جزئیات نشست کمیسیون اصل نود با وزرای پیشنهادی اقتصاد و اطلاعات

  4000524111

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در نشست با وزیر اقتصاد، اعضای کمیسیون بر افزایش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم تأکید کردند.

جزئیات نشست کمیسیون اصل نود با وزرای پیشنهادی اقتصاد و اطلاعات

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست نوبت دوم عصر امروز (یکشنبه ۲۴ مردادماه) کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: اعضای کمیسیون میزبان احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بودند.

وی افزود: از آنجایی که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم مسائل اقتصادی اولویت کشور است، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ بر این موضوع تأکید کردند که متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد نتیجه سیاست گذاری‌های اقتصادی کشور و گره‌ زدن آن با روابط سیاسی و غرب در کنار مدیریت نادرست در مواجهه با موضوعات سیاسی بودیم که این مسئله زمینه‌ساز تدوام روندهای نامناسب در اقتصاد کلان کشور شد. اقتصاد کشور وضعیت نگران کننده‌ای دارد و کسب و کارها زیر ظرفیتِ تولید به حیات و فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اعضای فراکسیون با اشاره به این مسائل دغدغه‌ها و انتظارات خود را با وزیر پیشنهادی در میان گذاشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس اظهار داشت: اعضای کمیسیون اصل ۹۰ خواستار برنامه دقیق از سوی وزیر پیشنهادی برای حفظ و ارتقا ارزش پول ملی جهت افزایش قدرت خرید اجتماعی شدند، با توجه به اینکه اقتصاد ایران در شرایط آسیب‌پذیری به سر می‌برد و کل حاکمیت با پشتیبانی مردم نیازمند تصمیم بزرگ برای نجات اقتصاد کشور است، برنامه‌های عملیاتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی که در بندهای مختلف ارائه شده بود مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

خضریان خاطرنشان کرد: اصلاح نظام مالیاتی کشور، فعال کردن ستاد اقتصادی دولت در جهت ایجاد هماهنگی بین دستگاهی از سرفصل‌های مورد تاکید وزیر پیشنهادی بود.

وی افزود: در این نشست تاکید شد یکی از محورهای اساسی تحول اقتصادی در کشور، ایجاد زمینه ثبات بودجه و به دنبال آن ثبات تامین کالاها و خدمات است که دولت در اختیار جامعه قرار می‌دهد، همچنین کنترل تورم در گرو تامین درآمد مطمئن و پایدار برای دولت باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در خصوص اصلاحات در زمینه تامین مالی و بانکی بود که تاکید شد ناترازی بانک‌ها با کاهش توان تامین مالی بر رشد اقتصادی تاثیر منفی دارد؛ از این رو بیان شد که چالش اصلی بانک‌های خصوصی و دولتی در دو دهه اخیر ترازنامه‌های بانکی بود که به اقتصاد کشور آسیب می‌زد، از این رو لازم است نظارت جدی توسط دولت صورت گیرد و تاکید شد که انحراف تشکیلات بانکی از فعالیت‌های مولد به سمت فعالیت‌های نامولد باعث ایجاد مطالبات غیرجاری می‌شود و کاهش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها را فراهم می‌کند.

خضریان گفت: یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی موضوع بازار سرمایه و بیمه بود؛ با توجه به وضعیتی که در بازار سرمایه و بورس وجود دارد تاکید شد که این حوزه باید به صورت فوری مورد رسیدگی قرار گیرد و زمینه چالش‌های مختلف که زمینه خسارت به مردم را رقم زده در دولت سیزدهم تکرار نشود و بتوانیم با برنامه‌ریزی دقیق بازار را به سمت ثبات ببریم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اصلاح فضای کسب و کار یکی دیگر از سرفصل‌های برنامه وزیر پیشنهادی است توجه به اینکه یکی از چالش‌ها را فقدان امنیت سرمایه‌گذاری می‌دانیم از وزیر پیشنهادی مطالبه شد که در این زمینه شفاف تر و جزیی تر ارائه برنامه کند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: در ادامه بحث شفاف‌سازی و بهره‌وری در مدیریت دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی مورد تاکید قرار گرفت، افزایش هر چند اندک در بازده دارایی‌های دولتی می‌تواند درآمد چشم‌گیر ایجاد کند؛ لذا تاکید شده تامین درآمد پایدار از دارایی‌ها با مفهوم مولدسازی دارایی‌ها گره خورده و باید در دولت سیزدهم و در وزارت اقتصاد و امور دارایی مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: بحث مدیریت تعارض منافع از جمله موضوعاتی است که باید درباره آن فکر شود، بخش مهمی از این اصلاحات اقتصادی که در کشور به نتیجه نمی‌رسد ناشی از منافع مدیران وزارتخانه‌ها است؛ چرا که منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند، تاکید شده که باید در دولت سیزدهم تعارض منافع شفاف‌سازی شود.

نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد باید نسبت به تکمیل بانک جامع اطلاعات شرکت‌های دولتی در کوتاه مدت و ایجاد بانک جامع اطلاعات شرکت‌های زیر مجموعه نهادهای عمومی غیر دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی اقدام کند، گفت: اصلاحات خزانه‌داری کل در وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد تاکید و جزو برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصادی بود که امیدواریم نسبت به اجرای این برنامه اقدامات مناسب را انجام دهد.

وی افزود: همچنین در این جلسه مطرح شد که نزدیک به ۳ دهه است که اهداف قانونگذار مناطق آزاد محقق نشده است و نیازمند بازنگری و اصلاحات است تا از منافع بومی و ملی در مناطق آزاد بیش از گذشته بهره‌مند شویم.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس با اشاره به نشست این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: در بخش پایانی نشست‌های امروز وزیر پیشنهادی اطلاعات با حضور در کمیسیون اصل ۹۰ پیرامون موضوعات اطلاعاتی و امنیتی کشور و برنامه‌های خود توضیحاتی ارائه کرد.