روایت حدادعادل از دلیل عدم حضور نیکزاد و امیرآبادی در کابینه/حمایت کمیسیون اجتماعی از وزیر پیشنهادی کار /رئیسی برجام را به وزارت خارجه می‌سپارد یا شورای عالی امنیت ملی؟

  4000526012 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت حدادعادل از دلیل عدم حضور نیکزاد و امیرآبادی در کابینه/حمایت کمیسیون اجتماعی از وزیر پیشنهادی کار /رئیسی برجام را به وزارت خارجه می‌سپارد یا شورای عالی امنیت ملی؟

آخرین آمار کرونا در ایران

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۰ هزار و ۲۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۲۴۳ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۹ هزار و ۱۰۸ نفر رسید.

۷ هزار و ۴۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

 ۵۰ هزار بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد

واردات واکسن برای افراد زیر ۲۰ سال

رئیس بیمارستان یاس تهران: بیش از نیمی از مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی به علت عوارض داروهایی تجویزی است

***

واکنش عضو دفتر رهبری به اظهارات درباره واکسن آمریکایی

مهدی فضائلی معاون دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه ای در توئیتی نوشت: ظاهرا برخی مشکلشان واکسن خاص است نه اصل واکسن چون رهبر انقلاب ۱۹ دی ۹۹ فقط و آنهم به دلایل متقن، واردات واکسن از مبدأ آمریکا و انگلیس و همچنین فرانسه را منع کردند و نه مطلق واکسن خارجی و حتی واکسن غربی را. در مخالفت جوانمرد باشید!

بیشتر بخوانید:

«واکسن برکت»؛ از وعده تا عمل

***

انتقاد نسبت به اجرا نشدن قرنطینه کامل

روزنامه آفتاب یزد نوشت: بالاخره عزاداری سیدالشهدا(ع) به داد ما رسید و با وصل کردن دوروز تعطیلی به قرنطینه ۵روزه رسیدیم. کمتر کسی می داند که اینگونه تصمیمات در کجا وچگونه گرفته می شود؟ دو روز جلوتر تعطیلی اعلام می شود و صاحبان مشاغل آزاد و دارندگان شغل های خودگردان حداکثر قید دوروز را زدند و بار وبندیل سفر را بستند و شیپور حمله به سواحل خزر زده اند. این در حالی است که تمهیداتی که باید در این زمینه فراهم میشد عبارت بودند از:

-اعلام تعطیلی پمپ بنزین ها در جاده ها برای جلوگیری از حرکت درصد قابل توجهی از هموطنان. البته اگر بنزین آزاد به لیتری صد دلار برسد باز مشتری مخصوص خود را خواهد داشت.
-مسدود نمودن مبادی ورودی وخروجی شهرهای توریست پذیر واعلام رسمی وبدون اغماض ممنوعیت.

در تمام کشورهای جهان قرنطینه(لاک داون) دارای مبانی واصول مشخصی هستند که بدون رعایت آنها این مفهوم تحقق نخواهد پذیرفت. تعطیل نمودن اماکن عمومی از جمله سینما ها و مراکز تفریحی ورزشی، ادارات وبانکها، مغازه ها وپاساژها و... یکی از وجوه اصلی این قرنطینه می باشد. اما حتی برنامه ای برای مطالبات و دیون کسبه به بانکها تهیه نشده ، مترو واتوبوس ها با همان ازدحام سنتی خود دایر هستند، ترافیک در خیابان های اصلی غوغا می کند وهیچگونه طرح یا برنامه کمک مالی و جنسی برای اقشار نیازمند و فرودست تدارک دیده نشده است. از همین رو امیدواری به گرفتن نتایج مناسب و کمی مطلوب، ساده اندیشی و دوری از منطق عقلی‌ و اجتماعی می باشد.

بیشتر بخوانید:

رئیس شورای عالی نظام پزشکی: احتمالا در پاییز موج ششم کرونا را خواهیم داشت

دانستنی‌های قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا

***

هر کجا آوا و پژواکی از مشکلات مردم به گوش رئیس جمهور برسد، شخصا پیگیری می‌کنند

غلامحسین اسماعیلی،رئیس دفتر رئیس جمهور روز سه‌شنبه درآیین افتتاح بخش دارویی بیماران کرونایی داروخانه ۲۹ فروردین اظهار داشت: افتتاح این مرکز ثابت کرد که ما می‌توانیم و فقط نیازمند یک اراده و حرکت جهادی بود که خوشبختانه امروز این اراده و فرهنگ در بخش‌های مختلف بوجود آمده است.

