کمیسیون اصل ۹۰ و پرونده روحانی/ سه حکمِ رئیسی برای محسن رضایی/ نطق جنجالی نادران

  4000603016 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

کمیسیون اصل ۹۰ و پرونده روحانی/ سه حکمِ رئیسی برای محسن رضایی/ نطق جنجالی نادران

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ا کنون ۱۷ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۷۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۸۳۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۴ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۶۱۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته با تزریق ۷۶۴۱۸۵ دُز واکسن کرونا در کشور، رکورد واکسیناسیون روزانه دوباره شکسته شد. 

از دیروز تا امروز ۳ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۹۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۸۷۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۳۷۷ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۴ هزار و ۲۲ نفر رسید.

***

برای حل ریشه‌ای مشکلات زندان‌ها چه باید کرد؟

سیدعلی مجتهدزاده- ‌حقوق‌دان و وکیل دادگستری درباره فیلم های منتشرشده از زندان اوین در شرق نوشت: «‌این فیلم‌ها اما آنچنان مشهود هستند که جای تکذیب ندارند و مقامات سازمان زندان‌ها مسئولیت آن را پذیرفته‌اند... واقعیت این است که یکی از بنیادی‌ترین مشکلات ساختاری سازمان زندان‌ها به همین مسئله برمی‌گردد و برای حل آن دیر یا زود باید این سازمان از قوه قضائیه جدا و به دستگاه اجرائی ملحق شود. وگرنه در آینده باز اوضاع همین است که داریم می‌بینیم. 

اصل مطلب این است که سازمان زندان‌ها تحت قانون فعلی، نهادی خارج از حوزه نظارت مؤثر است. 

هرچند بر روی کاغذ امکان نظارت بر این سازمان وجود دارد، اما در عمل چنین چیزی محقق نمی‌شود. چراکه طبق قانون فعلی هیچ نهادی خارج از دستگاه قضائی چون مجلس امکان نظارت بر عملکرد این مجموعه را ندارد.

مضافا اینکه اگر هم جایی قصدی برای تظلم‌خواهی در برابر سازمان زندان‌ها وجود داشته باشد، شکایت باید به قوه‌ای ارجاع شود که سازمان زندان‌ها بخشی از خود آن قوه است. سابقه هم نشان داده که در چنین فرایندی، مصلحت‌سنجی‌ها و ملاحظات درون‌سازمانی در اکثر قریب‌به‌اتفاق موارد بر رسیدگی عادلانه اولویت پیدا کرده و امکان تظلم‌خواهی برابر سازمان زندان‌ها را از افراد خسارت‌دیده سلب کرده است.»

***

باید با متخلفین در اوین برخورد کرد

فرهیختگان درباره انتشار ویدئوهای زندان اوین نوشت: «هنوز به درستی مشخص نشده که آیا این تصاویر از طریق حمله سایبری افشا شده است یا اینکه این ویدئوها و تصاویر توسط عواملی از درون سیستم قضایی کشور و زندان اوین به بیرون درز کرده باشد.

با این وجود، صدای آمریکا، رسانه وابسته به دولت آمریکا مدعی شده که سی‌ام مردادماه ایمیلی از گروهی با عنوان «تپندگان» دریافت کرده که در آن تپندگان مدعی شده گروه «عدالت علی» زندان اوین را هک کرده است. این گروه در این ایمیل گفته بود در این عملیات هک مدارکی از داخل این زندان ازجمله «عکس‌هایی از اتاق کنترل زندان، بندها و اتاق‌های زندانیان، پرونده‌های زندانیان سیاسی و مدارک محرمانه زندان اوین» به دست آمده است.

تپندگان همان گروهی است که پیش‌تر فرودگاه‌های بین‌المللی مشهد و تبریز و شهرداری تهران را نیز هک کرده بود. درصورت پذیرش صحت چنین ایمیلی و تایید هک شدن دوربین‌های زندان اوین، این گزاره که پشت این عملیات، این گروه قرار دارند، تقویت می‌شود...

اینکه با وجود ضبط تصاویر، یک سرباز وظیفه یا یک گروهبان نیروی انتظامی به خود اجازه بدهد به هر دلیلی، یک زندانی را مورد ضرب و شتم قرار دهد، نشان می‌دهد آنها قرار نیست در قبال چنین رفتارهایی مواخذه یا توبیخ شوند؛ چراکه اگر چنین بود، یک سرباز وظیفه جسارت پیدا نمی‌کرد در برابر اقدام نادرست یک زندانی، او را زیر مشت و لگد ببرد.

