رد پای خارجی ها در سوء قصد به الکاظمی

گروه جهان الف،   4000823124

سحرگاه یکشنبه ۱۶ آبان به جان «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق سوءقصد شد. ابهامات این اتفاق تحلیلگران را به این سمت سوق داده که مردم عراق در این امر شاهد یک طراحی با کارگردانان تکراری حامی بی‌ثباتی عراق بوده‌اند.

رد پای خارجی ها در سوء قصد به الکاظمی

به گزارش ایرنا تحولات عراق و روزهایی که به تشکیل پارلمان و به تبع، دولت جدید منتهی می‌شود، به روزهای پرالتهابی تبدیل شده است. اعتراضات به نتایج انتخابات و سپس تجمعات روز جمعه و به خشونت کشیدن آن و پس از آن سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق موجب شده، تحلیلگران بسیاری معتقد به تحرکاتی از سوی بدخواهان مردم منطقه برای آشوب در عراق و ممانعت از رویه‌های آرامش ساز باشند؛ به‌ویژه سوء قصد به جان «مصطفی الکاظمی» و برخی نشانه‌های آن احتمال دست داشتن آمریکا در ناآرام‌سازی این کشور را بیش از پیش تقویت کرد.

نشانه‌های که آمریکایی‌ها از خود جا گذاشتند

«محمد الحمد» تهیه کننده و مجری شبکه ماهواره ای «آفاق» در خصوص نشانه‌هایی مبنی بر دخالت آمریکایی‌ها در سوء قصد به جان الکاظمی در رشته توئیتی نوشت: هر بار که چنین اتفاقی در منطقه سبز بغداد می‌افتد، سفارت آمریکا سامانه دفاع موشکی (سیرام) را در کنار آژیر خطر به کار می اندازد، اما این بار فقط آژیر آن هم بعد از انفجار شنیده شد.

الحمد همچنین گفته است: اولین رسانه‌ای که این حادثه را با خبرسازی نشر داد، شبکه سعودی «الحدث» بود و تلاش کرد این اتفاق را به اظهارات شیخ قیس الخزعلی در مخالفت با دولت الکاظمی ربط دهد. شبکه «العربیه» پیش از هر رسانه دیگری تلاش کرد، عراق را به آشوب و فتنه بکشاند، بنابراین باید دید چه کسی سود می برد و بعد متوجه خواهید شد که این یک فیلم بلکه نمایشی کم‌هزینه بود.

او با طعنه به کسانی که ریشه این کار را در عوامل داخلی جست‌وجو می‌کنند با اشاره به نخستین رسانه‌هایی که اخبار این سوء قصد را پوشش داده‌اند، نوشته است: آنچه در منطقه سبز رخ داد، یک نمایش با کارگردان معروف و دلیل واضح بود، اما دوست کارگردان من! پهپاد به منطقه سبز وارد می شود؛ اولین رسانه انعکاس دهنده آن الحدث سعودی است، آژیر سفارت آمریکا (بعد از حمله) به صدا در می آید... نه! توصیه می‌کنم با «بالیوود» قرارداد ببندید!

ابهاماتی که نقش نیروهای خارجی را پررنگ‌تر می‌کند

«علیرضا مجیدی» کارشناس مسائل عراق، در گفت‌وگو با پژوهشگر ایرنا در خصوص نقش عوامل خارجی در حوادث رخ داده بیان داشت: اطلاعات زیادی از آنچه رخ داده وجود ندارد اما سوالات و ابهاماتی وجود دارد که نمی‌توان از کنار آن‌ها به سادگی عبور کرد. مثلاً‌ درست است که این حادثه در ساعت سه بعد از نیمه شب رخ داده اما چطور هیچ فیلم و تصویری از پهپادها وجود ندارد؟ چرا با وجود کشف مکان پرتاب پهپادها در شمال بغداد و حتی اعلام دستگیری برخی از افراد، هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است؟ حداقل باید منتشر می‌شد که جنس این پهپادها چیست؟

مجیدی افزود: این قبیل ابهامات این‌گونه به نظر می‌رساند که کسانی می‌خواهند عراق را به سمت آشوب ببرند و از آنجا که روندهای موجود را به زیان خود می‌بینند، دوست دارند با اتفاقاتی از این دست روند را دگرگون سازند.

