شناسایی عوامل خطر مرگ بر اثر کووید-۱۹

گروه فناوری الف،   4001010068

محققان کشور با انجام پژوهشی، موفق به شناسایی عوامل خطر مرگ بر اثر کووید-۱۹ در بیماران جوان و مسن شدند.

به گزارش ایسنا،‌ پاندمی کووید-۱۹ بیش از ۱۸۰ کشور دنیا را درگیر کرده و باعث مرگ بیش از ۳۰۰ هزار نفر شده است. هنوز ریسک فاکتورها مرتبط با مرگ مبتلایان به طور کامل شناخته نشده است. در این راستا،  مطالعه محققان دانشگاه علوم پزشکی قم با هدف مقایسه تظاهرات بالینی و ریسک فاکتورهای مرگ در دو گروه سنی کمتر و بیشتر از ۵۰ سال در مبتلایان به کووید-۱۹ در استان قم انجام شد.

این مطالعه به صورت کوهورت گذشته نگر بر روی ۱۷۸ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در استان قم انجام شد. بیماران تا زمان بهبودی یا فوت پیگیری شدند. جمعیت مورد نظر به ۴ گروه تقسیم و به صورت تصادفی از هر گروه ۵۰ نفر وارد مطالعه شدند. گروه اول بیماران کمتر از ۵۰ سال که با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند، گروه دوم بیماران کمتر از ۵۰ سال که به علت ابتلا به کووید-۱۹ فوت شده بودند. گروه سوم بیماران بیش از ۵۰ سال که با بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند، گروه چهارم بیماران با سن بیشتر از ۵۰ سال که به علت ابتلا به COVID-۱۹ فوت شده بودند. اطلاعات مورد نظر شامل علائم بالینی و عوامل خطر مرتبط با مرگ جمع آوری و در دو گروه سنی مقایسه شدند.

 محمد آقاعلی محقق اصلی این پروژه با همکاری سعید شمس و احسان شریفی پور دریافتند: شایع‌ترین علائم در بیماران بستری به ترتیب تنگی نفس (۶/۸۲ درصد)، سرفه (۶/۷۳درصد) و تب (۹/۷۱ درصد) بود. در گروه بالای ۵۰ سال شیوع تب در گروه بهبود یافته (۸۱.۸ درصد) بیشتر از گروه فوت شده (۵۳.۳) بود.

همچنین سردرد، کاهش حس بویایی و چشایی نیز در هر دو گروه سنی در گروه بهبودیافته شایع تر بود. در گروه کمتر از ۵۰ سال افراد فوت شده BMI بالاتری داشتند اما در گروه بالای ۵۰ سال افراد فوت شده BMI پایین تری داشتند.

نتایج این مطالعه نشان داد چاقی می‌تواند به عنوان یک ریسک فاکتور مرگ در گروه سنی کمتر از ۵۰ سال مطرح باشد .