میانجیگری امارات برای گسترش رابطه اعراب و اسراییل

گروه جهان الف،   4000903147 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

امارات متحده عربی با ایجاد قرار داد تجاری کلان برای بهبود روابط اردن و اسرائیل در راستای منافع رژیم اسرائیل حرکت می‌کند.

میانجیگری امارات برای گسترش رابطه اعراب و اسراییل

به گزارش الف، مقامات اماراتی  با نادیده گرفتن آرمان‌های فلسطین درهای این کشور را هر روز بیش از گذشته به روی رژیم صهیونیستی باز کرده‌ و امروز با ایجاد قرارداد تجاری کلان به عنوان میانجیگر برای بهبود روابط اردن و اسرائیل شناخته شده که اهدافی پشت این توافق‌نامه‌ها نهفته است.

چندی پیش بسیاری از منابع از توافق‌نامه‌ای میان اردن، امارات و رژیم صهیونیستی در خصوص ایجاد مزرعه انرژی خورشیدی در صحرای اردن خبر دادند که شرکت انرژی ابوظبی « المصدر» راه‌اندازی این پروژه را برعهده خواهد داشت.

اسرائیل به انرژی پاک نیاز دارد و این درحالی است که خاک مناسب برای احداث مزارع انرژی خورشیدی ندارد و اردن برعکس اسرائیل این قابلیت را دارد که امارات در همین راستا برای بهبود روابط اسرائیل و اردن تلاش می‌کند.

بر اساس گزارش منابع مختلف این توافق‌نامه اهمیت استراتژیک اردن برای رژیم صهیونیستی  را نشان می‌دهد و این در حالی است که در زمان «بنیامین نتانیاهو»  نخست‌وزیر سابق اسرائیل روابط دو طرف دچار تنش شده بود.

دفتر نظارت اسرائیل اکتبر گذشته هشدار داد که دهه‌ها بی‌توجهی کابینه اسرائیل،  تل‌آویو را برای بحران آب و هوایی بعدی آماده نکرده است.بدین ترتیب «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل در آخرین اجلاس آب و هوا در گلاسکو متعهد شد که تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند.

همچنین اسرائیل در اکتبر2021 اعلام کرد که قصد دارد سالانه 50 میلیون متر مکعب آب به اردن بفروشد که بزرگترین فروش آب شناخته شده در تاریخ دو طرف است. «گیدون برومبرگ» مدیر «اکو پیس» اسرائیل  تاکید کرد که این  اقدام از روی سخاوت و بخشش اسرائیل نیست؛ بلکه  اردن، با بیابان‌های وسیع، مزیت رقابتی در تولید انرژی خورشیدی ارزان دارد. 

توافق جدید موجی از خشم را در اردن برانگیخت و راه را دوباره برای همه مسائل عادی سازی به ویژه  نادیده گرفتن مسئله و آرمان فلسطین بدون هیچ قیمت سیاسی باز کرد. این گونه توافق‌نامه‌ها مخفیانه و پشت پرده تنظیم می‌شوند و مقامات تلاش می‌کنند که  ملت اردن این ادعا را باور کنند که منافع حیاتی ملت فلسطین و اردن پشت این توافق‌ها نهفته است. 

اسرائیل با ایجاد این توافق‌نامه می‌خواهد روح ملی اردن را تحت سلطه خود درآورد و به شهروندان اردنی پیشنهاد دهد که دسترسی آن‌ها به آب و انرژی این بار منوط به رابطه با دشمن است. البته این یک بازی سیاسی، رسانه‌ای و روانی است و  به عقیده بسیاری از کارشناسان و ناظران هدف آن مقدمه توافقنامه انرژی بیشتر با کشورهای عربی دیگر است که این بار از دروازه‌ای بسیار عریض اردن وارد می‌شود.

خلیج آنلاین در گزارشی اعلام کرد که این توافق حاصل امروز نیست و بحث در مورد آن از چندی پیش تحت نظارت آمریکا آغاز شد که در جریان اجلاس آب و هوای گلاسکو که در ابتدای سال جاری برگزار شد، برنامه ریزی شده بود؛ اما تل آویو خواست این موضوع  تا زمانی که کابینه در مورد بودجه رای گیری کند، به تعویق بیفتد.

اسرائیل از انجام این توافق‌نامه به دنبال اهدافی دیگر نیز است .از یک طرف رژیم اسرائیل هیچ کاری در ساخت این پروژه انجام نخواهد داد زیرا یک شرکت اماراتی این نیروگاه را خواهد ساخت و سپس اسرائیل هر کمبود انرژی که داشته باشد، چه در حال حاضر و چه در اوج تولید در سال 2030، پوشش خواهد داد و از صحرای اردن در تولید انرژی بهره خواهد برد.

همچنین می‌توان گفت که رژیم اسرائیل از خلال این توافق‌نامه به دنبال تحکیم روابط خود با کشورهای سازش‌کار عربی است در حالی که  ملت این کشورها رویکردی متفاوت با دولتشان دارند و همچنان به این توافق‌نامه اعتراض و آن را رد می‌کنند، همانطور که ملت اردن بارها به این روابط اعتراض کردند.

 اردن در زمینه  انرژی و آب با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است و با حل مشکل آب از طریق کارخانه آب شیرین کن که در شمال کشور ایجاد می‌شود، می‌خواهد از این مشارکت منتفع شود؛ اما در این زمینه با مخالفت ملت و اقشار اجتماعی جامعه خود مواجه است.

امارات متحده عربی نیز  از خلال این توافق‌نامه سخت تلاش می‌کند تا بقیه کشورهای عربی را به سمت عادی سازی روابط با «اسرائیل» سوق دهد.

ممکن است امارات با ادعای موفقیت خود در این پروژه در مدت کوتاه اشتهای سایر کشورهای عربی را که از مشکلات اقتصادی بزرگ رنج می‌برند باز کند و بدین ترتیب این کشورها به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی روی آورند.

آب در ازای برق یک ایده صرفا اماراتی است که دولت اردن تلاش می‌کند  به بهانه اعلام کمبود منابع آب، بسیاری از اقشار اجتماعی را که به دنبال این توافق‌نامه اعتراض کرده‌اند، متقاعد کند.

این توافق‌نامه می‌تواند وضعیت جدیدی از درگیری ایجاد ‌کند و نشان می دهد که آنچه در گذشته «معامله قرن» نامیده می‌شد، بدون سروصدا و در سایه همبستگی دولت جدید آمریکا در حال اجراست و با توجه به بحران اقتصادی و سیاسی اردن و میانجیگری امارات عواقب زیادی برای اردن خواهد داشت.