همزمان با هفته پژوهش‌ و فناوری سال ۱۴۰۰ نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار برگزاری می‌شود

گروه فناوری الف،   4000916061

همزمان با هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰، بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار نیز در تهران برگزار می‌شود.

 امسال نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار با شعار «پژوهش و فناوری؛ پشتیبان تولید» از نیمه دوم آذرماه آغاز به کار می‌کند. عبدالساده نيسى، مديركل دفتر حمايت و پشتيبانى امور پژوهش و فناورى وزارت علوم، تحقيقات و فناورى و دبير ستاد ملى هفته پژوهش و فناورى درباره اهداف و جزئیات این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه، امسال از سه بخش "ارائه آخرین دستاوردهای پژوهش و فناوری مراکز آموزشی تحقیقاتی و فناوری کشور"، "ارائه نیازهای پژوهش و فناوری کشور" و "ارائه فناوری¬های نوپدید و آینده¬نگر" تشکیل شده است.
بنا بر اظهارات دبير ستاد ملى هفته پژوهش و فناورى، این نمایشگاه برای چهارمین سال متوالی به طور همزمان با نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت برگزار می‌شود. در معرض دید قرار دادن آخرین دستاوردهای پژوهش و فناوری سراسر کشور در یک مکان و یک زمان، ارائه نیازهای پژوهش و فناوری کشور به پژوهشگران و فناوران به منظور رفع نیاز صنایع و دستگاه‌های اجرایی و در نهایت، ایجاد ارتباط موثر بین پژوهشگران و فناوران با صاحبان صنایع و صنعتگران را می‌توان از اهداف این نمایشگاه به شمار آورد. 
تجلیل و هم‌اندیشی با پژوهشگران برتر
 نیسی، مديركل دفتر حمايت و پشتيبانى امور پژوهش و فناورى وزارت علوم، تحقيقات و فناورى درباره انتخاب شعار نمایشگاه امسال و اصلی‌ترین برنامه‌های آن گفت: شعار هفته پژوهش و فناوری سال جاری با توجه به شعار سال، «پژوهش و فناوری؛ پشتیبان تولید» انتخاب شده است. از جمله برنامه¬های نمایشگاه نیز، علاوه بر برنامه¬های اعلام شده، می¬توان به تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور، نشست هم¬اندیشی مدیران ارتباط با صنعت و جامعه مراکز آموزش عالی، رونمایی از برترین فناوری‌های تولید شده در کشور در سال گذشته و برگزاری کارگاه¬های آموزشی اشاره کرد. 
از نمایشگاه امسال استقبال خواهد شد؟
به گفته عبدالساده نيسى، دانشگاه¬ها، پژوهشگاه¬ها، پارک¬های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، مراکز نوآوری و کارآفرینی، وزارت¬خانه¬ها و دستگاه¬های اجرایی از جمله شرکت‌کنندگان در نمایشگاه پیش رو هستند.
وی درباره میزان استقبال از نمایشگاه پژوهش 1400 گفت: تجربه سالیان گذشته نشان می¬دهد این نمایشگاه همیشه با استقبال بسیار خوبی از طرف عموم مردم، دانش¬پژوهان، فناوران و شرکت¬ها روبرو بوده است. در نمایشگاه بیست و دوم هم انتظار می¬رود شاهد حضور پرشور دانشجویان، محققان، فناوران و سایر فعالان حوزه پژوهش و فناوری در ایام برگزاری نمایشگاه باشیم.
نیسی، درباره سهم و جایگاه بخش خصوصی در این نمایشگاه نیز افزود: بخش خصوصی نیز به عنوان ارائه¬کننده نیازهای پژوهشی و فناوری و هم به عنوان استفاده‌کننده از آخرین نتایج پژوهشی و  فناوری کشور نقش موثری در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار امسال خواهد داشت.
تفاوت‌های نمایشگاه امسال با دوره‌های قبل چیست؟
 عبدالساده نيسى، دبير ستاد ملى هفته پژوهش و فناورى، معتقد است نمایشگاه امسال بهتر از سال‌های پیش برگزار خواهد شد: به دلیل شرایط بیماری کرونا، بیست و یکمین دوره نمایشگاه در سال گذشته تنها به صورت مجازی برگزار شد. در واقع، در نمایشگاه امسال پس از دو سال، مجددا شاهد حضور فیزیکی شرکت¬کنندگان و بازدید کنندگان خواهیم بود که انتظار می¬رود همین امر ما را در رسیدن به اهداف برگزاری نمایشگاه یاری کند. هم¬چنین در نمایشگاه امسال برای اولین مرتبه شاهد بخشی تحت عنوان فناوری¬های نوپدید و آینده¬نگر هستیم که امیدواریم با استقبال گسترده بازدیدکنندگان مواجه شود.