گزارش المیادین از اجلاس بغداد؛ افول آمریکا، منطقه در مسیر همکاری

  4000607043

شبکه خبری المیادین در گزارشی از اهداف اجلاس حمایت منطقه ای از عراق به نقل از کارشناسان منطقه نوشت که آمریکا در حال افول است و کشورهای این منطقه باید در مسیر همکاری حرکت کنند.

گزارش المیادین از اجلاس بغداد؛ افول آمریکا، منطقه در مسیر همکاری

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی به بررسی و تحلیل پیشینه ها و اهداف اجلاس بغداد با حضور مقامات و سران شماری از کشورهای همسایه همراه با فرانسه و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس پرداخت و نوشت: شماری از کشورهای منطقه ای در اقدامی بی سابقه با دیدگاههای متضاد خود به بغداد رفتند تا در اجلاس همکاری و توسعه شرکت کنند. این اجلاس در واقع جمع اضداد ۱۰ سال اخیر را گردهم آورد.

هیات های ایران، کویت، قطر، مصر، ترکیه، اردن، امارات، عربستان و فرانسه و سایر طرف ها در این اجلاس حضور یافتند. هدف بغداد از برگزاری این اجلاس سرمایه گذاری کشورها و طرف های مشارکت کننده به امید تداوم نقش عراق به عنوان حلقه وصل بین طرف های مختلف بود.

عراق با برگزاری این اجلاس خواست که آن را به مقدمه ای برای «اعلامیه بغداد» با حل کردن موارد اختلاف برانگیز در سطح منطقه ای بین بازیگران از طریق تبدیل عراق به یک بستر مشترک برای تماس بین هیات های کشورهای شرکت کننده و طرف هایی که بعدا به آن ملحق خواهند شد، تبدیل کند.

سوریه در اجلاس بغداد حضور نداشت اما بغداد تاکید کرد که دمشق را از جزئیات اجلاس و ابعاد آن آگاه کرده است. این امر با وجود نقدی بود که همراه با برگزاری اجلاس بغداد درباره علل دعوت نکردن از سوریه و فایده حضور فرانسه در پرونده عراق مطرح شد.

درباره روند اجلاس، «ممدوح العبادی» معاون سابق نخست وزیر اردن گفت که کشورهای شرکت کننده در اجلاس بغداد شاید بدنبال سازماندهی اختلافات خود به عنوان اولین گام بعد از قطع طولانی تماس ها باشند.

وی در گفت وگو با شبکه المیادین افزود: بسیاری از کشورهای شرکت کننده در اجلاس بغداد از اختلافات خسته شده اند و پول زیادی هزینه کرده اند.

وی این پرسش را مطرح کرد که چگونه عنوان مبارزه با تروریسم در اجلاس بغداد قرار داده می شود اما سوریه به عنوان کشوری که بیشترین زیان را از آن دیده است، دعوت نمی شود؟

به گفته العبادی، کشورهای منطقه از دشمنان خسته شده اند و فکر می کنم که اگر فشار واشنگتن کاهش یافته و دور شود، به یکدیگر نزدیک خواهند شد.

العبادی تصریح کرد: کشورهای همسایه هستند که اجلاس بغداد را طرح ریزی کردند و حتما حمایتی از جانب آمریکا برای آن بوده است.

وی افزود: روابط دیپلماتیک بین اردن و سوریه هیچ گاه قطع نشده است.

اما «صفوان القربی» عضو مجلس مردم سوریه از استان ادلب به شبکه المیادین گفت: دمشق هرچند غایب بود اما از بیشترین حاضران در اجلاس بود و رمز موفقیت اجلاس به شمار می رود.

وی افزود: فکر می کنم که همه در منطقه بدنبال کاستن از درگیریها هستند و واشنگتن بدنبال کاهش برخی هرج و مرج در منطقه است.

القربی گفت: تحریم ها دامن همگان را می گیرد و همگان زیر آتش تحریم های آمریکا هستند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: آمریکا در حال افول در منطقه است و کشورهای این منطقه باید در مسیر همکاری حرکت کنند.

در همین ارتباط، «طالب الاحمد» نویسنده و پژوهشگر امور سیاسی نیز به شبکه المیادین گفت: اجلاس بغداد بنیانگذار روش جدیدی در روابط منطقه ای است و انعطاف و نرمشی در زمینه گذر از مرحله گذشته ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: نقش نظامی آمریکا در حل بحران ها با ناکامی همراه بوده است.

الاحمد گفت: عراق می تواند دروازه تماس و ارتباط بین ایران و کشورهای عربی باشد.

اجلاس حمایت منطقه ای از عراق دیروز (شنبه) با حضور هیات هایی از همسایگان عراق و برخی کشورهای منطقه و جهان بجز سوریه در بغداد برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین  شرکت کنندگان در این اجلاس بود و ریاست هیات ایرانی را در این اجلاس دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برعهده داشت.
در این اجلاس امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، شیخ تمیم امیر قطر، عبدالله دوم پادشاه اردن، حاکم دبی و وزیران خارجه سعودی و ترکیه هم حضور داشتند.

عراق پیشتر اعلام کرد که این اجلاس با هدف کاهش تنش در منطقه و توسعه مناسبات اقتصادی و حل اختلافات میان کشورهای همسایه عراق برگزار می شود.