نارضایتی افکار عمومی عربستان از بن سلمان

گروه جهان الف،   4000927105 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

 یک موسسه آمریکایی آمار جدیدی از نارضایتی افکار عمومی عربستان از اقدامات ولیعهد سعودی و نهادهای دولتی اعلام کرد.

نارضایتی افکار عمومی عربستان از بن سلمان

نتایج یک نظرسنجی از افکار عمومی عربستان سعودی  در خصوص «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان  خشم مردم را از واقعیت فزاینده فساد در عربستان و مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل را نشان داد.

به گزارش تسنیم، وب سایت سعودی لیکس نوشت: نتایج این نظرسنجی که توسط موسسه واشنگتن انجام شد، نشان می‌دهد: «سعودی‌ها نگران افزایش فساد نهادهای دولتی و وخامت اوضاع اقتصادی هستند».

بر اساس گزارش این موسسه، سعودی‌ها معتقدند که دولت آل سعود علاقه‌ای به کاهش  فساد اقتصادی و سیاسی ندارد و با مشکلات اقتصادی فزاینده‌ای که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مقابله نمی‌کند.

شهروندان سعودی در مسائل داخلی، بیشتر به فساد اهمیت می‌دهند تا شرایط عمومی اقتصادی و  آن‌ها کمتر به حفظ حریم خصوصی یا آزادی‌های فردی اهمیت می‌دهند.

38 درصد از ملت عربستان معتقدند که مقامات سعودی برای مقابله با مشکلات اقتصادی فزاینده و سختی‌های روزمره مردم تلاشی نمی‌کند.

این نظرسنجی نشان داد که بیش از نیمی از مردم سعودی از برقراری ارتباط دوستانه با  ترکیه حمایت می‌کنند، در حالی که اکثریت سعودی‌ها هنوز عادی سازی روابط با اسرائیل را رد می‌کنند.

افکار عمومی عربستان عمدتا مخالف عادی سازی رسمی کامل روابط با رژیم اسرائیل است. تنها 16 درصد نظر مثبتی در مورد «توافقنامه‌های بین اسرائیل، امارات، بحرین، مغرب و سودان» دارند .

این در حالی است منابع معارض سعودی، خبر دادند که عده‌ای از منتقدان اقدامات ولیعهد سعودی تصاویری از او را بر روی برخی خودروها ترسیم کرده‌اند که از دست داشتن وی در ترور روزنامه‌نگار سعودی «جمال خاشقجی» ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» که در ترکیه ناپدید شد، حکایت داشت.

«عبدالله العوده» دبیرکل حزب معارض «تجمع ملی سعودی» با انتشار تصاویری در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «خیابان‌های واشنگتن، امروز، شاهد خودروهایی بود که از خیابان‌ها عبور می‌کردند و می‌گفتند: ما، مستحق دموکراسی هستیم نه آقای ار‌‌‌ّه».

کاهش قیمت نفت ، ادامه جنگ یمن و شیوع کرونا در کنار ولخرجی‌ها و فساد مالی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درآمدهای ارزی این کشور را به شدت کاهش داده و فشار اقتصادی بی سابقه‌ای را به مردم این کشور تحمیل کرده است.

اوضاع امنیتی، سیاسی و اقتصادی عربستان از زمان  محمد بن سلمان وخیم‌تر شده است. افزایش نرخ بیکاری و افزایش کسری بودجه و همچنین رکود اقتصادی در این کشور در حال افزایش است. فعالان سعودی از وخامت شدید و مداوم در عربستان به دلیل سیاست‌های متزلزل دولت سعودی و ارتکاب جنایت‌های مختلف در داخل و خارج عربستان رنج می‌برند.

اعتراضات ملت سعودی از همه فرقه‌ها علیه رژیم سعودی در حال گسترش است. رژیم سعودی در گذشته افراد منحصر به فردی را سرکوب می‌کرد، اما امروز سرکوب‌گری این رژیم مستبد همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در بر گرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه این رژیم استکباری می‌‌شود.

اخیراً ، وبلاگ نویسان و فعالان سعودی هشتگ «جهان_بن_سلمان را نمی‌پذیرد » را راه اندازی کردند و جنایت‌های محمد بن سلمان از جمله سرکوب‌گری‌ها، مالیات‌های هنگفت، هدر رفتن ثروت عربستان و همچنین گسترش فساد و زوال اخلاقی را مورد انتقاد قرار دادند.

افزایش شعار و اعتراضات ملت سعودی به سیاست رژیم آل سعود را می‌توان مقدمه‌ای برای آغاز موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه حکومت سعودی دانست که قطعا با سرکوبگری‌های این رژیم همراه خواهد شد.