چرا همیشه دیر توضیح می دهیم؟!

  4000525084 ۱۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا همیشه دیر توضیح می دهیم؟!

این روزها در رسانه های رسمی شاهد توضیحات چندباره درباره دلایل تاخیر در تولید واکسن داخلی برکت به میزان وعده داده شده هستیم. دلایلی که بیان می کنند چرا این اتفاق سر موعد رخ نداده و طبیعتا پای ثابت این توضیحات اشاره به تهیه مواد اولیه و دشواری های راه اندازی خط تولید از صفر، آن هم در شرایط تحریمی است. 

برای کسانی که اهل تحلیل و تشخیص هستند شاید این توضیحات معلوم و بدیهی به نظر بیاید. اینکه در برخورد با یک ویروس نوظهور بخواهید هم تحقیقات لازمه را انجام بدهید، هم دوره آزمایشی را طی کنید و هم خط تولید صنعتی آن را راه اندازی کنید در شرایط معمول سیاسی و اقتصادی نیز کار آسانی نیست و زمان بندی آن با پس و پیش شدن همراه خواهد بود چه رسد به این که شرایط تحریمی کشور را هم به آن بیفزایید.

با این حال همین نکته ظاهرا بدیهی اگر به موقع و با دقت برای عموم مردم توضیح داده نشود، عموم مردمی که به شدت در معرض بمباران اطلاعاتی منفی درباره این واکسن و شرایط مدیریت کرونا در کشور هستند زمینه به راحتی برای اثربخشی این تلاش های منفی مهیا خواهد شد. 

جدا از ناکارآمدی کلی در مدیریت کرونا و ضعف آشکار در امر واردات واکسن که این روزها اهمیت حیاتی آن بیشتر از گذشته آشکار شده آنچه درباره موضوع تولید واکسن برکت گفتنی است بی توجهی و سهل انگاری در امر اطلاع رسانی به موقع و حساسیت نداشتن به اثرپذیری افکار عمومی در این زمینه است. 

مسوولان این پروژه بزرگ ملی بی توجه به حساسیت این روزها عملا فاصله زمانی اعلامی برای تولید معینی از این واکسن را تا امروز به راحتی در اختیار کسانی قرار داده اند تا در این زمینه به قدر کافی حاشیه پراکنی و بعضا دروغ پراکنی کنند و از شکست آن سخن بگویند.
  
چه کسانی جز مسوولان این پروژه از روند و مشکلات آن آگاه است؟ آیا نباید دست اندرکاران این حرکت علمی در کشور خودشان در اطلاع رسانی و اقناع به موقع مردم در زمینه دشواری های این راه پیشقدم می شدند و با مردم درباره آن صحبت می کردند؟ چرا باید در این زمینه همواره با انفعال و تاخیر عمل شود؟ چرا باید وقتی همه هجمه ها و حمله های رسانه ای در این باره صورت گرفت و اثراتش در افکار عمومی ته نشین شد تازه به فکر ارایه توضیحات در این باره بیفتند؟! 

موضوع ضرورت تدارک پیوست رسانه ای برای  این قبیل پروژه ها را هم که کنار بگذاریم آیا به اندازه یک مشاوره ساده نیز درباره این پروژه مهم با صاحبان تجربه و دانش رسانه رایزنی نشده است؟ 

به نظر می رسد این قبیل سهل انگاری ها  هر چند ناخواسته اما جفای بزرگتری را نسبت به تلاش های علمی یاد شده مرتکب می شوند. 

اهمیت این موضوع وقتی صد چندان می شود که توجه کنیم بار اشتباهات و  ناکارامدی مدیریت کرونا  و ضعف های مشهود در امر وادات واکسن و سایر اقلام دارویی مربوط به آن عملا به ماجرای تولید واکسن داخلی منتقل می شود.