احتمال دست داشتن عوامل داخلی تقریباً منتفی است

این کارشناس مسائل منطقه با بازخوانی روند تحولات هفته‌های گذشته در عراق و روندی که پس از رأی‌آوری جریان مقتدی صدر پیش آمده است، گفت: تاکنون این‌طور بوده که دولت توافقی، به معنای نخست‌وزیر مورد اجماع بیت شیعی، تشکیل می‌شد اما این بار  مقتدی صدر در روز ۳۱ اکتبر اعلام کرده که ایده دولت توافقی منتفی است و با رویکرد دولت ملی اکثریت به سمت تشکیل دولت خواهد رفت و در نتیجه خواهان توافق به آن معنای سابق نیست. دیدار با برخی چهره‌ها و گروه‌ها نیز نشان می‌دهد که او در این رویکرد جدید تا اینجای کار موفق بوده و حتی می‌تواند جریان اکثریت را با ۵۰درصد بعلاوه یک کرسی‌ها در پارلمان تشکیل دهد.

مجیدی ادامه داد: از سوی دیگر پس از اعتراضات روز جمعه، گروه‌های مقاومت نیز تقویت شدند و به دلیلی مظلومیتی که برایشان ایجاد شد تا حدی ورق به نفع‌شان برگشت. با توجه به این تحولات، سوء قصد به جان الکاظمی منطقاً از سوی صدری‌ها نیست چون آن‌ها الان در آستانه تشکیل دولت هستند و منطقاً نباید اقدامی انجام دهند که موجب تغییر معادلات شود به‌ویژه اینکه اکنون الکاظمی نیز روابط خوبی با آن‌ها دارد. از سوی دیگر کار نیروهای مقاومت هم نیست چون از روز پنجشنبه و جمعه و پس از به خشونت کشیده شدن تظاهرات ورق به نفع آن‌ها نیز چرخیده و نباید دست به چنین اقدامی بزنند که در محل متهم بنشینند. شخص الکاظمی نیز در این شرایط نباید منطقاً سوء قصد به جان خودش را راه بیندازد و نشانه‌ای هم در این خصوص دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به احتمال وجود برخی از افراطیون که عوامل نفوذی می‌توانند خیلی راحت آن‌ها را تحریک کنند، گفت: حتی اگر بخواهیم بگوییم کار افراطیون بوده باز هم تحت تأثیر عوامل خارجی است. با این حساب تنها گزینه جدی کسانی هستند که منافع‌شان ایجاب می‌کند عراق روی خوش و آرامش را نبیند و دائماً درگیر آشوب و جنگ داخلی باشد.

اجماع داخلی و بین‌المللی اصلی‌ترین پیامد سوء قصد به جان الکاظمی

مجیدی مهم‌ترین پیامد این اتفاق را ایجاد اجماع «داخلی و بین‌المللی در حمایت از الکاظمی» دانست و در خصوص اجماع بین‌المللی توضیح داد: همان‌طور که شاهد بودیم کشورهای مختلفی در حمایت از الکاظمی بیانیه دادند و سوء قصد به جان او را محکوم کردند و دیدید که ایران نیز سریعاً ابتدا از سوی آقای شمخانی این سوء قصد را محکوم کرد و بعد هم که سردار قاآنی به این کشور سفر داشت.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص اجماع داخلی شکل گرفته نیز بیان داشت: از نظر داخلی هم برای اولین بار به نخست‌وزیر این کشور که فرمانده کل قوای مسلح این کشور به حساب می‌آید، سوء قصد شد و این یعنی خیلی‌ها که شاید میلی هم به الکاظمی ندارند به غرور ملی‌شان برمی‌خورد که در واقع تقویت کننده موضع الکاظمی است. موضع ایران تا به امروز در قبال مسائل عراق بسیار مناسب بوده اما ما نباید به محکومیت لفظی بسنده کنیم، بلکه باید در خصوص شناسایی عوامل نیز همکاری کنیم.