جای خالی اقتصاددان در شورای نگهبان‎

گروه تعاملی الف،   4000817006
جای خالی اقتصاددان در شورای نگهبان‎

گروه تعاملی الف - سامان شهریوری؛

مشکلات امروز ایران در حوزه اقتصاد بر کسی پوشیده نیست و متاسفانه فرافکنی و تمام تقصیرها را به گردن تحریم، دشمن و آمریکا انداختن هم رایج‌ترین امر بین مسئولان است اما بهتر است چند مورد از مشکلات عمده کشور را مرور کنیم:

بدهی سنگین دولت به صندوق‌های بازنستگی به چند صد هزار میلیارد می‌رسد و دلیل آن هم قانونی است که دولت و کارفرما را به پرداخت چند درصد از سهم بازنشستگی کارکنان ملزم می‌کند ولی دولت نه تنها به عنوان سهم دولت و سهم کارفرما هیچ اقدامی نمی‌کند حتی در بودجه هم آن را در نظر نمی‌گیرد و علاوه بر افزایش بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی، این صندوق‌ها را در ارائه خدمات به بازنشستگان تحت فشار قرار می‌دهد و پیش‌بینی ورشکستگی در آینده نیز خارج از تصور نیست.

بدهی به بانک مرکزی و بانک‌ها، خلق پول بدون پشتوانه: یکی از اشتباه‌ترین اقدامات بانک‌های مرکزی در پایان دولت دهم و دوازدهم، چاپ پول به پشتوانه ارزهای بلوکه شده بر اثر تحریم در سایر کشورها بود، ارزهایی که دولت به آن دسترسی ندارد اما آنرا پشتوانه ریال می‌داند! اگر من انگشتر طلا را گم کنم و به آن دسترسی نداشته باشم آیا می‌توانم آنرا پشتوانه چک تعیین کنم؟ بدهی به پیمانکاران، در شرایط عدم تحقق درآمدهای بودجه، اولویت بندی نکردن پروژه‌ها و هزینه کردن از جیب پیمانکاران را چه کسب تصویب می‌کند؟

آیا این قوانین در خارج و توسط دشمنان ایجاد شده‌اند و حالا که پول نداریم آیا نیاز به اصلاح ندارند؟ و آیا در کنار شرع و قانون، نیاز به گروه اقتصاددان در شورای نگهبان جهت بررسی قوانین نیاز نیست؟ قوانینی که خیلی از آنها بار مالی دارند.