همکاری عربستان و آمریکا برای حذف حزب الله پیش از انتخابات لبنان

گروه جهان الف،   4000910115 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان ابعاد تازه تری از مداخلات طرفهای خارجی مانند آمریکا و عربستان برای تاثیرگذاری بر این انتخابات افشا می شود.

 همکاری عربستان و آمریکا برای حذف حزب الله پیش از انتخابات لبنان

به گزارش الف، هر اندازه که به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان نزدیک میشویم ابعاد تازه تری از تحرکات دشمنان مقاومت در داخل و خارج این کشور برای تحت تاثیر قرار دادن روند و نتیجه انتخابات مشاهده میشود.

در این میان آمریکا و عربستان 2 طرف اصلی هستند که نتیجه انتخابات پارلمانی لبنان برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که هر دو در همه پروژه های خود برای تضعیف یا نابودی مقاومت شکست خوردند و انتخابات پارلمانی لبنان در مرحله فعلی آخرین ایستگاه آنها محسوب می شود.

در سایه هدف مشترکی که آمریکا و عربستان در لبنان دنبال میکنند طبیعی است که استراتژی آنها در همپوشانی با یکدیگر قرار بگیرد؛ البته ممکن است روش آنها تفاوت جزئی با یکدیگر داشته باشد اما به طور کلی در یک چارچوب قرار دارد.

جنگ نرم واشنگتن و ریاض در لبنان ضد مقاومت از سالها قبل توسط انجمنها و شخصیتهای سیاسی و رسانه های وابسته به دو طرف تاکنون همچنان ادامه دارد. اما اطلاعات حاکی از آن است که در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان کمپین گسترده ای توسط ریاض و واشنگتن به راه افتاده است.

منابع آگاه لبنانی در این زمینه فاش کردند که کمپین مشترکی توسط آمریکا و عربستان با حمایت کشورهای غربی جهت تاثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی لبنان به راه افتاده است؛ به این صورت که طرفین مشارکت کننده در این کمپین مسئولیت تامین بودجه مالی کارزهای انتخاباتی مخالفان حزب الله را بر عهده میگیرند.

بر این اساس هزینه کمپین های انتخاباتی جریانهای مخالف حزب الله یا مستقیما توسط دولت عربستان پرداخت می شود یا از طریق انجمنها و موسساتی که در لبنان تحت نظارت آمریکا کار می کنند. علاوه بر آن برخی تجار ثروتمند در خارج از لبنان که تحت نفوذ آمریکا و عربستان قرار دارند نیز مسئولیت تامین بخش بزرگی از بودجه مالی کمپین های ضد حزب الله را بر عهده گرفته اند.

هم زمان با آن فعالیتهای فرهنگی نهادهای غیردولتی وابسته به آمریکا در آستانه انتخابات پارلمانی نیز همچنان ادامه دارد. برنامه‌هایی با ظاهری انسان‌دوستانه همچون توزیع ماسک و لوازم بهداشتی و ایجاد کمپین‌های اهدای خون و... که البته با پوشش رسانه‌ای بالا انجام و در راستای سیاست‌های آمریکا و با نظارت این کشور و مهره‌های آن در داخل لبنان اجرا میشود در همین چارچوب است.

اما در سطح مداخلات عربستان در انتخابات پارلمانی لبنان باید به تحرکات ریاض جهت متحد کردن اعضای جریان غربگرای 14 مارس اشاره کنیم. بعد از تیرگی روابط عربستان با «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل و سرکرده اصلی جریان 14مارس، «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی مهره اصلی ریاض در لبنان محسوب میشود و عربستان در تلاش برای متحد کردن سایر اعضای 14 مارس با جعجع است.

در همین راستا «ولید البخاری» سفیر عربستان در لبنان که اکنون در پی بحران روابط ریاض و بیروت، لبنان را ترک کرده، چندی قبل از شخصیتهای وابسته به عربستان خواسته بود تا ائتلافی با سمیر جعجع تشکیل دهند. عربستان همچنین تلاش زیادی برای اتحاد «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه با سمیر جعجع نیز انجام داد تا وزنه نمایندگان وابسته به عربستان را در انتخابات پارلمانی لبنان بالا ببرد.

آمریکا نیز مستقیما وارد میدان شده و بعد از شکست ابزارهای نیابتی خود در لبنان، این بار شخص «دوروتی شیا» سفیر ایالات متحده در بیروت را وارد عمل کرده است. شیا اکنون مسئول برقراری روابط نزدیک با طرفهای مخالف حزب الله در لبنان جهت پیشبرد برنامه کشورش برای انتخابات پارلمانی لبنان است.

درحالی که روند ثبت نام مشارکت کنندگان در انتخابات پارلمانی لبنان همچنان ادامه دارد اطلاعات نشان میدهد که نام چندهزار نفر از وابستگان مولفه شیعه در لبنان که برای انتخابات ثبتنام کرده بودند به بهانه های واهی پاک شده است.

علاوه بر آن کمپین دیگری با مدیریت کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای نفوذ در میان طرفداران مقاومت به راه افتاده است. این طرفها در وهله نخست در تلاش برای تحریک طرفداران حزب الله و متحدان آن جهت کناره گیری از کمپینهای انتخاباتی مقاومت و پیوستن به صفوف مخالفان حزب الله هستند.

کشورهای غربی و عربی در وهله دوم از شیوه تهدید و ارعاب استفاده می کنند؛ به طوری که طرفداران مقاومت و جریان آزاد ملی را تهدید کرده اند که در صورت ادامه حمایت از ائتلاف این دو طرف، تحت تحریم کشورهای اروپایی قرار می گیرند.

کمتر از 5 ماه تا انتخابات پارلمانی لبنان زمان باقی مانده و در سایه شرایط متشنج اقتصادی و سیاسی که این کشور تجربه میکند عرصه برای نقش آفرینی طرفهای عربی و غربی کاملا باز است و این امر هوشیاری مسئولان و نهادهای مربوطه در لبنان را میطلبد.