تغییر مدل تعیین دستمزد کمکی به معیشت کارگران می‌کند؟

  4000525017

کارگران کشور با وجود افزایش دستمزد سالانه‌ای که دارند همیشه یک پله که نه چند پله از هزینه‌های زندگی عقب هستند و این مشکل شاید تنها با تغییر مدل تعیین دستمزد حل شود.  

تغییر مدل تعیین دستمزد کمکی به معیشت کارگران می‌کند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روز‌های پایانی سال که از راه می‌رسد زمزمه‌ی تعیین دستمزد جدید کارگران همه جا می‌پیچد و چشم همه به دنبال افزایش دستمزد برای کمک به بهبود وضعیت معیشت و برآمدن از پس هزینه‌های زندگی می‌رود.

مزدی که پس از پایان جلسات تعیین دستمزد بین نماینده‌های کارگری و کارفرمایی تعیین می‌شود همیشه بالاتر از دستمزد قبلی است، اما فقط برای همان ماه پایان سال قابل قبول به نظر می‌رسد چرا که با آمدن سال جدید قیمت‌های جدید خانه، مواد غذایی و پوشاک هم از راه می‌رسند و افزایش هر چند ناچیز دستمزد کارگران را از بین می‌برند.

راه طلایی کمک به معیشت کارگران چیست؟

افزایش سالانه‌ی دستمزد با تورمی که ترمز بریده و با سرعت به پیش می‌رود فایده‌ای ندارد و باید فکر اساسی برای کمک به معیشت کارگران کرد و مسیر تازه‌ای برای تعیین دستمزد در پیش گرفت تا مزد جدید بتواند هزینه‌های کارگران را پوشش دهد.

بهترین راهی که به نظر می‌رسد افزایش مزد چند بار در سال با توجه به نرخ تورم و گران شدن اجناس است که این موضوع به رویایی دست نیافتنی برای کارگران تبدیل شده و کارفرمایان از آن سر باز می‌زنند.

 

چالش‌های منطقه‌ای شدن دستمزد چیست؟

یکی از راه‌هایی که مطرح می‌شود و کارفرمایان تمام قد از آن دفاع می‌کنند منطقه‌ای کردن دستمزد است این گونه که کارگرانی که در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند، چون هزینه زندگی بالاتری نسبت به برخی مناطق دیگر دارند مزد بیش‌تری دریافت کنند.

اما باید گفت شاید هزینه‌های زندگی در استان‌ها و شهر‌های مختلف تفاوت‌هایی داشته باشند، اما این تفاوت آن‌قدر نیست که به تفاوت مزد منطقه‌ای منجر شود افزایش مهاجرت و ایجاد نا به سامانی در پرداخت مزد و مشکلات بیمه‌ای و نارضایتی برخی کارگران آثاری است که مزد منطقه‌ای به بار می‌آورد.

مهاجرت پیامد منفی مزد منطقه‌ای است

مزد منطقه‌ای به مهاجرت کارگران به مناطقی که دستمزد بیش‌تری در آن پرداخت می‌شود می‌انجامد اغلب آن‌ها به تنهایی و بدون خانواده‌هایشان راهی شهر‌های بزرگ می‌شوند تا پول بیش‌تری در بیاورند و به خانواده‌شان بدهند و این موضوع مشکلات و آسیب‌های بعدی را به دنبال می‌آورد.

هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مزد منطقه‌ای گفت: زمانی باید از مزد منطقه‌ای صحبت کنیم و بیایم درباره آن تصمیم بگیریم که کارگران از نظر معیشتی و دستمزدی به یک حداقلی رسیده باشند مثلا بگوییم اگر هزینه یک زندگی معمولی و حداقلی ۱۰ میلیون تومان است این مبلغ به همه‌ی کارگران کشور داده شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بیان کرد: یکی از مباحثی که در موضوع مزد منطقه‌ای مطرح شده این است که کارگر صنفی که در یک خیاطی مشغول به کار است و کارفرمایش یک محل درآمدی دارد که با بخشی از آن دستمزد کارگر را می‌دهد، با بخش دیگر درآمد خود را برای اجاره می‌پردازد قطعا این کارگاه با یک واحد تولیدی که بزرگ است و بازار مصرف خوبی دارد را نمی‌توان یکسان در نظر گرفت.


