جلسه اضطراری پارلمان انگلیس برای بررسی بحران افغانستان

  4000524086

منابع مطلع انگلیس اعلام کردند که بوریس جانسون نخست وزیر این کشور در هفته جاری اعضای پارلمان را برای گفت و گو درمورد اوضاع افغانستان فرا می خواند.

جلسه اضطراری پارلمان انگلیس برای بررسی بحران افغانستان

به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، جانسون پس از ورود طالبان به حومه کابل، نمایندگان پارلمان انگلیس را از تعطیلات تابستانی بازمی گرداند.

در حال حاضر کارکنان سفارت انگلیس در افغانستان از این کشور خارج شده اند و زمان دقیق تشکیل جلسه پارلمان انگلیس بعدا مشخص می شود.

پیشتر، «کر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس خواستار فراخواندن نمایندگان پارلمان شده بود.

وی گفت: ما نیاز داریم پارلمان را فراخوانیم تا دولت بتواند نمایندگان را در جریان برنامه های خود برای همکاری با متحدان قرار داد تا از بحرانی انسانی و بازگشت به روزهایی که افغانستان پایگاهی برای افراطیون بود که هدفشان تهدید منافع، ارزش ها و امنیت ملی ماست، جلوگیری شود.

نخست وزیر انگلیس روز جمعه اعلام کرد که زمان خروج گسترده کارکنان دیپلماتیک انگلیس از افغانستان فرا رسیده است و گمان می رود سفیر انگلیس در کابل نیز در میان آنها باشد.

جانسون با تاکید بر این مساله که گزینه نظامی برای انگلیس در افغانستان مطرح نیست، گفت که خواستار استفاده از اهرم دیپلماتیک برای اوضاع جاری در این کشور است.

وی با ادعای اینکه تهدید القاعده تا حد زیادی کاهش یافته است، مدعی شد که حضور نظامی ۲۰ ساله انگلیس در افغانستان بیهوده نبوده است.

با این حال، برخی نمایندگان پارلمان انگلیس و ناظران بین المللی از جانسون می خواهند بیشتر اقدام کند و ائتلافی جهانی برای عقب راندن طالبان را مورد توجه قرار دهد، زیرا این گروه از پیشینه سرکوب زنان و دختران، ارتباط با گروه های تروریستی و افراط گرایی مذهبی برخوردار است.

منابع خبری به نقل از شاهدان از ورود نیروهای طالبان از جهت های مختلف به کابل پایتخت افغانستان خبر دادند. گرچه برخی از رسانه ها همچنان این اخبار را از قول یکدیگر نقل می کنند، اما تاکنون هیچ یک از مراجع قابل وثوق اعم از دولت افغانستان، منابع مستقل و طالبان این ادعا را تائید نکرده اند.

براساس گزارش های منتشر شده، در حال حاضر از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان کنترل ۲۶ ولایت کشور را به عهده گرفته است و حتی این گروه صبح امروز نیز میدان وردک در غرب پایتخت افغانستان را به تصرف خود در آورد.

سخنگوی طالبان اعلام کرد این گروه منتظرند تا هم کابل و هم قدرت را به شکلی آرام و صلح آمیز در اختیار گیرند.