رونمایی از طرح دموکرات‌ها برای تحریم روسیه در سنای آمریکا

گروه جهان الف،   4001023021

طرحی در مجلس سنای آمریکا رونمایی شد که به‌موجب آن واشنگتن باید تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از عملیاتی شدن خط لوله «نورد استریم ۲» از جمله تحریم مقام‌های ارشد روسیه را انجام دهد.

رونمایی از طرح دموکرات‌ها برای تحریم روسیه در سنای آمریکا

به گزارش فارس، دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا شامگاه چهارشنبه از طرحی برای اعمال تحریم‌های گسترده علیه مقامات ارشد دولتی و نظامی روسیه، از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور و موسسات بانکی مهم، در صورت ورود مسکو به خصومتی جدید علیه اوکراین، رونمایی کردند.

قانون پیشنهادی که توسط کاخ سفید نیز حمایت می‌شود، شامل مقرراتی برای کمک به تقویت امنیت اوکراین است و آمریکا را تشویق می‌کند تا «تمام اقدامات موجود و مناسب را در نظر بگیرد» تا از عملیاتی نشدن خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به «نورد استریم ۲»، اطمینان حاصل کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سناتور «رابرت منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا که این لایحه را رونمایی کرد، در بیانیه‌ای گفت: «این قانون کاملاً روشن می‌کند که سنای ایالات متحده بیکار نخواهد ماند زیرا کرملین تهدید به حمله مجدد به اوکراین می‌کند».

بر اساس متن این لایحه، که برای اولین بار توسط «واشنگتن پست» منتشر شد، همچنین شرکت‌هایی در روسیه را هدف قرار می‌دهد که سیستم‌های پیام‌رسان ایمن مانند سوئیفت را ارائه می‌کنند که بانک‌ها از آن برای تبادل اطلاعات کلیدی با سایر موسسات مالی استفاده می‌کنند.

سخنگوی منندز نیز به رویترز گفت که بیش از ۲۰ دموکرات، از جمله «چاک شومر» رهبر اکثریت سنا این لایحه را تایید کرده‌اند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا چند ماهی است که با اظهار نظرهای مستقیم یا غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

پیش از این،  «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه ضمن دفاع از برگزاری رزمایش‌های نظامی در خاک روسیه و نزدیک مرز اوکراین، تاکید کرد سیاست ناتو در حرکت به سمت شرق اروپا و خاک روسیه، امنیت مسکو را تهدید می‌کند.