اسماعیلی افزود: احداث این مجموعه نشان داد که کار جهادی نتیجه دارد و امروز برای غلبه بر مشکلات تنها یک راه داریم و آن پیگیری فرهنگ جهادی در کارها است و با این فرهنگ است که می توانیم بر همه مشکلات غلبه کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اقدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در احداث این مجموعه پس از بازدید رئیس جمهور یک کار جهادی و قابل تقدیر و قابل الگوبرداری توسط بخش‌های دیگر مدیریت کشور است.

اسماعیلی گفت: هر کجا آوا و پژواکی از مشکلات مردم به گوش رئیس جمهور برسد به طور شخصی و هم با صدور دستورات موکد تلاش می‌کنند که مشکلات مردم برطرف شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر این سوال در ذهن مردم شکل گرفته بود که آیا مشکلات موجود قابل حل است یا باید با این مشکلات بسازند، اما دیدگاه دولت سیزدهم این است که می‌توان مشکلات را حل و فصل کرد و کلمات «نمی‌شود»، «نمی‌توانیم»، «امکان ندارد» و «شدنی نیست» در قاموس و فرهنگ دولت سیزدهم جایی ندارد.

بیشتر بخوانید:

غلامحسین اسماعیلی: «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» در قاموس و فرهنگ دولت سیزدهم وجود ندارد

***

بررسی وزرا در صحن علنی براساس حروف الفبا انجام می‌شود

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رییسه مجلس، در رابطه با روند بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس و حضور رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به برنا گفت: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس براساس حروف الفبا و طبق آئین نامه داخلی مجلس در ماده ۲۰۲ و ۲۰۳ و ۲۰۴ و ۲۰۵ انجام می گیرد. براساس ماده ۲۰۴ آقای رئیس جمهور در روز شنبه ابتدا برنامه دولت را قرائت خواهد کرد. پس از صحبت های آقای رئیس جمهور، مجلس برنامه ترکیب هیات وزرا را به رای می گذارد و ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف هر کدام ۵۰ دقیقه راجع به کلیات کابینه اظهارات و نظرات خود را بیان می کنند و در ادامه رئیس جمهور پس از صحبت های اولیه به سوالات مخالفان پاسخ می دهد که مجموعا دو ساعت و نیم به طول می انجامد و بعد مجلس کلیات را به رای می گذارد. 

او در ادامه گفت: پس از طی این مراحل مجلس تک تک وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار می دهد و به ترتیب حروف الفبا عمل خواهد شد، برای هر وزیر دو موافق و دو مخالف هر کدام ۱۵ دقیقه صحبت می کنند و پس از اظهارات موافقین و مخالفین، وزیر پیشنهادی ۳۰ دقیقه وقت دفاع دارد و سپس شمارش و رای گیری صورت می گیرد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه روز(شنبه 30 مرداد ماه) خبر داد.

وی افزود: از روز شنبه در جلسه علنی مجلس با حضور آقای رئیسی  و دفاع وی از کابینه و صحبت مخالفان و موافقان وارد بررسی صلاحیت و برنامه‌های تک تک وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم خواهیم شد.

نایب رئیس مجلس بیان کرد: بررسی صلاحیت وزرا تا روز سه‌شنبه به طول خواهد انجامید اگر مجلس بخواهد 2 شیفت و حتی 3 شیفت هم کار کند تا این روز طول می کشد، بعد در روز چهارشنبه در صحن مجلس برای همه کابینه رأی گیری صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

حضور آیت الله رئیسی در جلسه روز شنبه مجلس

***

ملاک آیت‌الله رییسی در اعطای مسوولیت لیاقت افراد است

غلامعلی حدادعادل،رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در دومین نشست مجازی مسوولان استانی شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در مورد اعضای کابینه دولت سیزدهم گفت: تا آنجا که بنده در دیدارها و گفت‌وگوهای متعدد با آیت‌الله رییسی متوجه شده‌ام ایشان در انتخاب وزرا هیچ پیش‌شرطی که خلاف مبانی و ارزش‌هاباشد، نداشته‌اند.

حداد عادل افزود: البته بر عکس این مطلب را هم ندیدیم که گروه انقلابی خوش‌نامی باشد و آقای رییسی عامدانه اجازه حضور این افراد را در کابینه ندهند. ملاک آیت‌الله رییسی برای انتخاب افراد، کارآمدی، کاردانی، داشتن روحیه انقلابی، پاکدستی و خوش‌نامی بود، مستقل از نام‌ها و برچسب‌هایی که وجود دارد.

