درآمدي بر كنگره سيزدهم

محمدکاظم انبارلویی،   4000916121
درآمدي بر كنگره سيزدهم

سيزدهمين كنگره حزب مؤتلفه اسلامي پنج‌شنبه همين هفته در شهر مقدس قم برگزار مي‌شود . نزديك به 60 سال است حزب مؤتلفه اسلامي در سپهر انقلاب اسلامي از آغاز نهضت اسلامي امام خميني (ره) تاكنون نقش‌آفريني مي‌كند.

امام (ره) كه خود بنيانگذار اين جريان سياسي الهي است بر آن بود كه از هيئت‌هاي مذهبي كه در مساجد از مؤمنين شكل گرفته با يك ائتلاف طبيعي جرياني پديد آید جاي احزاب شرق‌زده و غرب‌زده آن روزگار را بگيرد. او اين مدل را يك مدل بومي مي‌دانست و با همين مدل حماسه 15 خرداد محرم سال 1342 را پديد آورد.

حزب مؤتلفه اسلامي تا پيروزي انقلاب يك پاي بزرگ حركت سياسي زبده‌ترين كادرهاي انقلاب بود كه با شكل‌گيري حزب جمهوري اسلامي همه اعضاي آن به اين حزب پيوستند. با تعطيلي حزب جمهوري اسلامي با كسب اجازه از امام (ره) مؤتلفه اسلامي فعاليت جديد خود را از سرگرفت از آن زمان تاكنون 12 كنگره برگزار كرده است. روابط و مناسبات دروني حزب كاملا مردم‌سالارانه مي‌باشد و داراي يك چينش دموكراتيك است.
كنگره سيزدهم حزب مؤتلفه اسلامي درحالي برگزار مي‌شود كه انقلابيون در قاب بيانيه گام دوم رهبر معظم انقلاب مأمور به صيانت از انقلاب و بازتوليد مفاهيم نو و انقلابي در سپهر سياست ايران هستند.
انتظارات جامعه سياسي ما از يك حزب كه 6 دهه در انقلاب استخوان خرد كرده آن است كه به پرسش‌هاي كليدي جامعه باز امروزي پاسخ‌هاي شايسته دهد. حزب نيازمند يك بازاريابي در كلام سياسي است كه در غوغاي تحولات روزافزون و انقلابات پي‌درپي كه در وادي«اطلاعات» و «ارتباطات» صورت مي‌گيرد هم درست ببيند و هم ديده شود.
حزب به يك آینده‌انديشي ، آينده‌پژوهي و آینده‌نگري دقيق نياز دارد تا سهم خود را در صيانت از خود و صيانت از انقلاب اسلامي ادا كند.
حزب مؤتلفه اسلامي در ايران پايه‌گذار يك نگرش انقلابي، اصيل و معقول در حوزه دين ، جامعه، سياست و سياست‌ورزي است بايد با ذائقه اجتماعي و سياسي امروز ايران در اين كرسي ظاهر شود.
«حزب»، «مطبوعات» و «دانشگاه» سه پديده مدرني بودند كه پس از مشروطه وارد ايران شدند.امروز هرسه دچار تحول و دگرگوني حتي در حال افول هستند. دنياي جديد دنياي مجازي است. ما از دروازه‌هاي مجازي وارد دنياي حقيقي مي‌شويم. ما مختصات جغرافيايي آن‌را نمي‌دانيم. با طول و عرض و ارتفاع مدل هندسي دنياي مجازي بيگانه هستيم.
مدل رياضي چنين دنيايي را تكنولوژيست‌ها تعيين مي‌كنند.آنها فيلسوفاني كه در قرن بيستم درخشيدند را پشت سر گذاشته‌اند. امروز هيچ فيلسوفي در غرب در چند و چون چنين دنيايي حاضر نشده است، حرفي بزند. فيلسوفان سياسي عصر ما در حيرت پديداري «موبوكراسي» از دل «دموكراسي» هستند نمي‌گويند چرا از دل دموكراسي آنان كه قرار بود حكومت مردم بر مردم باشد يك مشت اراذل و اوباش مثل ترامپ، جانسون و ماكرون بيرون آمده است.
حزب مؤتلفه اسلامی در كشور نبايد ابزار و نردبان قدرت باشد و حركت به چنين سمت‌وسويي با طلوع و غروب قدرت‌ها دچار نوسان مي‌شود. حزب ، محل ظهور عقلانیت سیاسی وخرد جمعي براي پاسخگويي به پرسش‌هاي كليدي جامعه است. حزب محل اجتماع نخبگاني است كه درد جامعه را می فهمند و مي‌خواهند براي درمان آن چاره‌انديشي كنند.
حزب مؤتلفه اسلامي يك حزب اسلامي است كه خاستگاه اصلي آن مسجد، محراب، منبر و مرجعيت آگاه شيعه است، هرگز سرنخ اين ريسمان الهي را نبايد رها كند.
امروز ما با قدرت‌هايي در جهان روبه‌رو هستيم كه قدرت نظامي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي آنها طوري در هم تنيده شده‌اند كه مرز جغرافياي طبيعي خاصي ندارند.
آنها مي‌خواهند براي كل بشريت تعيين تكليف و براي همه دنيا فكر كنند. آنها درصدد پديداري دنيايي هستند كه با ممشاي انبياي الهي و پيامبران و اولياي خدا جور در نمي‌آيد . آنها همان جماعتي هستند كه مي‌خواستند «اومانيسم» را جاي خدا بگذارند، نتوانستند. حالا با انقلاب در اطلاعات و ارتباطات مي‌خواهند «تكنولوژي» را جاي آن بگذارند. آنها حتي فيلسوفان عصر خود را كنار گذاشتند اجازه نمي‌دهند روشنگري دراين‌باره صورت گيرد. آنها اجازه نمي‌دهند انسان به ارتباط به «خود» و «خدا» فكر كند، تا بتوانند انسان را به خود مشغول كنند و از انديشيدن به «ابديت» او را دور كنند.
حزب مؤتلفه اسلامي بايد در دوره جديد در منظومه رفتاري خود تجديدنظر كند، بيشتر به سمت كنش سياسي رود تا واكنش سياسي. حزب بايد مهارت خود را در حل مسائل مردم و جامعه امروز ايران نشان دهد. از روزمرگي فاصله بگيرد و با خرد جمعي و حق‌پذيري، دريافت‌هاي عقلي خود را با نخبگان و مردم به اشتراك بگذارد.
حزب بايد هوش و مهارت و دانش كافي خود را  براي اصلاح و حل اختلافات مؤمنين در حوزه سياسي نشان دهد و با تجميع نيروهاي انقلابي از نواميس فكري و مباني انقلاب اسلامي دفاع بهنگام داشته باشد.
اين‌كه حزب مجمع عمومي سيزدهم را در شهر قم در كنار مسجد جمكران برگزار مي‌كند، بسيار پرمعناست. معناي حقيقي آن اين است حزب خود را براي برپايي يك جامعه مهدوي مهیا می کند و به چنين سمت‌وسويي در حركت است.