دور اول گفت‌وگوها در وین؛ واقعیت‌هایی از آنچه در مذاکرات گذشت

گروه سیاسی الف،   4000909072

نتیجه ۶ دور مذاکرات در دوره قبل، رسیدن به یک متن باز و بدون توافق در۲۰ ژوئن بوده است؛ متنی که هیچ کدام از کشورهای حاضر در مذاکره مدعی توافق بر روی آن نیستند.

دور اول گفت‌وگوها در وین؛ واقعیت‌هایی از آنچه در مذاکرات گذشت

نوبت اول مذاکره هسته‌ای ایران و کشورهای ۴+۱ در وین در حالی پایان یافت که بیشتر طرف‌های حاضر در مذاکره، روند مثبتی برای آن ترسیم می‌کنند.

به گزارش ایرنا جدیت ایران برای حضور در مذاکره با هدف رفع تحریم‌ها، باعث شده تا تیم ایرانی با نگاهی جدید وارد مذاکره با کشورهای ۱+۴ شود؛ این نگاه جدید که بر اساس خواسته اصلی ایران یعنی رفع تحریم‌ها و حفظ حقوق هسته ای کشورمان طراحی شده، جدیت ایران را برای رسیدن به نتیجه اثبات کرده است.

در این میان اما برخی طرف‌های حاضر در مذاکرات وین تلاش می‌کنند تا فضای مذاکرات به سمتی هدایت شود که بتوانند بیشترین بهره را از دوره‌های پیشین مذاکرات کسب کنند.

بر همین اساس انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده که «ایران موافقت کرده که مذاکرات این دور بر پایه ۶ دور مذاکرات قبلی ادامه یابد اما ایران تاکید کرده که می‌خواهند "حساسیت‌های سیاسی" دولت جدید ایران ضمیمه مذاکرات شود»

این اظهارات مورا به سرعت در برخی از رسانه های خارجی و داخلی بازتاب پیدا کرد و تحلیل‌های مختلفی پیرامون شکل گرفت؛ در حالی که «مورا» نه تنها جزئیاتی از نتیجه ادعایی در ۶ دور مذاکره در گذشته ارائه نداد بلکه پیرامون حساسیت‌های دولت جدید ایران نیز اظهارنظری نکرد.

بر اساس اطلاعات موجود، نتیجه ۶ دور مذاکرات در دوره قبل، رسیدن به یک متن باز و بدون توافق در۲۰ ژوئن بوده است؛ متنی که هیچ کدام از کشورهای حاضر در مذاکره مدعی توافق بر روی آن نیستند.

محمد مرندی کارشناس ارشد مسائل بین الملل در صفحه شخصی خود به این مساله اشاره کرد که «متن نوشته شده در ۲۰ ژوئن یک پیش نویس ناتمام و پر از پرانتز» بوده است.

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین، مذاکرات روز گذشته را مفید و سازنده ارزیابی کرد و در عین حال گفت: آن چیزی که از شش دور گذشته گفت وگوها پیش روی ما است یک پیش‌نویس است نه یک توافق. پیش‌نویس محل مذاکره است. از این جهت تا زمانی که درمورد همه چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ‌چیز توافق نشده است. بر این اساس همه مباحثی که در ۶ دور گفت‌وگوهای وین به یک جمع‌بندی رسیده قابل مذاکره است و این مساله مورد اذعان همه طرف‌های گفت‌وگو در نشست امروز هم بود.

شب گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در گفت و گوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: ما این مذاکرات را نادیده نمی گیریم، اما به عنوان دولت جدید این حق را برای خود قائل هستیم که با ملاحظات خود مسائل موارد اختلاف را مرور و در مورد آن گفت و گو کنیم.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی برخی منابع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده، مذاکره کنندگان ایرانی در مواجهه با ۶ دور مذاکره در دور قبل، با انعطاف برخورده کرده و تاکید داشته‌اند پیش نویس تهیه شده از دور قبل قرار نیست طور کامل رد یا به طول کامل تایید شود.

بنابر استراتژی تعیین شده توسط تیم مذاکره کننده هسته‌ای، موارد مورد بحث که ممکن است بخشی از مطالب ۶ دور قبل هم باشد، مورد به مورد بررسی و مورد موافقت یا عدم موافقت تیم ایرانی قرار خواهد گرفت.

به نظر می رسد جدیت طرف ایرانی برای رسیدن به یک توافق مطلوب، برخی طرف های دیگر حاضر در مذاکرات ۴+۱ را با نگرانی‌هایی روبرو کرده است.