وزارت نیرو را به جایگاه اصلی خود بازگردانید

محمد حسن نخجوانی،   4001019033 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 وزارت نیرو را به جایگاه اصلی خود بازگردانید

ایران از روزگاران گذشته کشوری کم آب بوده است. با اینحال نیاکان ما با هوشمندی توانسته بودند در این کشور خشک، تمدنهای بزرگی برپا نمایند. 

در ایران با توجه به حیاتی بودن موضوع آب، سیاستگذاری، نظارت و تصمیم گیری در حوزه آب با تمام اختیارات در یک وزارتخانه بنام وزارت نیرو ( آب و برق سابق) متمرکز شده است. اما متاسفانه آنچه از عملکرد چند ده سال گذشته وزارت نیرو می بینیم نه جنس مدیریت آب، بلکه از جنس پیمانکاری انتقال آب است. 

به این معنا که به جای آنکه وزارت نیرو در برابر توسعه نامتوازن و ناپایدار شهرها در مناطق کم آب فلات مرکزی ایران، هشدار داده و ایستادگی نماید؛ به جای آنکه در برابر توسعه ناپایدار صنعتی در مناطق خشک هشدار داده و ایستادگی نمایند و به جای آنکه در برابر توسعه ناپایدار کشاورزی در کل کشور هشدار داده و ایستادگی نمایند، سهل انگارانه با همه این موارد کنار آمده و پذیرفته است آب را از زیر سنگ هم که شده بیابد و به هرجا که اعلام کنند (حتی کویر) انتقال دهد!

 مشخص است که این نگرش بدرد مدیریت منابع آب نمیخورد. با این نگرش فقط میتوان آب را جابجا کرد. در واقع تفوق این ذهنیت بر وزارت نیرو طی چند ده سال گذشته باعث شده است این وزارتخانه بیشتر نقش یک جنرال کنتراکتور (پیمانکار مادر) را بازی کند تا مدیر منابع آب کشور را.

آیا بخاطر دارید وزارت نیرو مخالف افزایش جمعیت شهرهای کویری مانند قم و یزد باشد؟ آیا بخاطردارید وزارت نیرو مخالف توسعه صنایع فولاد در استانهای اصفهان و یزد باشد؟ تنها مخالفتهایی که در این زمینه ها ابراز شده از طرف اساتید دانشگاه و کارشناسان مستقل بوده است نه مقامات رسمی وزارتخانه. به همین دلیل می‌بینیم کشور در تمام دشتهای خود دچار بحران در حوزه آب شده است. 

حال از وزیر جدید محترم نیرو تقاضا داریم یکبار برای همیشه ذهنیت اشتباه حاکم بر وزارت نیرو مبنی بر آنکه "تنها راه حل انتقال آب است"  را اصلاح کند و به جای آن نگرش صحیح "سیاستگذاری، نظارت و مدیریت مصرف منابع آب" را جایگزین نماید تا وزارتخانه نیز به جایگاه مناسب خود ارتقا یابد.