رئیس شورای ائتلاف ادامه داد: البته این بدان معنی نیست که پست ندادن به دوستانی همچون آقای نیکزاد یا آقای امیرآبادی به این جهت هست که شایستگی ندارند، بلکه مصلحت‌های دیگری هم در کار بود. مثلاً آقای امیرآبادی به‌ عنوان نماینده قم باید در مجلس می‌ماندند آقای نیکزاد مسوولیت نایب‌ رییسی مجلس را بر عهده داشتند؛ ولی نکته مورد نظر بنده این است که ایشان به دنبال این نبودند که بدون در نظر گرفتن صلاحیت افراد پست‌های کشور را بین اعضای ستاد تقسیم کنند.

حداد عادل با اشاره به اینکه لیاقت افراد برای ایشان ملاک مسوولیت دادن است، گفت: مطلب دیگری که باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که آیت‌الله رییسی به قوم‌گرایی توجه خاصی نداشتند که بخواهند کابینه را به سمت گروه خاصی جهت‌دهی کنند تا مثلاً از شهرستان یا استان خاصی افراد بیشتری در کابینه حضور داشته باشند یا به استانی کم‌توجهی شود؛ البته همان‌طور که مشاهده می‌شود خوشبختانه در دولت اقوام و قومیت‌های گوناگون حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

حداد عادل: ملاک آیت‌الله رئیسی برای دادن مسئولیت لیاقت افراد است، نه فعالیت انتخاباتی

***

تیم اقتصادی دولت رئیسی، حداقلِ مطلوب است/مخبر باید تیم کابینه را هدایت کند

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم ،سخنگوی جامعه روحانیت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مصاحبه ای با خبرآنلاین داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

-امیدواریم با توجه به اینکه آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور شده و یک شخصیت کارآمد و با سابقه و دارای تجارب خوبی در مدیریت است بتوانند این تیم را هدایت کنند و کشور از شرایطی که از آن به شدت رنج می برد خلاص شود...

-باید توجه داشت که وزارت اقتصاد، همه اقتصاد کشور نیست ما بانک مرکزی را داریم که هنوز تعیین تکلیف نشده است و سازمان برنامه و بودجه را داریم که آقای میرکاظمی به عنوان رئیس سازمان انتخاب شده است که تجربه نفت را دارد البته اطلاعات و آشنایی ایشان را نسبت به حوزه بودجه و برنامه ریزی، خیلی نمی‌دانم.

-من حداقل مطلوب را درباره تیم اقتصادی رئیسی احساس می کنم البته ممکن است من بعضی از موارد را نپسندم.

-باید اجازه دهیم ببینیم آقای رئیسی برای موضوع برجام، آیا موضوع را از وزارت امور خارجه می خواهد یا از شورای عالی امنیت ملی. این متفاوت است بنابراین باید اجازه دهیم آقای رئیسی موضوع برجام را به عهده کدام بخش می گذارد تا بتوانیم در این باره اظهارنظر دقیقی ارائه دهیم.

*** 

گمانه زنی درباره سرانجام رای اعتماد به کابینه

آرمان ملی نوشت: گرچه مجلس یازدهم خود از حامیان سید ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و حتی از وی دعوت رسمی به‌عمل آورد، اما این رویکرد آنها به این معنی نبوده که بخواهند بدون هیچ بحثی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور رای اعتماد بدهند. قدر‌مسلم مجلس یازدهم هر اندازه هم که بخواهد با دولت همراه باشد در نهایت در بررسی برنامه‌ها و اظهارات وزرای پیشنهادی تنی چند از آنها را مورد تایید قرار نخواهد داد. این سخنی است که خود نمایندگان گفته‌اند و با نگاهی به سخنان اعضای کمیسیون‌های مختلف می‌توان فهمید که چند نفر و چه کسانی از مجلس رای اعتماد نخواهند گرفت. در این میان دو رویکرد وجود دارد؛ نخست اینکه رئیس‌جمهور با در نظر گرفتن نظر مجلس در برخی از وزرای پیشنهادی تجدید‌نظر کند یا اینکه برای تشکیل هر‌چه زودتر دولت مجلس از موضع خود کوتاه آمده و به همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد دهد. باید دید در شنبه بعد از تعطیلات که بهارستان میزبان دولتی‌هاست، کدام رویکرد برگزیده خواهد شد.

