پلوسی: جمهوری‌خواهان آمریکا حزبشان را از افراطی‌ها پس بگیرند

گروه جهان الف،   4000627106

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن هشدار درباره نفوذ افراط‌گرایی در ریشه‌های حزب جمهوری‌خواه، از اعضای این حزب درخواست کرد، حزبشان را پس بگیرند.

پلوسی: جمهوری‌خواهان آمریکا حزبشان را از افراطی‌ها پس بگیرند

به گزارش فارس، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای از جمهوری‌خواهان این کشور درخواست کرد حزب خود را پس بگیرند.

به نوشته نشریه «بیزنس اینسایدر»، پلوسی در این مصاحبه بار دیگر درخصوص حمله به ساختمان کنگره در تاریخ ششم ژانویه تأکید کرد: «این شورشی بود که به تحریک رئیس جمهور ایالات متحده انجام گرفت».

این مقام ارشد کنگره گفت: «هیچکس هرگز انتظار آن را نداشت یا برای چیزی شبیه به این آماده نشده بود».

او ضمن هشدار در ریشه داشتن خشونت‌های آمریکا در «سفید برتر پنداری، یهود ستیزی و اسلام‌هراسی»، به گزارش دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) اشاره کرد که افراط‌گرایی داخلی را برجسته‌ترین تهدید تروریستی در این کشور قلمداد کرده بود.

پلوسی افزود: «این مسئله با اختلافات سیاسی تفاوت دارد. هیچ چیزی با چالشی که آن روز علیه دموکراسی ما به وجود آمد قابل مقایسه نیست».

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در آستانه تجمع دوباره هواداران ترامپ در برابر کنگره گفت: «به دوستان جمهوری‌خواهم این را می‌گویم، تعدادی [دوست جمهوری‌خواه] دارم! حزب خود را پس بگیرید!»

این قانون‌گذار دموکرات افزود: «نگذارید حزب شما توسط یک فرقه ربوده شود زیرا این اتفاق در حال وقوع است و برای کشور اصلاً خوب نیست».

پلوسی گفت: «فکر می‌کنم این مسئله حائز اهمیت است که حزب جمهوری‌خواه خود را حفظ کند» و قانون اساسی آمریکا طوری طراحی شده که «طیفی» از دیدگاه‌ها توان مشارکت در امور را داشته باشند.

او در ادامه گفت:‌ «اما این جایگاهی نیست که در آن قرار داریم. آن‌ها (ترامپ و راست‌های افراطی) در این طیف قرار ندارند. این محافظه‌کار بودن نیست، راست افراطی است که ضد دولت بوده و خارج از این طیف قرار دارد و اگر قرار باشد ضد دولت باشید، بسیار سخت است که دولت‌داری کنید».

پلوسی مدعی شد حمله به کنگره آمریکا نشانه شکست دموکراسی نیست بلکه نتیجه اقدامات رئیس جمهوری است که به سوگند خود و مقامش احترام نگذاشت.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن هشدار درباره نفوذ افراط‌گرایی در ریشه‌های حزب جمهوری‌خواه گفت: «رئیس جمهور قبلی این مشکلات را که اشاره کردم به وجود نیاورد بلکه آن‌ها را تثبیت کرد».

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

در پی انتشار اخباری از احتمال تجمع امروز (شنبه) هوادارن ترامپ در برابر ساختمان کنگره، «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا درخواست استقرار ۱۰۰ نیروی گارد ملی برای محافظت از ساختمان کنگره در آستانه برگزاری یک راه‌پیمایی در حمایت از شورش‌ مرگبار ۶ ژانویه را تأیید کرد.

 «تام مانگر» رئیس نیروی پلیس کنگره آمریکا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که حصارهای امنیتی موقت اطراف ساختمان کنگره را زودتر از زمانی که طرفداران ترامپ قرار است مقابل این مجموعه تظاهرات کنند، برپا می‌کنند.

پلیس کنگره همچنین دوربین‌های امنیتی موقت با فناوری پیشرفته را نصب کرده تا بتواند دید وسیع‌تری از محوطه کاپیتول داشته باشد.