعیین ضرب الاجل های مصنوعی مخالف است."