عامری: اعتماد به آمریکا خطرناک است/ لزوم تقویت ارتباط با همسایگان

گروه سیاسی الف،   4001024063
عامری: اعتماد به آمریکا خطرناک است/ لزوم تقویت ارتباط با همسایگان

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: اگر با هند، عراق، روسیه، چین، ژاپن و دیگر کشورها تعاملاتی به نفع طرفین داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
محمدجواد عامری دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اصرار اصلاح‌طلبان برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا و پیامدهای این نوع مذاکره، گفت: ما در «برجام» قرار نیست به آمریکا جوابی بدهیم. بحث این است که برخی گفته‌اند ایران سلاح هسته‌ای دارد و برای این ادعا، معاهده و چارچوبی را با همراهی چند کشور دیگر در قالب مذاکره شروع کردند.

وی با اشاره به اینکه ادعای غرب درباره سلاح هسته‌ای ایران پوچ است، اظهار کرد: ایران به آمریکا بدهی ندارد که فقط با آمریکا آن را حل کند. نکته اصلی این است که آمریکا هیچگاه به تعهدات خود پای بند نبوده و در حال حاضر، صرفاً به مذاکره نیاز دارد و از این طریق می‌خواهد مطالبات خود را محقق کند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران تاکید کرد: آمریکا قطعاً بعد از مذاکره همان برخوردی که در دولت روحانی با ایران داشت را ادامه خواهد داد و تعهدات خود را زیر پا خواهد گذاشت. کسانی که این نگاه را دارند، بیش از آنکه به دنبال منافع ملت ما باشند به دنبال این هستند که وابستگی و نگاه خاصی که به غرب دارند را دنبال کنند.

عامری بیان کرد: این افراد پیش از این ادعا می‌کردند که ایران نمی‌خواهد با دنیا تعامل داشته باشد و تاکید داشتند، فقط باید با چند کشور خاص مذاکره صورت بگیرد؛ اما ثابت شد که ما می‌توانیم با کل دنیا تعامل داشته باشیم و دنیا محدود به چند کشور نیست.

وی بیان کرد: اگر با هند، عراق، روسیه، چین، ژاپن و دیگر کشورها بتوانیم تعاملاتی به نفع آن طرفین داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات کشور را حل کنیم. اما این گروه همه منفعت را محدود به کشورهای خاص خود می‌دانند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران تصریح کرد: این گروه اگر کشورهای دیگر منافع ما را تأمین کنند به هر صورتی شروع می‌کنند و انواع و اقسام تهمت‌ها را می‌زنند. درصورتی‌که ما نه به روسیه، نه چین، نه هند، نه عراق و نه هیچ کشوری وابسته نیستیم؛ با نگاه برد برد می‌توانیم با کل دنیا معامله داشته باشیم.

عامری اظهار کرد: اگر در دولت آقای روحانی توانسته بودیم تنها بازار یک کشور مثل عراق را در دست بگیریم الان دشمنان عراق مثل عربستان و ترکیه بازار را دست نمی‌گرفتند و همان بازار بسیاری از نیازهای داخلی کشور ما را تأمین می‌کرد و می‌توانستیم از نظر صادرات رشد کنیم.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای فقط به دنبال مذاکره با کشورهای عهدشکن هستند که بعد از تحقق اهداف خود، منافع ملت ایران را زیر پا بگذارند، اظهار کرد: آمریکا با کدام کشور به تعهداتش عمل کرده است؟ آنها تعهداتشان را نادیده می‌گیرند و با نگاه ابزاری به سایرین، فقط منافع خود را در نظر دارند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با تاکید بر اینکه اعتماد به آمریکا نگاه خطرناکی است، تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا و اروپایی‌ها می‌خواهند با تحریم، ایران را تحت فشار قرار دهند تا از منافع خود دست بردارد، کشورهای دیگر تمایل دارند با ما ارتباط برقرار کنند.

عامری در رابطه با اصرار برخی برای مذاکره مستقیم با آمریکا، عنوان کرد: نگاه این گروه، مخالف منافع ملت است و می‌خواهد ما همچنان مثل قبل از انقلاب، سرسپرده آمریکا باشیم.

وی با بیان اینکه بدیهی است که حتی اگر مستقیماً با آمریکا مذاکره کنیم باز هم آنها به تعهدات خود عمل نخواهند کرد، گفت: اگر به کوچه و خیابان برویم و با غیرسیاستمداران صحبت کنیم، می‌گویند با کسی که چند بار بدقولی کرده، نمی‌توان تعامل و اعتماد داشت.

دبیرکل جمعیت ایثارگران خاطرنشان کرد: آمریکا نمی‌خواهد هیچ ضمانتی بدهد، از برجام خارج شد و الان طلبکارانه برخورد می‌کند. ما باید بر سر منافع خود محکم بایستیم و بدانیم راه‌حل آرامش و اقتصاد مردم ایران، فقط تعامل با آمریکا، فرانسه و انگلیس یا آلمان نیست؛ بلکه ما می‌توانیم با کل دنیا منافع خود را تعریف کنیم و دستاوردهای خوبی هم داشته باشیم.