انتقاد تاجیکستان از کمک کشورهای ثالث در حمله طالبان به پنجشیر

  4000618066 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امور خارجه تاجیکستان با اشاره به مساعدت برخی کشورهای ثالث در حملات به پنجشیر از جامعه بین‌الملل خواست در پیدا کردن راه حل سیاسی برای بحران کنونی افغانستان کمک کنند.


انتقاد تاجیکستان از کمک کشورهای ثالث در حمله طالبان به پنجشیر

به گزارش فارس در دوشنبه، «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در نشست مجازی با موضوع افغانستان که از سوی آمریکا و آلمان برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

وزیر خارجه تاجیکستان در این نشست تاکید کرد جامعه بین المللی 20 سال است که نتوانسته نظم را در افغانستان برقرار کند و ده‌ها هزار تروریست را در این کشور به «ارث» گذاشته است.

وی با بیان این که افغانستان به مرکز ناآرامی و بی ثباتی تبدیل شده است سوالی را مطرح کرد که در این شرایط تاجیکستان که دارای مرز طولانی و حساس با این کشور است، چه باید بکند؟

مهرالدین در ادامه سخنان خود به موضوع جنگ در پنجشیر نیز پرداخت و گفت که طالبان از هواپیماهایی با کمک کشورهای ثالث برای حمله به پنجشیر استفاده می‌کند که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم بومی تاجیک می‌شود.

در این راستا، وزیر خارجه تاجیکستان از جامعه بین المللی خواست تا بر طالبان تاثیر بگذارند و در پیدا کردن راه حل سیاسی برای بحران کنونی افغانستان کمک کنند.

وی با تاکید گفت که تاجیکستان تنها از یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام که تاجیکان افغانستان در آن جایگاه شایسته خود را داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، وزرای امور خارجه استرالیا، بحرین، کانادا، فرانسه، هند، ایتالیا، ژاپن، کویت، نروژ، پاکستان، قطر، کره جنوبی، عربستان سعودی، اسپانیا، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، انگلستان، رهبران اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان ملل متحد شرکت کردند.

در این جلسه طرفین بر موضوعات مهاجران، مبارزه با تروریسم، ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و همکاری کشورها برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور تمرکز کردند.

وزیر خارجه تاجیکستان همچنین در اولین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان (تاجیکستان، ترکمنستان، پاکستان، ایران و چین) که به صورت مجازی برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در این نشست خاطرنشان کرد که برای حل فوری مشکلات سیاسی و امنیتی در افغانستان باید یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و اقلیت‌های ملی این کشور برپا شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که تاجیکستان هیچ دولتی را که بدون همه پرسی و مشارکت نمایندگان همه اقوام تشکیل شود، به رسمیت نخواهد شناخت.