وزیر خارجه چین: امیدواریم که همگی بتوانیم به تحقق صلح و آرامش در افغانستان کمک کنیم

گروه جهان الف،   4000805064

وزیر خارجه چین در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه گفت:‌ امیدواریم که همگی بتوانیم به تحقق صلح و آرامش در افغانستان کمک کنیم.

وزیر خارجه چین: امیدواریم که همگی بتوانیم به تحقق صلح و آرامش در افغانستان کمک کنیم

 به گزارش فارس، وانگ یی وزیر خارجه چین امروز در دومین نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان به اضافه روسیه در تهران به صورت مجازی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه چین اظهار داشت: معتقدیم که دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در زمان خوبی برگزار شده است و این باعث می‌شود که کانال‌های دیپلماتیک ایجاد شده بین ما در این زمینه تقویت شود.

وی گفت: تاکنون در این اجلاس در مسیر خوبی حرکت کرده‌ایم و امیدواریم که همگی بتوانیم به تحقق صلح و آرامش در افغانستان کمک کنیم.

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرد: چین در موضوع افغانستان با نمایندگان کشورهای مختلف رایزنی کرده و در کابل نیز رایزنی‌هایی را در این زمینه به پیش برده است. 

وانگ یی ادامه داد: چین همکاری‌های خود را با کشورهای مختلف درباره موضوع افغانستان ادامه می‌دهد تا وضعیت در این کشور بهبود یابد و مردم افغانستان بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

به گزارش فارس، اجلاس امروز با حضور چهار تن از وزرای خارجه شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین و حضور نمایندگان ویژه این دو کشور به صورت حضوری در حال برگزاری است. پیام ویدئویی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز به صورت ویدئویی منتشر شد.

سفرای خارجی مستقر در تهران هم در این نشست حضور دارند و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از افتتاح نشست وارد مباحث محتوایی نشست خواهیم شد و انتظار داریم این جلسه تا چند ساعت به صورت محتوایی ادامه یابد و بعد در خصوص بیانیه مشترکی تلاش خواهد شد به جمع بندی برسیم.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان با بیان این‌که آمریکا باید مسئولیت خودش را در قبال فجایع دو دهه گذشته در افغانستان با صدای بلند بپذیرد، گفت: مسئولیت امنیت شهروندان افغان و مرزها با همسایگان با هیأت حاکمه سرپرستی در کابل است. 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه دیروز سه شنبه درباره نشست مذکور خاطرنشان کرد: نشست تهران نشستی برای یک راه‌حل افغانی خواهد بود و تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است. این نشست در ادامه ابتکاری است که به صورت مجازی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان چندی پیش نشستی را داشتند و به اصول پایه‌ای رسیدند از جمله این‌که آینده افغانستان باید براساس اراده و خواست مردم افغانستان شکل بگیرد. در اجلاس مجازی توافق شد بر یک دولت فراگیر در افغانستان تأکید شود، دولتی که در چارچوب آن تنها می‌شود به یک افغانستان با ثبات که بخشی از یک ترتیبات همکاری‌های منطقه‌ای فراگیر باشد، فکر کرد.