بلاروس، لهستان را تهدید به بستن لوله گاز کرد

گروه جهان الف،   4000910103

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد اگر لهستان مرزهایش با بلاروس را ببندد و مانع عبور پناهجویان شود، مینسک آماده است تا جریان انرژی روسیه به اروپا را که از خاک بلاروس می گذرد، متوقف کند.

بلاروس، لهستان را تهدید به بستن لوله گاز کرد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رویترز، بلاروس با اتحادیه اروپا بر سر پناهجویانی که در مرز غربی این کشور پناه گرفته اند، دچار اختلاف شدید است.

اتحادیه اروپا، بلاروس را متهم می کند هزاران پناهجو را از خاورمیانه به این کشور منتقل و این افراد را به عبور از مرز بلاروس برای ورود به اتحادیه اروپا از طریق لهستان، لیتوانی و لتونی ترغیب می کند. بلاروس این اتهام را رد می کند.

در این میان، ماریوس بلاشاک وزیر دفاع لهستان روز چهارشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که وابسته دفاعی بلاروس پس از شکسته شدن چراغ های نصب شده نظامیان لهستانی در نزدیکی شهر ترسپول در شرق لهستان بر اثر شلیک گلوله، احضار شد.

وزیر دفاع لهستان افزود: اقدامات تحریک کننده سرویس های بلاروسی مطلقا غیرقابل قبول است.

در همین حال، آندری دودا رئیس جمهوری لهستان روز سه شنبه قانونی را امضا کرد که به دولت این کشور امکان می دهد دسترسی به مناطقی در اطراف مرز لهستان با بلاروس را محدود کند. این قانون امروز (چهارشنبه) به اجرا گذاشته شد و با وضعیت فوق العاده ای که نیمه شب سه شب موعدش به سر آمد، تعویض شد.

بلاروس و لهستان درگیر مناقشه ای مرزی بر سر پناهجویانی هستند که مدت هاست در مرز دو کشور چادر زده اند و منتظر ورود به اروپا هستند.

پناهجویان با چالش سخت تری برای ورود به اتحادیه اروپا روبه رو هستند. تحت فشار اتحادیه اروپا، شرکت های هواپیمایی پروازها از خاورمیانه به بلاروس را محدود و بسیاری از آژانس های مسافرتی در منطقه فروش بلیط هواپیما به این جمهوری شوروی سابق را متوقف کرده اند.

لهستان بیش از ۲۰ هزار گارد مرزی، نظامی و پلیس در منطقه مرزی مستقر کرده و مقام های بلاروس نیز بسیاری از پناهجویان را به مینسک بازگردانده اند تا آنها را راهی کشورهایشان کنند.

 نزدیک به ۲ هزار پناهجو عمدتاً اهل خاورمیانه، نزدیک مرز بلاروس با لهستان در شرایط بسیار دشوار مستقر شده اند.