روایت نشریه آمریکایی از وضعیت جدید مذاکرات وین

  4000619001 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

 نشریه آمریکایی پولیتیکو، با اشاره به تازه ترین تحولات مرتبط با پرونده هسته ای ایران می نویسد، توقف طولانی مدت مذاکرات که از ماه ژوئن به همین شکل بوده، اکنون برخی را بر آن داشته که شایع کنند دریچه های امید برای احیاء توافق هسته ای ایران در حال بسته شدن است. 

روایت نشریه آمریکایی از وضعیت جدید مذاکرات وین

به گزارش الف استفان لیختنشتاین در مقاله ای در پولیتیکو نوشت برخی نگرانند که شاید فرصت محدود احیاء توافق هسته ای ایران نیز از دست برود.

به نوشته پولیتیکو نمایندگان ایران، آمریکا و سایر قدرت های بزرگ جهان همچنان از بازگشت به میز مذاکرات در وین سرباز می زنند و اخبار بد به تدریج بیشتر و بیشتر می شود و هم زمان لفاظی ها در حال تبدیل به بدگمانی است. توقف طولانی مدت مذاکرات که از ماه ژوئن به همین شکل بوده، اکنون برخی را بر آن داشته که شایع کنند دریچه های امید برای احیاء توافق هسته ای ایران در حال بسته شدن است. 

پولیتیکو می نویسد تازه ترین ضربه سه شنبه شب وارد شد، یعنی زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی دو گزارش محرمانه از برنامه هسته ای ایران ارائه کرد که پولیتیکو آنها را ملاحظه کرده است.

به ادعای این نشریه آمریکایی در این دو گزارش آمده است ایران از ارائه پاسخ های قانع کننده در خصوص تحقیق درباره فعالیت های هسته ای خود در گذشته خودداری می کند.

بر اساس نوشته پولیتیکو آژانس همچنین می گوید تهران مانع از فعالیت نظارتی بازرسان بین المللی می شود. آژانس همچنین می گوید «ایران میزان نادیده گرفتن تعهدات قید شده در توافق هسته ای را بسیار افزایش داده است... بر اساس آخرین یافته ها، ایران سرگرم غنی سازی ده کیلوگرم از اورانیوم خود در سطح 60 درصد است.»

این نشریه به مواضع رئیس جمهور نیز اشاره کرده و می نویسد: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با چارلز مایکل رئیس شورای اروپا هشدار داد، "اقدام غیرسازنده در آژانس، روند مذاکرات را (در وین) مختل خواهد کرد." آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه در سفر به آلمان، با چهره ای غمگین خاطرنشان کرد، "قصد ندارم تاریخی را مشخص کنم، اما در حال نزدیک شدن به نقطه ای هستیم که بازگشت به تعهدات برجامی منافعی را که توافق برجام حاصل کرده است، درپی ندارد."  او اما گفت "هنوز به این نقطه نرسیده ایم." 

 پولیتیکو یادآور شد، مذاکرات وین که بین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی برگزار می شود، تلاشی است برای مقابله با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا که در سال 2018 از توافق اولیه برجام خارج شد. اما مذاکرات از ماه ژوئن و در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری ایران به حال تعلیق درآمد. در انتخابات ایران هم فردی به قدرت رسید که نسبت به توافق هسته ای بدبین تر است. 

این نشریه آمریکایی بدون اشاره به حق ایران در مقابله به مثل در برابر بد عهدی غرب مدعی شد بسیاری از مقامات می گویند که انتظار دارند قدرت های بزرگ قطعنامه محکومیت ایران را در نشست هفته آینده در وین تصویب کنند. 

پولیتیکو به اظهارات یک دیپلمات ارشد غربی هم که در پرونده هسته ای ایران تجربیاتی دارد، اشاره کرده و به نقل از وی مدعی شد: " وجود حقایق نگران کننده در دو گزارش، آشکارا یعنی تصویب قطعنامه."  

پولیتیکو در عین حال یادآوری کرد که با این وجود دیلپمات ارشد غربی که پیشتر به وی اشاره شد، امیدوار است که "ملاحظات فراتر سیاسی" در آمریکا، ایران و اروپا بتواند در نهایت به توافقی منجر شود تا از رویارویی در نشست شورای حکام آژآنس بین المللی انرژی اتمی، جلوگیری شود.