ابوی ادامه داد: اگر مزد منطقه‌ای شود بخشی از کارفرما‌ها بیچاره می‌شوند و بخشی از کارگر‌ها هم به مشکل بر می‌خورند، اما الان دستمزد فراگیر داریم و می‌گوییم این مزد حداقلی است و بالاتر از این میزان مزد را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

او درباره فنی بودن برخی کارگران تصریح کرد: بعضی از کار‌ها فنی هستند و کارگرانی که کار فنی بلد هستند و تخصص دارند با حداقل دستمزد سرکار نمی‌روند و می‌گویند حقوق برای مهارتی که آن‌ها دارند کم است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: اگر حق افزایش تولید، حق کارانه و حق تشویقی که در قانون پیش‌بینی شده پرداخت شود دیگر نیازی به مزد منطقه‌ای نیست.

ابوی درباره پیامدهای مزد منطقه‌ای اظهار کرد: در مزد منطقه‌ای باید بگوییم که مثلا در روستا هزینه زندگی کم‌تر است پس مزد هم کم‌تر بدهیم در این شرایط مهاجرت اتفاق میفتد مثلا اگر به کسی که در چناران زندگی می‌کند بگوییم دستمزد شما ۲ میلیون تومان است و به کسی که در مشهد است ۶ میلیون تومان مزد بدهیم مهاجرت اتفاق میفتد.

او بیان کرد: زحمت‌های بسیاری کشیده شده است تا جلوی مهاجرت گرفته شود چون اگر روستاهای ما خالی از سکنه نمی‌شد و مهاجرت شدید نداشت ما امروز مشکل کمبود آب نداشتیم این واقعیتی است که باید بپذیریم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: دستمزد کنونی بر اساس چندین مولفه تعیین می‌شود مثل شرایط اقلیمی ، مسائل اقتصادی و اجتماعی برخی این‌ مباحث را نمی‌بینند و متاسفانه می‌آیند مزد منطقه‌ای را مطرح می‌کنند دیگر دوره‌ی آزمایش کردن و این‌که ببینیم چه اتفاقی میفتد گذشته و مزد منطقه‌ای به جز مشکل ایجاد کردند هیچ کار دیگری نمی‌کند و فایده‌ای نخواهد داشت.

 

با وجود تورم نمی توان در مورد مزد منطقه ای صحبت کرد

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دستمزد منطقه‌ای  گفت: هنوز هم که هنوز تفکر کلی سیستم و صاحبان سرمایه و کارفرمایان و دولتمردان در سرکوب مزدی و ارزان سازی نیروی کار است از آن طرف هم آزادسازی نرخ مولفه‌های تاثیر گذار و سبد معیشت و حذف نرخ گذاری دستوری مد نظر است مادامی‌که این اتفاق وجود دارد قطعا به جایی نخواهیم نرسید و اصلا نمی‌شود راجع به مزد منطقه‌ای فکر کرد.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای کار بیان کرد: زمانی‌که در پایین‌ترین سطح نورم زندگی که ما در استان‌ها کم برخورداری مثل ایلام، سیستان و بلوچستان و کردستان داریم هزینه‌ی تمام شده‌ی ماهانه‌ آن‌ها به مراتب بیش‌تر از حداقل دستمزدی است که دریافت می کنند اصلا نمی‌توان درباره مزد منطقه‌ای فکر کرد.

توفیقی ادامه داد: در ایلام نرخ تورم به مراتب از تهران و مشهد و اصفهان و شیراز بالاتر است قم که جای خود دارد و همیشه پایین‌ترین نرخ دستمزد را در کل کشور دارد و این سیاست‌هایی است که همیشه آن‌جا تزریق می‌شود و در استان قم ما همیشه دارای کم‌ترین تورم هستیم با این وضعیت اصلا نمی‌شود از مزد منطقه‌ای سخن گفت.