پژوهشگر و مدرس رسانه:‌رسانه‌ها موجب ایجاد گسست بین مردم و حکومت هستند

گروه فرهنگی الف،   4000805105

محمدلو در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: جامعه مدنی و واسطه‌هایی مانند رسانه‌ها بین ساحت حکومت و مردم ایجاد می‌شوند که موجب ایجاد گسست می‌گردد.

پژوهشگر و مدرس رسانه:‌رسانه‌ها موجب ایجاد گسست بین مردم و حکومت هستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو، سردبیر پایگاه خبری صدای حوزه، پژوهشگر و مدرس رسانه با حضور در برنامه «امواج شبهه»، رفتار شناسی رسانه‌ای دشمن، الزامات وحدت اسلامی از منظر مقام معظم رهبری و بایسته‌های رسانه‌ای آن را مورد بررسی قرار داد.

محمدلو در آغاز برای تبیین عوامل برهم زننده اتحاد مسلمانان به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: به فرموده ایشان «یکی از عواملی که این وحدت را خدشه‌دار می‌کند، مفاهیم مشتبهی است که دائما در فضای ذهنی مردم پرتاب می‌شود و هر کس هم به گونه‌ای معنا می‌کند؛ یک عده از این طرف، یک عده از آن طرف؛ جنجال و اختلاف غیرلازم درست می‌شود».

وی ادامه داد: اختلاف میان شیعه و سنی از منظر ایدئولوژیک است و هیچ اشکالی ندارد. درواقع بحث و اختلاف به فضای اجتماعی و سیاسی امتداد پیدا نمی‌کند و یک اختلاف سلیقه به صورت کاملا فریز شده در فضای علمی و نظری خود وجود دارد.

* ایجاد گسست میان مردم و حکومت توسط رسانه ها

سردبیر پایگاه خبری صدای حوزه در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفت‌وگو مبنی بر این که چرا با وجود اشتراکات فراوان میان مسلمانان، زمینه برای ایجاد تفرقه بسیار است، توضیح داد: یکی از دلایلی که موجب می‌شود این نقطه قوت به ضعف تبدیل شود این است که یک جامعه مدنی و واسطه‌هایی بین ساحت حکومت و ساحت مردم ایجاد می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به رسانه‌ها اشاره کرد.

محمدلو تاکید کرد: در این میان رسانه‌های داخلی وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند و جهاد تبیین را ندارد، از سوی دیگر رسانه‌های خارجی ماموریت خود را در حوزه‌های مختلف به خوبی انجام می‌دهند. اینجاست که یک گسست میان ادبیات اصیل با ادبیات جامعه ایجاد می‌شود.

* وضعیت فاجعه بار جهاد تبیین در رسانه‌های داخلی

وی وضعیت «جهاد تبیین» در رسانه‌های داخلی را فاجعه خواند و گفت: زمانی که رهبر انقلاب، گزاره‌هایی را راهبردی می‌داند اما این مهم از سطح نخبگانی، روشنفکری و رسانه‌ای به بطن جامعه به درستی جریان پیدا نمی‌کند، به معنای بروز یک فاجعه است یعنی انتقال داده از مبدا به مقصد با مشکل جدی روبروست.

به عقیده این پژوهشگر رسانه، در موضوع ماموریت‌ها و رسالتها نسبت به راهبردها دچار تعارف و محافظه کاری شده‌ایم . متاسفانه 20شبکه خارجی با قدرت بالا علیه وحدت مسلمانان برنامه سازی می‌کنند اما در داخل برنامه مدونی برای مقابله با آن وجود ندارد.