سفیر افغانستان در چین: کلیدها را به سفارت قطر دادم و رفتم

گروه جهان الف،   4001022004

جاوید احمد قائم، سفیر دولت سابق افغانستان در چین با انتشار پیامی توییتری اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری کرده و محل سفارت کابل در پکن را ترک کرده است.

سفیر افغانستان در چین: کلیدها را به سفارت قطر دادم و رفتم

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، قائم در پیام توییتری خود دلایل اتخاذ این تصمیم را شخصی و حرفه‌ای اعلام کرده ولی از پرداختن به جزئیات آنها اجتناب کرده ولی نامه‌ای را به ضمیمه منتشر کرده در آن به جزئیات روند تحویل امور پرداخته داده است.

او در این نامه توضیح داده که پس از آغاز دوره سلطه طالبان بر افغانستان، دیپلمات‌های حاضر در چین خواهان ادامه کار نبوده و اکثر آنها پس از اخذ مرخصی، چین را ترک کرده‌اند.

قائم همچنین تاکید کرده کارکنان این سفارتخانه از شش ماه گذشته حقوق و دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

او خاطرنشان کرده که ممکن است با رسیدن فرستاده طالبان، هیچ کارمندی در سفارت افغانستان در پکن باقی نماند.

قائم در این نامه تاکید کرده که حقوق و دستمزد تمامی کارکنان محلی را پرداخت کرده و حساب بانکی این سفارت برای تامین برخی مصارف مورد نیاز صد هزار دلار آمریکا موجودی دارد. او همچنین یادآور شده که کلیدهای ساختمان سفارت افغانستان را به سفارت قطر در چین سپرده است.

جاوید احمد قائم، سفیر افغانستان در چین، استعفانامه خود را با تاریخ اول ژانویه ٢٠٢٢ خطاب به وزارت خارجه افغانستان امضا کرده ولی آن را روز دهم روز دوشنبه در توییتر خود نیز نشر کرده است.

بیشتر سفارت‌خانه‌های افغانستان هنوز به نظام جمهوری سابق وفادار هستند و در پی به رسمیت شناخته نشدن دولت موقت طالبان از سوی جامعه بین‌الملل و با وجود بروز مشکلات مالی همچنان در بلاتکلفی به سر می‌برند.