فرار بزرگ به سبک اسرای فلسطینی

  4000616082 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان امنیتی صهیونیست نحوه فرار اسرای فلسطینی از امنیتی‌ترین زندان اسرائیل را بیشتر شبیه فیلم‌های هالیوودی و رسوایی بزرگی برای تل‌آویو می‌دانند.

فرار بزرگ به سبک اسرای فلسطینی

به گزارش الف، ساعات اولیه روز دوشنبه بود که خبری کوتاه در محافل خبری دنیا پیچید، خبری کوتاه اما بسیار عمیق با پیامدهایی شبیه به یک عملیات بزرگ نظامی. 6 اسیر فلسطینی به نام‌های زکریا الزبیدی، یعقوب نفیعات، محمد قاسم عارضه، یعقوب محمود قدری، ایهم فؤاد کمامجی و محمود عبد الله عارضه موفق به فرار از زندان رژیم صهیونیستی شدند. 

رسانه‌های رژیم صهیونیستی این اتفاق را شکستی تاریخی برای خود قلمداد کرده و خبرنگار سایت عبری زبان امنیتی والا در سرزمین‌های اشغالی با اشاره به اعیاد آغاز سال نوی یهودی نوشت که شادی عید ما از بین رفت.

عاموس هارئیل تحلیلگر مسائل راهبردی روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز این عملیات را بیشتر شبیه فیلم‌های سینمایی توصیف کرده و نوشت که موفقیت این عملیات خطرات امنیتی بسیار شدیدی برای رژیم اسرائیل دارد. وی تاکید کرد که اسرای فرار کرده به سرعت در کرانه باختری به قهرمان تبدیل شده‌اند و تعقیب آنها با مقاومت افکار عمومی مواجه می‌شود و کشته شدن احتمالی آنها نیز می‌تواند عملیات ضد رژیم صهیونیستی را در سرزمین‌های اشغالی گسترش دهد.

مقامات اسرائیل در حال حاضر تمامی پتانسیل خود را به کار گرفته تا شاید بتواند اسرای فلسطینی را پیدا کند تا مرهمی بر رسوایی امنیتی خود بگذارد، گرچه تمام فلسطینی‌ها الان برای موفقیت 6 اسیر فلسطینی در رهایی نهایی از نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و مزدوران تشکیلات خودگردان دست به دعا برده‌اند، اما به نظر می‌رسد رسوایی موجود با بازداشت مجدد این افراد نیز قابل ترمیم نیست.

معجزه فرار از زندان 

زندان جلبوع امنیتی‌ترین و مستحکم‌ترین زندان رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. این زندان که در نزدیکی شهر بیسان در شمال فلسطین قرار دارد، به علت استحکام بسیار زیاد خود «گاو صندوق آهنی» لقب گرفته است. این زندان در سال ۲۰۰۴ توسط یک شرکت ایرلندی ساخته شده تا بتواند بیشترین تدابیر امنیتی و نظامی برای جلوگیری از فرار زندانیان که رژیم صهیونیستی بیشتر آنها را زندانیان خطرناک برشمرده، داشته باشد.

منابع مطلع نحوه ساخت این زندان را بسیار متفاوت از زندان‌های دیگر رژیم صهیونیستی عنوان کرده و می‌گویند که حجم بتون آرمه استفاده شده در زیر این زندان دو برابر سایر زندان‌های رژیم صهیونیستی است و زیر این طبقه بتونی نیز یک لایه فولادی قرار گرفته که از موادی ساخته شده که تانک‌های مرکاوای اسرائیل از آن ساخته می شوند. این حد از استحکام زندان در شرایطی است که رژیم صهیونیستی با برج‌های مراقبت و سگهای محافظ و همچنین سنسورهای حساس و دوربین‌ها و دیگر سامانه‌های نظارتی، شبانه روز تحرکات زندانیان فلسطینی را زیر نظر دارد.

