روسیه به ترکیه در ساخت جنگنده ملی کمک می‌کند

گروه جهان الف،   4000914148

رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفت که مسکو و آنکارا در حال همکاری در زمینه‌های دفاعی از جمله توسعه جنگنده ملی TF-X هستند.

روسیه به ترکیه در ساخت جنگنده ملی کمک می‌کند

به گزارش فارس، «دیمیتری شوگایف» رئیس همکاری فنی نظامی سرویس فدرال روسیه گفت که مسکو و آنکارا درباره موضوع همکاری در زمینه توسعه جت جنگنده TF-X‌در حال رایزنی هستند.

«اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه نیز روز یکشنبه گفت که روسیه و ترکیه در حال همکاری در زمینه دفاعی از جمله توسعه جت جنگنده TF-X هستند.

وی که با روزنامه ملیت ترکیه مصاحبه می‌کرد، گفت: «مفاد زیادی در زمینه همکاری در گفت‌وگوهایمان با روسیه وجود دارد. این گفت‌وگوها شامل توسعه جنگنده ملی ترکیه است».

ترکیه از سال 2016 کار بر روی پروژه جت جنگنده ملی خود را آغاز کرده است.

کار بر روی جنگنده TF-X‌در حالی آغاز شد بود که ترکیه در برنامه جت جنگنده اف-35 آمریکا نیز حضور داشت.

قرار بود که ترکیه یکصد فروند جنگنده اف-35 از آمریکا دریافت کند اما پس از آنکه آنکارا تصمیم گرفت که سامانه دفاع موشکی اس-400 را از روسیه خریداری کند، از برنامه تولید این جنگنده کنار گذاشته شد.

همکاری نظامی روسیه و ترکیه در حالی انجام می‌شود که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه چند روز پیش در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از اقدام آنکارا در کمک نظامی به اوکراین انتقاد کرد.

 ارتش اوکراین اخیرا اعلام کرده که از پهپادهای ساخت ترکیه برای نخستین بار در مناطق درگیری در جنوب شرقی اوکراین استفاده کرده است.

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده که قصد دارد تعداد دیگری از پهپادهای بیرقدار ترکیه را طی سال آینده خریداری کند.

در سال 2019، اوکراین شش پهپاد بیرقدار TB2 به همراه سه سامانه زمینی کنترل را از ترکیه خریداری کرد.

ارتش اوکراین چند روز پیش اعلام کرد توانسته پرتاب موشک از پهپاد بیرقدار خریداری شده از ترکیه را با موفقیت انجام دهد و تجهیزات توپخانه‌ای دشمن را نابود کند. این آزمایش در منطقه تحت منازعه «دونباس» انجام شده که در آن استقلال‌طلبان تحت حمایت روسیه و نیروهای ارتش اوکراین درگیری‌های پراکنده‌ای دارند.

این پهپادها اولین بار در سال جاری میلادی از سوی ارتش اوکراین در مناطق جنگی شرق این کشور برای عملیات شناسایی به‌کار گرفته شد.