گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین

گروه جهان الف،   4000910076

وزیر خارجه انگلیس می‌گوید که در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو، درباره حمایت از اوکراین و جلوگیری از رسیدن ایران به توانمندی نظامی اتمی صحبت کردند.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه درباره ایران و اوکراین

به گزارش فارس، وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه در حاشیه نشست مقامات کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به تکرار مباحثات ضد ایرانی پرداختند.

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) در توئیتی از دیدار خود با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی، «هایکو ماس» همتای آلمانی و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود در «ریگا» پایتخت لتونی خبر داد.

تراس ضمن خوب و مفید توصیف کردن این نشست، گفت: «بر تعهد خود به ناتو، آزادی و دموکراسی تاکید کردیم. درباره حمایت از اوکراین و نگرانی‌ها از خطر تهاجم نظامی [روسیه به این کشور] صحبت کردیم».

وی همچنین افزود که با وزرای خارجه آمریکا، آلمان و فرانسه درباره «جلوگیری از رسیدن ایران به تسلیحات اتمی» نیز به گفت‌وگو پرداخته است.

وزارت خارجه آلمان نیز در توئیتی ضمن اشاره به این دیدار نوشت: «ماس و وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه مباحثات خوبی درباره چالش‌های امنیتی که ما را نگران کرده‌اند، انجام دادند».

در ادامه این توئیت به توضیح چالش‌های امنیتی نگران‌کننده مذکور پرداخته شده است: «تحرکات نیروهای روسیه اطراف اوکراین و تلاش‌های مشترک برای احیای برجام از طریق بازگشت ایران به پایبندی کامل [مورد بحث قرار گرفت]».

وزارت خارجه آلمان در حالی احیای توافق هسته‌ای را به بازگشت ایران به پایبندی به آن منوط کرده که این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ بدون هیچ دلیلی از برجام خارج شد و تحریم‌های یکجانبه ظالمانه را علیه تهران برگرداند. جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده این آمریکاست که از برجام خارج شده و این کشور باید ابتدا به توافق هسته‌ای بازگردد تا تهران نیز به تعهداتش پایبند شود.

نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۴ عصر دوشنبه با حضور در هتل «کوبورگ» محل مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها در وین، دور جدیدی از گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند. وزارت خارجه روسیه بعد از اتمام این دور از مذاکرات، با تاکید بر عزمی که مشارکت‌کنندگان از خود نشان داده‌اند، اعلام کرد که در گفت‌وگوهای دوشنبه بر ادامه فعالیت دو کارگروه موافقت شد.

امروز همچنین روزنامه دولتی «چاینا دیلی» در یادداشت سردبیری خود با تاکید بر لزوم برداشته‌شدن تحریم‌های ایران به‌منظور احیای توافق هسته‌ای، از طرف‌های حاضر در مذاکرات وین خواست از خود صداقت و انعطاف نشان دهند تا گفت‌وگوها به نتیجه برسد.