وزیر صنعت: ساخت ٤ میلیون خانه تا سال ١٤٠٤ شدنی است

گروه اقتصادی الف،   4000623122

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) به فعالان صنعت سیمان اطمینان خاطر داد که مخالف جدی تصمیمات خلع‌الساعه و مشکل‌ساز است و رفع مشکلات این صنعت با کمک بخش خصوصی در حال پیگیری است. وی گفت ساخت ٤ میلیون واحد مسکونی تا سال ١٤٠٤ امکان پذیر است.

وزیر صنعت: ساخت ٤ میلیون خانه تا سال ١٤٠٤ شدنی است

به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی امین بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست با انجمن‌ها، تشکل‌ها و فعالان حوزه تولید سیمان که در محل این وزارتخانه برگزار شد، ضمن تاکید براینکه  وزارت صمت به دنبال تصدی‌گری نیست و رویکرد مشورت با بخش خصوصی و اولویت‌گذاری‌ها و قاعده‌گذاری‌ها را دنبال می‌کند، تصریح کرد: ما در دولت بایستی چهار اقدام را به درستی پیگیری کنیم. 

وی گفت: اولویت‌گذاری بر طبق منابع و فرصت‌ها، تدوین قاعده‌ها برای بسترسازی حرکت بخش خصوصی و کسب و کارها و تسهیل کسب و کارها در این مسیر چهار رویکرد اصلی فعالیت ماست ‌و لازم است به یک برنامه مشترک بین این وزارتخانه و فعالان اقتصادی برسیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بطور مثال در صنعت خودرو، صادرات، نساجی، سیمان، فولاد و غیره باید بدانیم که به چه اولویت‌ها و اهدافی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت باید برسیم و چه اقدامات و سیاست‌های باید اجرایی شوند، اظهار کرد: این برنامه‌ها را با ذی‌نفعان به اشتراک خواهیم گذاشت و سپس از آن‌ها می‌خواهیم تا متناسب با اهداف به ما برنامه بدهند.

وی افزود: جلساتی از این دست برای رسیدگی به موضوع صادرات در روزهای ابتدایی مهرماه (سوم مهرماه)، صنعت خودرو (پنجم مهر ماه) و برای سایر حوزه‌ها به ترتیب در نظر داریم. اوایل آبان ماه نیز قرار بر رسیدگی به موضوع سیمان داشتیم که باتوجه به شرایط فعلی در اولویت قرار گرفت. 

در ادامه این نشست فعالان حوزه معدن به بیان مسائل و مشکلات این صنعت پرداختند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موضوع محدودیت‌های مصرف برق و فعالیت‌ها و بروز مشکلات در نیمه دوم سال، با توجه به مشکلات تامین سوخت در پی سرد شدن هوا و قطعی گاز، لزوم جبران خسارت از سوی وزارت نیرو برای واحدهای آسیب دیده از قطعی‌های برق، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد رانت برای دلالان این صنعت، اشاره کرد.

 

 

 

پس از اظهار نظرهای فعالان صنعت سیمان و ابراز مشکلات فعلی، فاطمی امین با بیان اینکه مشکلات شما فعالان صنعتی، مشکل ما نیز هست و وظیفه ما این است که مشکلات را در سطح کلان حل کنیم، تصریح کرد:  بنده به شخصه مخالف جدی تصمیمات خلق‌الساعه  هستم. حتی در صبح روز جلسه رای اعتماد به وزرا در مجلس شورای اسلامی، از سوی برخی‌ها فشارهایی بر من وارد شد که «صادرات سیمان را ممنوع کن»، اما بنده ضمن اینکه اعلام کردم هنوز وزیر نشده‌ام تا بخواهم اقدامی کنم، با این پیشنهادات مخالفت کردم. 

وی افزود: درست نیست و معنا ندارد، زمانی که بازرگان و تاجری قراردادی برای صادرات منعقد کرده است، با یک تصمیم سریع و خلق‌الساعه آن را منتفی کنیم. وظیفه ما “پیش‌بینی کردن” است و همانطور که شاهد بودید در قضیه اخیر سیمان نیز بدون تعزیراتی شدن موضوع و برخورد ضربتی، کار را پیش بردیم. 

وزیر صمت ضمن تاکید براینکه در حقیقت اقتصاد باید پیش‌بینی‌پذیر باشد، گفت: اگر تخلفی صورت گیرد، این ما هستیم که مدعی خواهیم شد؛ لذا قطعا از فعالان و صاحبان صنایع حمایت خواهیم کرد و متمرکز کار را پیش خواهیم برد. 

فاطمی امین ادامه داد: در حال حاصر موضوعات حمل‌ونقل، کاهش قیمت تمام شده، پروژه‌های افزایش بهره‌وری و تامین سوخت زمستانی برنامه‌هایی است که برای صنعت سیمان در دست پیگیری داریم و  در زمینه تامین برق نیز ساخت بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنعت را با همکاری با وزارت نیرو در دستور کار داریم که فولادی‌ها در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند.

مخاطرات، احتمال وقوع و راه‌حل‌ها برای هر سه ماه آینده، از پیش برآورد خواهد شد 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کار از ابتدای شهریور ماه آغاز شده است و ما به تمامی دفاتر و سازمان‌های استان‌ها نیز اعلام کرده‌ایم که برای سه ماه آینده برآورد مخاطرات داشته باشیم و به این منظور هر ماه یک برنامه پایش خواهیم داشت. همه بایستی گزارش‌ کنند که برای سه ماه آینده چه مخاطراتی پیش‌بینی می‌شود؟ چقدر احتمال وقوع دارد؟ و چه راهکارهایی برای جلوگیری یا رفع آن‌ها وجود دارد؟ همه عاملان فروش بایستی برای کالاهای خود فاکتور زده و آن را در سامانه جامع تجارت اعلام کنند. 

وی ضمن اشاره به اینکه تا دو هفته دیگر نیز همه عرضه‌کنندگان باید در قالب این سامانه فعالیت کنند، وگرنه اجازه خرید و فروش نخواهند داشت، گفت: تا دو هفته آینده نیز بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود و  همه خرده ‌فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به یک روال معقول دست یابیم. این زمینه، همه کالاها و زنجیره‌های مربوطه را در نظر داریم و فقط سیمانی‌ها نیستند که ورود آن‌ها به بورس مطرح شده است. 

 ساخت ٤ میلیون خانه تا سال ١٤٠٤ امکان پذیر است

فاطمی‌امین تاکید کرد: موضوع ساخت چهار میلیون دستگاه خانه در افق سال ۱۴۰۴ مطرح است که امکان‌پذیر خواهد بود ورونق خوبی ایجاد خواهد کرد. ساخت مسکن و صادرات برای این وزارتخانه اهمیت بسیار دارد و امیدواریم بتوانیم در قالب یک تعامل و همکاری، نمونه‌ای متعالی از حکمرانی هوشمند را به نمایش بگذاریم. تلاش ما این است که تمامی چالش‌ها پیگیری شوند.