در اینکه در زندان‌های سایر کشورها وضع به‌مراتب از آنچه در اوین می‌گذرد، بدتر است و حتی در خیابان‌های آمریکا، پلیس این کشور رفتار به‌مراتب بدتری با شهروندان آمریکایی دارد، شکی وجود ندارد اما همین سطح از برخورد خودسرانه افراد انتظامی با زندانیان نیز در جمهوری اسلامی قابل دفاع نیست و نباید با وجود ‌انگیزه‌هایی که در پس این عملیات اصطلاحا هکری وجود دارد، برخورد با کسانی که اقدامات خودسرانه و فراقانونی انجام می‌دهند را از دستورکار خارج کرد.»

***

کیهان: 450  نفراقدام به ثبت نام شکایت علیه کرده‌اند

کیهان نوشت: «یک منبع آگاه گفت با توجه به گزارشات رسیده به کمیسیون اصل ۹۰ محکومیت روحانی و برخی از اعضای کابینه‌ قطعی است.

 یک منبع آگاه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: محکومیت یک مقام ارشد دولت سابق با توجه به شکایت‌های متعدد ثبت شده و مستند در این کمیسیون قطعی است. در این رابطه گفته شده است که پرونده محاکمه این مقام سابق دولتی توسط کمیسیون اصل ۹۰ آماده شده است و حتی حجت‌الاسلام نکونام نماینده سابق مجلس و رئیس سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز به عنوان قاضی پرونده تعیین شده است. تاکنون در سامانه ثبت شکایت‌های مردمی که توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس راه‌اندازی شده بالغ بر ۴۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین ۱۶۰ وکیل حقوقی اعلام امادگی کرده‌اند که به صورت داوطلبانه و رایگان به نمایندگی از شاکیان در دادگاه حاضر شده و علیه این فرد اعلام جرم کنند.

کمیسیون اصل ۹۰ مرجع دریافت شکایت‌ها است و این شکایت‌ها را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد و با توجه به اسناد متقن دریافتی از شکات، احتمال محکومیت برخی از اعضای کابینه‌ پیشین بالا است اما اینکه قوه قضائیه چه حکمی صادر کند را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.»

***

سه حکمِ رئیسی برای محسن رضایی

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، با صدور حکمی، محسن رضایی میرقائد را به سمت «معاون اقتصادی رئیس‌جمهور»، «دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» و «دبیر ستاد اقتصادی دولت» منصوب کرد.

به گزارش تسنیم،‌ محمد نهاوندیان معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور را در دولت روحانی به‌عهده داشت.

شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بعد از آغاز جنگ اقتصادی علیه کشورمان، ابتدای سال 1397 با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد تا تصمیمات فراقوه‌ای سریع‌تر و جامع‌تر اتخاذ شود. مسئولین مرتبط با حوزه اقتصاد، از تمامی قوا و دستگاه‌ها در این شورای‌عالی حضور دارند.

ستاد اقتصادی دولت و یا همان ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز با حضور شخص رئیس‌جمهور، در هفته دو جلسه دارد و به تصمیم‌گیری و پیگیری مسائل اقتصادی دولت می‌پردازد.

حال این سه مسئولیت مهم اقتصادی به محسن رضایی سپرده شده است.

گفتنی است سیدابراهیم رئیسی پیش از این گفته بود محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور مسئول هماهنگی تیم اقتصادی است.

***

 روایت مخبر از گشایش در اموال بلوکه شده ایران

به گزارش تسنیم، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور از تماس تلفنی رییس جمهور با برخی همتایان خارجی با هدف گشایش در پول های بلوکه شده ایران خبر داد.

وی گفت: در جریان گفتگوهای که آقای رییسی با روسای برخی کشورها انجام داده، گشایش های ایجاد شده که این گشایش ها قطعا در بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت.

***

توضیحات نماینده کبودرآهنگ درباره مخالفت با عین‌اللهی

به گزارش تسنیم، فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در خصوص مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، توضیحاتی ارائه کرد:

«نظر به اینکه برخی تلاش نمودند با اهداف سیاسی  از نقد منصفانه اینجانب به برنامه جناب آقای دکتر عین اللهی سواستفاده نمایند و مطالبی علیه ایشان و بنده مطرح نموده اند ؛لازم دیدم توضیحاتی ارائه نمایم:

 تمام نقد های بنده به برنامه ایشان مستند به آمار و اطلاعات و عملکرد بوده است و همچنان به قوت خود باقی است اما در خصوص نحوه حضور فرزند و داماد ایشان در دماوند سئوالات و ابهاماتی مطرح بود و اینجانب برای رفع ابهام از ایشان سئوال نمودم .با عنایت به توضیحات جناب دکتر عین اللهی و همچنین دکتر جواد رضایی به اطلاع می رساند که دکتر رضایی و همسر محترمشان فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی بوده و بخشی از طرح تعهد خود را در گرگان و بخشی را نیز به دلیل مشکلات خانوادگی و بنا به درخواستشان و موافقت کمیسیون های ذیربط در دماوند و فیروزکوه گذرانده اند و در اردیبهشت ماه سال جاری تعهد ایشان به پایان رسیده است.»

