مصادره زمین‌های ازبک‌ها و ترکمن‌ها توسط طالبان

گروه جهان الف،   4000919076

شبه نظامیان طالبان متهم به پشتیبانی از اخراج اجباری بیش از ۱۰۰۰ نفر از ازبک تبارها و ترکمن تبارها از املاک زمینهایشان در شمال افغانستان شده اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه RFE/RL ، چندین تن از اعضای قوم ازبک‌ و ترکمن ادعا می‌کنند که پشتون‌ها خانه‌ها و زمین‌های آنها را در ولایت جوزجان در شمال افغانستان با کمک طالبانی که عمدتا از پشتون ها تشکیل شده، تصرف کرده اند.

این خلع ید ها در حالی انجام شده‌اند که شبه نظامیان طالبان از زمان تصرف قدرت در ماه اوت در افغانستان، اقدام به اخراج صدها خانواده از قوم شیعه هزاره از خانه ها و مزارعشان در پنج ولایت کرده اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که آواره سازی اجباری مردم از سوی طالبان، تلاشی برای توزیع زمین بین حامیان خود و مجازات گروهی جوامعی است که از دولت سابق افغانستان حمایت می‌کردند.

عبدالله، یکی از این ساکنان، می‌گوید از جمله کسانی است که در منطقه درزاب، از مناطق دورافتاده ولایت جوزجان، آواره شده‌اند.

او بیان کرد، که شبه نظامیان طالبان با همراهی ایل پشتون بیش از ۱۰۰۰ تن از ازبکها و ترکمنها را در ۲۷ نوامبر از خانه‌ها و مزارعشان در نواحی درزاب و قوش تپه، واقع در ولایت جوزجان، بیرون کردند.

عبدالله که خواستار عدم افشای نام واقعی اش به دلیل نگرانی از امنیتش شد، به پایگاه RFE/RL گفت که مقامات استانی طالبان قول داده‌اند که هیئتی را برای تحقیق درباره تصرف زمین‌های ادعایی اعزام کنند. او در اظهاراتش که ۸ دسامبر مطرح شد گفت که هنوز چنین هیاتی به آنجا نرسیده است.

او می گوید: این سرزمین صدها سال متعلق به ما بوده است. ما آن را پرورش داده‌ایم و متعلق به ماست.

فیض الله، یک ساکن قوش تپه، می گوید که اعضای کوچ نشین ایل پشتون با کمک طالبان بیش از ۲۰۰۰۰ جریب از زمین های آنها را تصرف کردند.

او می گوید: هیچ کس نمی توانست مقاومت کند. اگر صدایمان را بلند می‌کردیم، کشته می‌شدیم.