قالیباف: مردم تکیه‌گاه کشورند، ما آن‌ها را با دسته‌بندی‌ها جدا کردیم

گروه سیاسی الف،   4000903017

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در حساب اینستاگرام خود تاکید کرد که مردم تکیه‌گاه کشورند، درحالی‌که ما آن‌ها را با دسته‌بندی‌های مختلف جدا کرده‌ایم.

شب گذشته افتخار داشتم تا میزبان جمع صمیمی و باصفای نویسندگان و شعرای خوش‌ذوق و توانمند کشورمان باشم و از مطالب بیان‌شده توسط این عزیزان به خصوص در حوزۀ مسائل ادبیات، کتاب و نشر استفاده کنم.

دقیق‌ترین شناخت‌ها نسبت به مسائل فرهنگی همواره متعلق به کسانی است که خود با بهره‌گیری از ذوق و استعداد خویش، به طور مستقیم در خلق آثار ادبی و فرهنگی نقش داشته‌اند و فضای فرهنگی را نه به عنوان مدیران فرهنگی که به عنوان آفرینشگران هنری، تجربه و خلق کرده‌اند.

ارتباط قلبی مردم با هنرمندان و آثار آنها و همچنین حساسیت بسیار زیاد طبع خلاق هنری نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی، بخشی از دلایلی است که باعث می‌شود هر سیاستگذاری در مجموعه حکمرانی کشور به ارتباط مستمر و دائمی با اصحاب فرهنگ و هنر نیازمند باشد تا خود را از دام تحلیل‌های کلیشه‌ای و بولتنی در خصوص مسائل فرهنگی جدا کند.

مردم تکیه‌گاه کشور هستند درحالی که ما آنها را با دسته بندی های مختلف جدا کرده ایم و باید بدانیم رویکرد فرهنگی به حل مسائل ارتباطی با این گروه‌بندی‌ها ندارد. زمانی که از انقلابی گری حرف می زنیم اگر در متن آن انسان‌ها حرمت نداشته باشند و اگر ما به عنوان مدیری سیاسی، باورها و سلیقه‌های مختلف مردم را نپذیریم و نگاه عدل و عقل بر تصمیمات ما نباشد و جامعه آن را نبیند، در موضوعات ملی به سمت بی هویتی می‌رویم و فرهنگ برای ما یا بی‌ارزش می‌شود و یا توان تاثیری‌گذاری خود را در مسائل فرهنگی از دست می‌دهیم.

نکاتی که نویسندگان و شعرای محترم حاضر در جلسه بیان کردند حقیقتاً برای من حاوی مطالب بسیار ارزشمند بود که ضروری است در عرصۀ قانون‌گذاری مورد توجه قرار گیرد؛ باید سازوکار مشخص مشارکت اصحاب فرهنگ در فرایند سیاستگذاری فرهنگی مشخص شود. بنده خود را نمایندۀ این عزیزان در مجلس شورای اسلامی می‌دانم تا با همکاری تمام نمایندگان محترم و کمیسیون‌های مربوطه، مسائل موجود در حوزۀ فرهنگ و ادبیات را پیگیری کنیم؛ ان‌شاء‌الله با مشارکت فعالانه اصحاب هنر عقلانیت، واقع‌بینی، عدالت‌خواهی و مردم‌گرایی توامان در این عرصه مورد توجه قرار گیرد.

امیدوارم ما نیز بتوانیم در عرصۀ اقتصاد و فرهنگ کاری شایستۀ ملت ایران به انجام رسانیم و از ظرفیت‌های قانون‌گذاری و نظارت در مجلس بهترین استفاده را ببریم که به قول آقای ناصر فیض:
در «مجلس» اگر جای خودت را نشناسی
تنها هنرت، وصل قعودی به قیام است

پ.ن: چندین نفر از نویسندگان و شعرای ارجمند لطف کردند و آثار ارزشمند خود را به اینجانب هدیه دادند که در این جا از لطف و محبت تمامی آنها تشکر می‌کنم.