صبح جمعه با رئیس‌جمهور جديد

  4000606096 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
صبح جمعه با رئیس‌جمهور جديد

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در دومين روز شروع به كار كابينه و در نخستین سفر استانی روز جمعه پنجم شهريورماه همراه با تعدادي از اعضاي كابينه به خوزستان رفت و از بخش بیماران کرونایی بیمارستان رازی اهواز، پروژه فاضلاب شهری اهواز، تالاب هورالعظيم، روستاي جفير، منطقه محروم منبع‌ آب و ... بازديد كرد.

هدف سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور، رسیدگی به مشکلات استان خوزستان و بررسی راهکارهای فوری براي حل این مسائل اعلام‌شده است. استان خوزستان در سال‌های اخير با مشكلات و چالش‌های عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف محیط‌زیست، آب، برق، ريزگردها، بيكاري و ... مواجه بوده كه موجب شد در تيرماه 1400 تجمعات و اعتراضاتي در شهرهاي مختلف اين استان صورت گيرد. بی‌شک سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت در اين برهه زماني و در روزهاي گرم خوزستان حائز اهميت فراواني است و نگاه و تصور مردم استان را نسبت به دولت تغيير خواهد داد.

سفر صبح جمعه رئیس‌جمهور يادآور جمله مهم رئیس‌جمهور گذشته درباره صبح روز شنبه است كه در ماجراي اعتراضات نسبت به گران شدن بنزين در سال 1398 از بی‌خبری و بی‌اطلاعی از زمان تغيير قیمت‌های حامل‌های انرژي سخن گفته بود. مقايسه شيوه دو رئیس‌جمهور در دو روز گذشته بارها موردتوجه كاربران فضاي مجازي و شبکه‌های اجتماعي قرار گرفت. در واقع اين مسئله نشان‌دهنده شروع دوران جديدي است كه قطعاً متفاوت از دوران هشت سال گذشته است. تفاوت رويكردي اين دو دوره به‌خوبی از زماني شروع پاندمي كرونا در ايران در اسفندماه 1398 قابل‌درک است كه رئیس‌جمهور قبلي تمام ديدارهاي مستقيم و مردمي خود را (كه البته قبل از آن نيز بسيار اندك بود) به‌یک‌باره لغو كرد و صرفاً به جلسات هیئت دولت آن‌هم بافاصله زياد اكتفا كرد درحالی‌که در شرايط فعلي اين دولت ثابت كرده چنين روشي را كلاً كنار گذاشته است.

ازاین‌جهت دولت جديد نه يك گام بلكه چندين گام نسبت به دولت قبل جلوتر است و حتماً ‌موجبات آرامش، اعتماد و همراهی و صبر بيشتر مردم خوزستان و كل كشور را فراهم می‌نماید. به‌واقع در شرايط فعلي كه مردم با مشكلات زيادي دست‌وپنجه و نرم می‌کنند و دولت تازه آغاز به کارکرده است رويكرد مردمي سيد ابراهيم رئيسي می‌تواند به كمك دولت بيايد تا ضمن افزایش صبر مردم، آرام‌آرام با مستقر شدن و عملياتي شدن برنامه‌ها، مشكلات نيز به‌مرور كاهش يابد.

به همين دلايل بود كه رهبر انقلاب اسلامي روز شنبه ششم شهریورماه در ديدار با اعضاي هیئت دولت در تبیین نخستین توصیه مهم خود به دولتمردان، به جلوه‌های مختلف «مردمی بودن» اشاره داشته و فرمودند: رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آن‌ها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی دیروز با سفر به خوزستان آن را نشان داد.

مردم‌دار بودن دولت جديد طبيعتاً می‌تواند به استحكام ساختاري و افزايش سرمايه اجتماعي آن منجر ‌شود. البته اين مسئله را نيز نبايد فراموش كرد مكمل اين ويژگي، داشتن تعامل همراه بابیان مشكلات و توضيح واقعیت‌ها و عمل به وعده‌ها است.

رهبر انقلاب دراین‌باره و در ديدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت سیزدهم، اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری از اشرافی گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم را از دیگر جلوه‌های مردمی بودن برشمردند و گفتند: باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیرواقعی و ناامید کردن مردم، از آن‌ها کمک فکری و عملی خواست.

بر اين اساس اگر قرار باشد ديدارهاي رودررو و مستقيم با مردم منجر به نتيجه مشخص نشود و از آلام و دردهاي مردم نكاهد قطعاً بعد از مدتي مردم نيز نااميد می‌شوند، در دفاع از دولت بی‌انگیزه می‌شوند و انتظار ویژه‌ای از دولت سيزدهم نخواهند داشت.

البته اگر قرار باشد منصفانه قضاوت كرد می‌باید اشاره داشت دولت رئيسي وارث  شرايط آشفته و نابساماني در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف است كه فعاليت و بهبود اوضاع را در کوتاه‌مدت براي آن سخت كرده است. بنابراين طبيعتاً اگر دولت موفق شود بار مصائب مردم را كاهش دهد حتماً جايگاه ویژه‌ای در جامعه و نزد افكار عمومي خواهد داشت. نكته مهم آن است كه مردم ثابت کرده‌اند نسبت به مسائل سياسي و اقتصادي آگاهي دارند و اگر جهت سیاست‌های دولت را به سمت كاهش مشكلات و بهبود شرايط بدانند حتماً حاضرند سختی‌ها را نيز تحمل نمايند تا به‌مرور شرايط بهتر شود.