پوتین: دورنمای روابط روسیه و آمریکا به نتیجه مذاکرات امنیتی بستگی دارد

گروه جهان الف،   4001010103

به گفته یک مقام کرملین، رئیس جمهوری روسیه در مذاکرات تلفنی خود با بایدن اعمال تحریم‌های ضدروسی را "اشتباه بزرگی" نامید که می‌تواند روابط دو کشور را از بین ببرد و بر اهمیت موفقیت آمیز بودن مذاکرات مربوط به تضمین‌های امنیتی تأکید کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "یوری اوشاکوف" مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در مسائل سیاست خارجی صبح امروز (جمعه) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا در جریان مذاکرات تلفنی شب گذشته با "ولادیمیر پوتین" بارها به غیرقابل قبول بودن آغاز یک جنگ هسته‌ای اشاره کرد. 

اوشاکوف گفت: «بسیار مهم است که رئیس جمهور بایدن در جریان گفتگوها چندین بار تأکید کرد که نباید اجازه داد تا یک جنگ هسته‌ای آغاز شود و چنین جنگی برنده‌ای نخواهد داشت. بدین ترتیب، آمریکایی‌ها هم مانند ما درک می‌کنند که ایالات متحده و روسیه بزرگترین توان‌های هسته‌ای در جهان هستند و همانطور که رئیس جمهور پوتین گفته است، می‌توانند و باید نقش اساسی در تأمین صلح و ثبات، چه در قاره اروپا و چه در دیگر نقاط کره زمین ایفا کنند.» 

به گفته این مقام کرملین، بایدن همچنین به پوتین اطمینان داده که واشنگتن قصد ندارد تسلیحات نظامی تهاجمی در خاک اوکراین مستقر کند. وی گفت: «یکی از نکات مهم در مذاکرات رهبران دو کشور این مسئله بود که رئیس جمهور بایدن با صراحت اطمینان داد که آمریکا قصد ندارد تسلیحات تهاجمی در اوکراین مستقر کند. و در این رابطه ولادیمیر پوتین هم یادآور شد که دقیقاً این موضوع یکی از مفاد سندی است که طرف روسی به ایالات متحده ارائه داده و ما تمایل داریم تا مذاکرات اصولی‌تری در این رابطه انجام دهیم.» 

یوری اوشاکوف ادامه داد، روسای جمهوری روسیه و آمریکادر جریان مذاکرات تلفنی خود با توجه به اهمیت مسئله، درباره تضمین‌های امنیتی صحبت کرده و دستورکار روابط دوجانبه مطرح نشد. وی در عین حال یادآور شد: «اگرچه رئیس جمهور پوتین بر این نکته تأکید کرد که اگر مذاکرات مربوط به تضمین‌های امنیتی موفقیت آمیز باشد، مسلماً این وضعیت منجر به عادی شدن و بهبود روابط دوجانبه خواهد شد.» 

پوتین اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه را "اشتباهی بزرگ" می‌داند

مشاور پوتین همچنین اعلام کرد که رئیس جمهوری روسیه در مذاکرات شب گذشته با جو بایدن از وی خواست تا با اعمال تحریم‌ها، مرتکب "اشتباه بزرگی" نشود که می‌تواند روابط دو کشور را از بین ببرد. 

اوشاکوف توضیح داد: «بایدن یادآور شد که در صورت ادامه وخامت اوضاع، غرب تحریم‌های گسترده‌ای در عرصه‌های اقتصادی و مالی به منظور بازدارندگی روسیه در نظر خواهد گرفت. و رئیس جمهور پوتین نیز تأکید کرد که اگر کشورهای غربی تصمیم به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه بگیرند، این مسئله می‌تواند منجر به از بین رفتن کامل روابط شود که آسیب بسیار جدی به مذاکرات خواهد زد. وی گوشزد کرد که چنین اقدامی اشتباه بزرگی خواهد بود که نتیجه آن برای نسل‌های آینده باقی میماند، همانطور که نتیجه چنین اشتباهاتی طی 30 سال گذشته نیز مشخص شده است.»  

این مقام بلندپایه کرملین یادآور شد که مذاکرات تلفنی پوتین و بایدن، ادامه منطقی کنفرانس ویدئویی رهبران روسیه و آمریکا در اواسط ماه دسامبر بود که برای نخستین موضوع تضمین‌های امنیتی طی آن مطرح شده بود. به گفته وی، بایدن هم مانند پوتین خود را به خوبی برای این مذاکرات جدی آماده کرده بود. البته مسلماً روسای جمهوری دو کشور سال نو را به یکدیگر تبریک گفته و برای ملت‌های روسیه و آمریکا موفقیت و خوشبختی آرزو کردند. 

اوشاکوف افزود: «بطور کلی مذاکرات انجام شده د جهت گیری سازنده‌ای پیش رفت و کاملاً کاری و پرمحتوا بود و می‌تواند علامت خوبی برای مذاکرات دوجانبه آتی در تاریخ 10 ژانویه (20 دی ماه) در ژنو باشد. البته هنوز بسیار زود است که بگوییم طرفین تا چه اندازه حاضر به دستیابی به توافق هستند.» 

به گفته وی، پوتین و بایدن توافق کردند که رایزنی‌های خود را در سال جدید نیز ادامه دهند.