با وجود برخی از وزرای پیشنهادی که نه ارتباطی با حوزه محوله و نه بدنه آن دارند و نه وزارتخانه آشنایی‌ای با آنها دارد و نه سبقه و عملکرد مفید و موثری در آن حوزه‌ها دارند که نمی‌توان آینده چندان روشن و موفقی را برای کابینه ترسیم کرد. قدرمسلم آن طور که پیش از این سیاسیون و در حال حاضر نمایندگان مجلس مطرح کرده و می‌کنند نفراتی چون حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش حجت‌ا... عبدالملکی، کار سیدرضا فاطمی‌امین، صمت محمدمهدی اسماعیلی، فرهنگ و ارشاد علی‌اکبر محرابیان، نیرو سیدحمید سجادی، ورزش محمدعلی زلفی‌گل، علوم و بهرام عین‌الهی گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت از جمله وزرایی هستند که لب مرز رای اعتماد مجلس قرار دارند، نمایندگان نسبت به رای دادن به آنها مردد هستند و احتمال رای‌نیاوردن این افراد وجود دارد. 

بیشتر بخوانید:

انتقادات تند وزیر پیشنهادی ارشاد دولت رئیسی از وضعیت سینما، موسیقی ایران و تصویر ارائه شده از زنان

وضعیت سینما و تئاتر از نگاه وزیر پیشنهادی فرهنگ

***

حمایت کمیسیون اجتماعی از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در طول این هفته 2 جلسه با وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی جلسه داشتیم که در آنها به نتیجه نرسیدیم، افزود: در نهایت جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار شد که در آن برنامه‌های وی را در حیطه کاری وزارتخانه از جمله ایجاد اشتغال، بازنشستگان، بهزیستی روابط کار، شرکت‌های تابعه وزارتخانه ، مورد بررسی و در نهایت مورد موافقت اعضا قرار گرفت و تضمین‌های لازم برای اجرایی شدن این برنامه‌ها اخذ شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: همچنین آقای عبدالملکی وعده داد در صورتی که وزیر شود هر ماه گزارشی از اجرایی شدن برنامه‌ها به اعضای کمیسیون به عنوان کمیسیون تخصصی ارائه دهد.

اسماعیلی اضافه کرد: همچنین وی قول داد در صورتی که وزیر شود به استان‌های مختلف سفر کند و از نزدیک با مشکلات آشنا شود و راهکارهای لازم برای حل مسائل هر استان ارائه دهد.

نماینده گرمی در مجلس اظهار کرد: مورد دیگری که باعث شد اعضای کمیسیون موافقت خود را با برنامه‌ها وی اعلام و مورد تایید قرار گیرد این بود که آقای عبدالملکی قول داد در سرمایه گذاری‌های شرکت‌های زیر مجموعه وزارتخانه در استان‌های مختلف عدالت را رعایت کرده و به مناطق محروم هم توجه کند.

***

جایی برای تنش میان دو قوه وجود ندارد 

حسین الله کرم، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با برنا در خصوص کابینه رئیس جمهور گفت: از آنجا که یکی از عناصر ناکارآمدی کابینه آقای روحانی عبارت از سن بالای آن دولت بود به نظر می رسد دولت جوان معرفی شده از سوی آقای رئیسی نه تنها به رفع آن پرداخته بلکه می تواند اعتماد مجلس را در تشکیل یک کابینه جوان جلب کند.

او تصریح کرد: برخی فکر می کنند که جلسه اعتماد به کابینه در مجلس ممکن است که با تنش روبرو شود این درحالی است که با توجه به چالش های متعددی که از دولت قبلی برجای مانده و راهکاری به جز کمک و همدلی با رئیس جمهور وجود ندارد به نظر می‌رسد که جلسه رای به کابینه با آرامش همراه باشد. به هرحال از یکسو وجود رویکرد مشترک نگاه به درون در حل مشکلات میان کابینه و مجلس و از سوی دیگر وجود اشتراک در اجرای استراتژی اقتصاد مقاومتی، درحال حاضر جایی برای تنش میان دو قوه باقی نمی گذارد.

الله کرم خاطرنشان کرد: گرچه کمیسیون های تخصصی مجلس در ارزیابی پاسخ های معتبر به حل مشکلات  وزارتخانه ها از جایگاه تخصصی ویژه ای برخوردار هستند اما دیدگاه انقلابی حاکم بر کمیسیون ها موجب می شود کمیسیون ها به جای مخالفت با ارائه پیشنهادات سازنده به پویایی برنامه وزیران کابینه کمک کرده و تاکید براین باشد که با بکارگیری جوانان در کنار باتجربه ها وبلعکس بکارگیری باتجربه ها در کنار جوانان این پویایی را به سمت کارآمدی بیشتر سوق دهند.