مذاکرات وین| درخواست اروپایی‌ها برای بازگشت به پایتخت‌‌هایشان

گروه سیاسی الف،   4000912003

منابع خبری می‌گویند هیأت‌های اروپایی پس از پایان یافتن تنها دو جلسه کارشناسی بر روی پیشنهاد ایران پیشنهاد بازگشت به پایتخت‌های خود را مطرح کرده‌اند.

مذاکرات وین| درخواست اروپایی‌ها برای بازگشت به پایتخت‌‌هایشان

به گزارش فارس، منابع خبری می‌گویند پس از پایان یافتن تنها دو جلسه میان ۲ کارگروهی که بر روی پیشنهاد ایران کار می‌کرده‌اند روز جمعه قرار است جلسه کمیسیون مشترک برجام تشکیل شود.

شنیده‌های غیررسمی حاکی است هیأت‌های اروپایی خواستار موکول شدن مذاکره به زمانی دیگر و بازگشت به پایتخت‌های خود هستند.

درخواست اروپایی‌ها برای ترک زودهنگام جلسه مذاکرات پس از برگزاری تنها ۲ جلسه کارشناسی از منظر ناظران به عنوان عدم جدیت طرف اروپایی ارزیابی می‌شود.

ساعاتی قبل‌تر هم پایگاه میدل‌ایست‌آی هم از درخواست‌های مکرر هیأت اروپایی برای به تعویق افتادن جلسات مذاکرات خبر داده بود. این رسانه انگلیسی نوشته بود دست‌کم یکی از درخواست‌های هیأت اروپایی با مخالفت ایران روبرو شده بود که تأکید داشت مسئله پای میز مذاکره مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند عدم استقلال مذاکره‌کنندگان اروپایی و وابستگی آنها به هیأت آمریکا به یک عامل اخلال در مذاکرات تبدیل شده است.

هیأت ایرانی در وین شب گذشته ۲ سند شامل لغو تحریم ها و مسائل هسته ای را به طرف مقابل ارائه کرد. باقری معاون سیاسی وزیر خارجه در گفتگویی ارائه ۲ سند از سوی ایران به طرف مقابل شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را نشانه جدیت جمهوری اسلامی خواند و گفت: «در وین هستیم که گفت‌وگوها را ادامه دهیم.»

دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در هشتم آذر ماه در وین رسما آغاز شد.

 دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین در حال برگزاری است.

طرفین، صبح چهارشنبه دهم آذر ماه، در کارگروه هسته‌ای مواضع و دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها ارائه کردند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.