اردوغان: ترکیه آماده گفت‌‌وگو با ارمنستان است

گروه جهان الف،   4000628094

 رئیس جمهور ترکیه از آماده بودن برای برگزاری گفت‌وگو با نخست وزیر ارمنستان خبر داد.

اردوغان: ترکیه آماده گفت‌‌وگو با ارمنستان است

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که ترکیه برای مذاکره با ارمنستان آماده است و افزود که ایروان باید گام‌هایی را در راستای بازکردن یک خط حمل و نقل از طریق خاک خود بردارد.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در این زمینه گفت: «ما برای مذاکرات با ارمنستان محدودیتی نداریم، ما مذاکرات را انجام خواهیم داد. امیدوارم نه یک رویکرد منفی بلکه مثبت وجود داشته باشد. به یاری خدا با باز شدن مسیرهای تردد مشکل  جمهوری آذربایجان و ارمنستان برطرف می‌شود. »

ارمنستان و ترکیه هرگز روابط دیپلماتیک برقرار نکرده اند و مرز مشترک آنها از دهه 1990 بسته شده است. این روابط به دلیل حمایت ترکیه از متحد منطقه‌ای خود جمهوری  آذربایجان که سال گذشته برای کنترل منطقه اشغال شده قره باغ با ارمنستان جنگید، رو به وخامت گذاشت.

 به نوشته دیلی صباح، اردوغان در فرودگاه استانبول قبل از عزیمت به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «اگر او (پاشینیان) مایل به دیدار با طیب اردوغان است، باید اقدامات خاصی انجام شود.»

وی به ایجاد یک کریدور ترانزیتی اشاره کرد که باید از طریق ارمنستان عبور کند تا  جمهوری آذربایجان را به منطقه نخجوان که با ترکیه و ایران هم مرز است، متصل کند.

رسانه‌ها روز یکشنبه از تلاش نخست وزیر ارمنستان در برگزاری یک نشست محرمانه با رئیس جمهور ترکیه در روزهای آتی خبر  دادند. بر این اساس، «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان از » رئیس جمهور ترکیه  خواسته تا ملاقاتی محرمانه با وی برقرار کند.

نخست وزیر ارمنستان چندی قبل نیز در جلسه هیات دولت گفت که ارمنستان آماده عادی سازی روابط با ترکیه است. نخست‌وزیر ارمنستان گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به طور آشکار درباره احتمال عادی‌سازی روابط با ارمنستان اظهار نظر کرده است.

نخست وزیر ارمنستان افزود: «در این سخنان، ما فرصتی را برای بحث درباره عادی سازی روابط ارمنستان و ترکیه، احیای ارتباطات جاده‌ای و ریلی می‌بینیم. ما آماده چنین گفت‌وگویی هستیم که می‌تواند زمینه گسترده‌تری را ایجاد کند.»