مقام پنتاگون: حمله به کشتی مرسر استریت از یمن انجام شد

  4000519130

یک مقام پنتاگون در یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا مدعی شد حمله ده روز پیش به کشتی صهیونیستی از مبدأ یمن انجام شده است.

مقام پنتاگون: حمله به کشتی مرسر استریت از یمن انجام شد

به گزارش فارس، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد حمله هفته گذشته به کشتی «مرسر استریت» از مبدأ یمن انجام شده است. 

«دانا استراول»، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا، این ادعا را امروز سه‌شنبه در جلسه‌ای که در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا برگزار شد مطرح کرد. 

منابع خبری ده روز پیش اعلام کردند نفتکش «مرسر استریت» که تحت مدیریت شرکت اسرائیلی «زودیاک» است در دریای مکران هدف حمله قرار گرفته است. در جریان این حمله دو نفر از خدمه کشتی کشته شدند.   

در روزهای گذشته، مقام‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس طی کارزاری هماهنگ، این حمله را به ایران نسبت داده و خواستار پاسخ به آن شده‌اند. 

در واکنش به فضاسازی سیاسی صهیونیست‌ها و برخی کشورهای غربی، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران اتهامات مطرح شده علیه تهران درباره این کشتی را بی‌اساس توصیف و آن را به شدت محکوم کرد.

وی گفت: «قابل توجه است که این حادثه تنها چند روز قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران که جلوه‌ای از انتقال دموکراتیک قدرت در ایران است، سناریوسازی شده است». 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به تامین امنیت آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز کاملا متعهد است و آن را جزیی از امنیت خود دانسته و کماکان آماده مشارکت با کشورهای منطقه در زمینه ایجاد، استقرار و تضمین پایداری نظام امنیت دسته‌جمعی در منطقه است و در عین حال در دفاع از حقوق حاکمیتی خود در این حوزه حتی اندکی تردید نخواهد کرد».

دانا استراول» هم در جلسه استماع سه‌‌شنبه در مجلس سنا مدعی شد که حمله به این کشتی «تحت حمایت ایران» انجام شده است. او در این جلسه گفت: «این، یک حمله یک طرفه و تحت حمایت ایران بود که علیه کشتی مرسر استریت انجام شد.»

ادعاهای استراول به تناقض‌های موجود در بیانیه‌ها و اظهارات مقام‌های غربی برای اتهام‌پراکنی علیه ایران اضافه می‌کند. در حالی که او ادعا می‌کند حمله مذکور «با حمایت ایران» انجام شده «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای گذشته گفته بود که «اطمینان دارد»، ایران این حمله را انجام داده است.

این در حالی است که دولت انگلیس در یک جهت‌گیری متفاوت با دولت آمریکا مدعی شده بود که «بسیار محتمل است» حمله به مرسر استریت توسط ایران انجام شده باشد.

این تناقض‌ها چند روز پیش مورد توجه «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین قرار گرفته بود که هفته پیش در توییتر نوشت: «متوجه تناقض در بیانیه های وزارت خارجه آمریکا و وزارت خارجه انگلیس در اول اوت (دهم مرداد) در خصوص حمله به مرسر استریت شدید؟ آمریکا: "ما اطمینان داریم ایران این حمله را انجام داده است." انگلیس کمی محتاط تر بود و گفت: "بسیار محتمل است (ایران این اقدام را انجام داده باشد)"».

مذاکره زیر سایه اتهام

اتهامات کشورهای غربی علیه ایران در شرایطی مطرح شده که دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین زمینه‌های بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را فراهم کند. برخی از تحلیلگران، ادعاهای کشورهای غربی را بخشی از کمپین فشار این کشورها برای اثرگذاری بر مذاکرات وین می‌دانند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.