حذف دلار از معاملات تسلیحاتی روسیه و هند

گروه سیاسی الف،   4000916046

روسیه و هند که میلیاردها دلار معاملات تسلیحاتی دارند توافق کردند که دلار آمریکا را از معاملات تسلیحاتی خود حذف کنند.

  الکساندر میخییف رئیس شرکت دولتی تسلیحاتی روس آبارون اکسپورت (دست اندرکار صدرات تسلیحات روسیه) روز سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها با اشاره به توافق با هند برای حذف دلار از معاملات تسلیحاتی روسیه با این کشور گفت: طبق سنت مرسوم ما ارزش همه قراردادهای تسلیحاتی را برای اینکه فهم آن مناسب باشد به دلار آمریکا اعلام می کنیم.  

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، وی افزود: اما در واقع شرکت روس آبارون اکسپورت ۱۰۰ درصد دلار را از معاملات تسلیحاتی با کشورهای دیگر کنار گذاشته است.  مقام روس گفت: آنچه که به هند مربوط می شود تمام معاملات روسیه با این کشور با روبل یا روپیه هند صورت می گیرد.  

به گفته میخییف، روسیه با هند برای بومی سازی تولید اسلحه کلاشینکوف از نوع آک-۲۰۳ در هند به توافق رسید و در مرحله نخست ۱۲۰ هزار اسلحه کلاشینکوف با افزایش بومی سازی از ۵ تا ۷۰ درصد در هند تولید خواهد شد.

وی افزود: در مرحله دوم همه اسلحه های کلاشینکوف مورد نیاز هند بطور ۱۰۰ درصد در این کشور تولید خواهد شد.

روسیه با برخی کشورها از جمله ایران، چین، هند و ترکیه معاملات را با ارزهای ملی کشورهای طرف تجارت انجام می دهد و چنین نظامی برای مبادلات با بسیاری از کشورهای دیگر نیز پیش بینی شده و مورد بررسی قرار می گیرد.

به دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از سال ۲۰۱۷ میلادی داد وستد در بنادر این کشور فقط با روبل انجام می گیرد و تجارت با دلار آمریکا که بخش عمده بازرگانی خارجی را تشکیل می داد، منع شده است.