تصویر روز ناسا از ۴ سحابی معروف

گروه فناوری الف،   4000911068

تصویر روز ناسا به ۴ سحابی زیبا و معروف عقاب، امگا، تریفید و مرداب تعلق گرفته است.

به گزارش فارس، تصویر روز ناسا به ۴ سحابی زیبا و معروف عقاب، امگا، تریفید و مرداب تعلق گرفته است. سحابی  به ابر عظیمی از غبار، گاز و پلاسما در فضاهای میان‌ستاره‌ای گفته می‌شود که محل پیدایش و زادگاه ستارگان هستند.

این چهار سحابی به خاطر زیبایی نفس گیرشان شناخته می‌شوند؛ در دهه ۱۹۵۰، تیمی از اخترشناسان اندازه‌گیری‌های فاصله‌ای را با برخی از ستاره‌های این سحابی‌ها انجام دادند و توانستند وجود بازوی کمان را استنباط کنند. تحقیق آنها برخی از اولین شواهد از ساختار مارپیچی کهکشان ما را ارائه کرد. 

بازوی کمان یا بازوی کمان-شاه‌تخته یک بازو در کهکشان راه شیری است.

سحابی عقاب یک خوشه ستاره‌ای باز جوان در صورت فلکی مار است که توسط ژان فیلیپ دو شوزو  در ۶-۱۷۴۵ کشف شد. نام آن از شکل مانند عقاب این سحابی گرفته شده‌است.

سحابی اومگا، یا با اسم‌های شناخته شده دیگرش سحابی قو یا سحابی نعل اسبی  بین ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ سال نوری دور از زمین است و دهانه آن حدود ۱۵ سال نوری قطر دارد. 

سحابی  تریفید، سه تکه یا M۲۰ که در صورت فلکی قوس واقع شده است، بصورت ساختار سه قسمتی دیده می شود که توسط خطوط گرد و غبار احاطه شده است. درخشش و رنگ این سحابی را تشعشعات هیدروژن یونیزه شده صورتی و غبار آبی رنگ ستاره های جوان و گرم تشکیل داده است.

سحابی مرداب، سحابی‌ای باشکوه و سرشار از گاز داغ و زادگاه ستارگان جوان، با گستردگی ۱۰۰ سال نوری که ۵ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد، به قدری بزرگ و درخشان است که بدون تلسکوپ نیز در سمت صورت فلکی کمان دیده می‌شود.