***

عبدالملکی در رسانه‌ها پول پاشی کرده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در جلسه علنی امروز چهارشنبه سوم شهریور ماه در اخطار ماده  ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس  گفت: من در  سخنانم در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتم گفتم که ایشان در چند جا گفته بودند که برای جایگاه وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است در کشور بهتر از من وجود ندارد و اگر من رای نیاورم خودم وزیر بعدی را انتخاب می‌کنم. من این سخنان را در مجلس بازگو کردم.

وی ادامه داد: آقای عبدالملکی می‌گویند چیزایی که به من نسبت داده شده کذب است، شما برای راستی آزمایی، تمام صحبت‌های ایشان را که ضبط شده احصاء کنید اگر مطلب بنده به حق نبود هر چه رئیس مجلس بگوید می‌پذیرم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ماده ۷۵ آیین نامه داخلی مجلس صراحت دارد که اگر در جلسه رسمی و در صحن علنی حین نطق مطلبی بیان شود می‌توانید از این ماده استفاده کنید و همان طور که شما گفتید صحبت‌های وزیر پیشنهادی در جلسه‌ای غیر از صحن علنی بوده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس توضیح داد: این مسئله در زمان نطق ایشان رخ داده و بعد از مخالفت بنده تاکید کرد که مطالبی که به ایشان نسبت داده شده کذب است و در رسانه‌ها اعلام کرده که فلانی دروغ می‌گوید.

این نماینده مجلس بیان کرد: شما مباحث را بررسی کنید و اگر ایشان این مطالب را نگفته است هر چه شما بگویید می‌پذیرم. این بزرگنمایی و بزرگ گویی در واقع انحراف است و باید جلوی این انحراف گرفته شود.

***

نطق جنجالی نادران در مخالفت با اوجی

به گزارش خانه ملت، الیاس نادران در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت گفت: در جلسه‌ای که با وزیر پیشنهادی نفت داشتم به او گفتم که لیست اموال وی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، آیا دیده‌اید اما وی گفت که در جریان این موضوع نیست. سپس از وی پرسیدم که چند خانه داری و آقای اوجی پاسخ داد که 3 خانه؛ یکی در منطقه هروی تهران، یک خانه که از ارث همسرم به ما رسیده و یکی هم خانه پسرم است اما با توجه به استعلامی که از مراجع ذیصلاح گرفتم مشخص شد که وی 9 مورد اموال دارد لذا باید درباره کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌‌گوید، تأمل کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در خصوص موضوع دیگر نیز آقای اوجی گفت که آقای رستم قاسمی و کس دیگری کاری کرده‌‌اند اما فرد شاکی علیه من صحبت کرده است و من گفتم اگر قرار بود داستان‌پردازی می‌کردند باید علیه آقای قاسمی صحبت می‌شد اما وی به گزارش‌های اطلاعاتی استناد می‌کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: به آقای مخبر نیز گفتم پرونده دیمیتریس کامبیس وقتی رو شد که دکل‌ها گم شد و کشتی‌ها را خوردند، این پرونده وقتی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آن زمان کجا بودند؟

 جواد اوجی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: برادر عزیزم جناب آقای نادران به مسئله ای درخصوص اموال شخصی اینجانب اشاره کردند که لازم است توضیحاتی را مطرح کنم، نمایندگان عزیز در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان بیان می کنم؛ بنده آنچه به عنوان دارایی خود خدمت آقای رئیسی مطرح کردم صحت داشته و هرگونه دارایی که در فضای مجازی به من منصوب شده را به نام خودشان خواهم زد.

وی ادامه داد: اینجانب در جریان فعالیت 35 ساله خود در وزارت نفت تاکنون که در بنیاد مستضعفان فعال هستم با پاکدستی خدمت کرده و فردی فسادستیز هستم، همچنین قصد غربت کرده ام که با کمک شما نمایندگان فساد را از وزارتخانه نفت جمع کنم، لذا تاکید می کنم؛ هرگونه اموال که در فضای مجازی به من نسبت داده شده را به کسی که مدعی چنین چیزی است می بخشم و همچنین همینجا به نام او سند می زنم.

البته موضوع در همینجا متوقف نماند و کار بررسی این موضوع به جلسه غیرعلنی کشید. ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس گفت: بنا به درخواست بنده، الیاس نادران نکات و مباحث خود را درخصوص صلاحیت و سوابق جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت ارائه کرد و نمایندگان در جریان مسائل قرار گرفتند و وزیر پیشنهادی نیز توضیحات مربوطه را ارائه کرد.

بیشتر بخوانید:

احمد توکلی خطاب به نمایندگان مجلس:در بررسی و رأی های خود جانب انصاف را رعایت کنید