جالب اینجاست که عملیات مذکور به اندازه‌ای مخفی انجام شده که بر اساس گزارش یک راننده تاکسی اسرائیلی که چند فرد مشکوک را در اطراف زندان مشاهده کرده، زندان‌بانان صهیونیست متوجه فرار اسرای فلسطینی شده‌اند.

محافل امنیتی اسرائیل در حال حاضر تلاش گسترده‌ای را برای روشن شدن پاسخ بسیاری از سوالات و ابهامات خود در دستور کار قرار داده‌اند. در این موضوع که برنامه‌ریزی و انجام عملیات فرار چندین ماه طول کشیده، تردیدی وجود ندارد؛ اما سوال اینجاست که اسرای فلسطینی در این مدت چگونه موفق به مخفی نگه داشتن فعالیت‌های خود در حفر تونلی شدند که مقامات صهیونیست آن را ده‌ها متر اعلام کرده‌اند. این در حالی است که فلسطینیان در این زندان حتی از در اختیار داشتن قاشقهای فلزی نیز منع می‌شوند.

مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی متحیرند که حفر چند ده متر تونل با ویژگی‌های امنیتی این زندان چگونه می‌توانست بدون سر و صدا و اطلاع مقامات زندان ادامه پیدا کند و اصلا خاک استخراج شده از این اقدام کجا تخلیه می‌شده است؟ 

زندانبانان اسرائیلی در حال حاضر مدعی هستند که اسرای فلسطینی عملیات فرار خود را از طریق یک تلفن قاچاق شده به داخل زندان با بیرون هماهنگ کرده اند. سوالات دیگری که ذهن آنها را درگیر کرده، این است که چه کسانی از میان نگهبانان اسرائیلی با این اسرا در تامین تلفن یا لوازم احتمالی دیگر همکاری کرده‌اند؟ اقدام بعدی این اسرا چه خواهد بود؟ آیا آنها از سرزمین‌های اشغالی خارج خواهند شد یا در داخل فلسطین بار دیگر به عملیات ضد صهیونیستی خود ادامه خواهند داد؟ 

مسئولیت گریزی مقامات صهیونیست

در حال حاضر موجی از اتهام زنی میان مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی به راه افتاده و آنها یکدیگر را در زمینه کاستی‌های منجر به موفقیت این عملیات، مسئول می‌دانند. آنها به خوبی از این موضوع اطلاع دارند که بخش قابل توجهی از بازدارندگی رژیم صهیونیستی مربوط به عوامل روحی و معنوی است که مقامات صهیونیست طی دهه‌های متمادی با بزرگنمایی توانمندی‌های امنیتی و نظامی به آن دست پیدا کرده اند و ترکیدن این حباب می‌تواند آنها را در معرض خطرات متعدد موجودیتی قرار دهد. این چیزی بود که عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه نیز در مقاله خود در باب اهمیت این عملیات به آن اشاره و تأکید کرد که وقتی اسرائیل با شکست‌های متوالی در ابعاد امنیتی و نظامی مواجه است، این بدان معنا است که اشغالگری این رژیم در فلسطین رو به پایان است.

در این میان مشمئز کننده ترین خبری که طی دیروز و امروز منتشر شد، تماس تلفنی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اسحاق هرتسوگ رئیس رژیم صهیونیستی و بنی گانتس وزیر جنگ بود. ابومازن سال نوی عبری را آنها تبریک گفته و از ادامه همکاری‌های امنیتی با این رژیم که طبعا یکی از مهم‌ترین ابعاد آن در بازداشت مجدد این اسرا نمود پیدا می‌کند، خبر داد. البته خوشبختانه اسرای فلسطینی مانند دیگر فلسطینیان سرزمین‌های اشغالی به خوبی از ماهیت ابومازن و تشکیلات تحت امر وی اطلاع دارند و گرفتار دام نیروهای امنیتی این تشکیلات نخواهند شد.