چرا اسرائیل نگران مناسبات ایران و روسیه است؟

  4000519068 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

گسترش همکاری‌های نظامی و سیاسی ایران و روسیه برای جلوگیری از نفوذ اسرائیل و آمریکا در منطقه، نگرانی‌هایی را برای اسرائیل به وجود آورده است.

 چرا اسرائیل نگران مناسبات ایران و روسیه است؟

به گزارش الف به نقل از روزنامه القدس العربی، روسیه و ایران  از سال گذشته به تقویت روابط سیاسی خود ادامه داده‌اند و هماهنگی مواضع در مورد توافق هسته‌ای در مرکز این امر بوده است.

روسیه در تابستان-پاییز 2020 از جمله در شورای امنیت ، به شدت با تلاش « دونالد ترامپ» رئیس  جمهور سابق آمریکا برای استفاده از تحریم مرتبط با مکانیسم « اسنپ بک» و جلوگیری از رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران مخالفت کرد. در مذاکرات وین مبنی بر بازگشت به اجرای توافق هسته ای ، که پس از ورود « جوبایدن» به کاخ سفید آغاز شد ، مواضع روسیه نزدیک‌ترین موضع به موضع ایران در رابطه با مواضع قدرتهای بزرگ شرکت کننده در مذاکرات است. روسیه، یکی از طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک که همواره تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده بر ضد تهران را عامل تخریب توافق هسته‌ای قلمداد و از حق ایران برای برخورداری از منافع اقتصادی این توافق دفاع می‌کند، در موضعی آشکار و صریح از واشنگتن خواست بدون قید و شرط به برجام برگردد تا زمینه تحقق مجدد تعهدات ایران به این توافق نیز فراهم شود.

روزنامه القدس العربی نوشت:« محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران ، در ژانویه 2021  به مسکو سفر  و در آنجا توافقنامه همکاری با روسیه در حوزه «امنیت اطلاعات» امضا کرد. از مزایای این توافقنامه هماهنگی و همکاری طرفین در مجامع منطقه‌ای و بین المللی برای تضمین امنیت ملی و بین المللی اطلاعات است. روسیه و ایران اهمیت بسیار زیادی برای برقراری توازن بین تأمین امنیت و رعایت حقوق بشر در عرصه استفاده از فناوری‌های اینترنتی- ارتباطی قائل هستند و هدف از این توافقات جلوگیری از تهدیدات در زمینه امنیت اطلاعاتی و مبارزه با آنها به منظور ایجاد شرایط امن در فضای مجازی است.

روزنامه مذکور اعلام کرد: درست است که نه ماه از لغو تحریم فروش تسلیحات به ایران می‌گذرد بدون اینکه روسیه و ایران قراردادهای جدید را اعلام کنند ، اما همکاری بین آنها در این زمینه عمیق‌تر می‌شود. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد که ایران قرار است یک ماهواره از روسیه دریافت کند که توان تهران را برای گردآوری اطلاعات از اهداف مختلف به طور چشم‌گیری افزایش خواهد داد و این، می‌تواند برای اسراییل و آمریکا دردسر ساز باشد و روسیه این خبر را به طور کلی رد کرد.

در این گزارش آمده است: ایران که در حال حاضر تحت تحریم است از خرید تسلیحات روسی هراسی ندارد. در صورت عدم وجود جایگزین‌های مناسب برای خرید سکوهای پیشرفته سلاح ، پس از مشخص شدن نتایج مذاکرات در وین ، می‌تواند قراردادهای جدیدی با روسیه امضا کند.

القدس العربی در ادامه افزود: در ماه‌های اخیر حجم همکاری‌های نظامی بین ایران و روسیه به ویژه در زمینه دریایی افزایش یافته است. از ابتدای سال 2021 ، نیروی دریایی روسیه از کشتی‌های ایرانی در دریای مدیترانه در مسیر خود به سوریه محافظت کرده است. خبرگزاری رسمی روسیه «اسپوتنیک» در ماه آوریل  در مورد ایجاد مکانیسم هماهنگی روسیه ، ایران و سوریه در دریای مدیترانه با هدف حفاظت از عرضه نفت از ایران به سوریه گزارش هایی منتشر کرد. این گزارش به عنوان پیامی برای اسرائیل در برابر احتمال حملات علیه کشتی‌های ایرانی  است. در ماه فوریه ، در آستانه آغاز مذاکرات وین ، روسیه یک رزمایش نظامی دریایی مشترک با ایران انجام داد و کشتی‌های ایرانی برای اولین بار در ماه ژوئن در رژه‌ای به مناسبت روز نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ شرکت کردند.علاوه بر آن نیروهای نظامی روسیه و ایران در سوریه به همکاری خود در دفاع از « بشار اسد» رئیس جمهور سوریه  ادامه می‌دهند.

روزنامه القدس العربی نوشت: ایران و سوریه  همچنین روابط خوبی با حزب‌الله لبنان دارند. در ماه مارس ، یک هیئت حزب الله برای اولین بار در یک دهه گذشته به مسکو سفر کرد. حزب‌الله در طول سال‌های جنگ سوریه شریک اصلی روسیه در میدان نبرد و در اکثر جبهه‌ها بوده و در طول دوره جنگ در سوریه دیدارهای متعددی میان دو طرف از طریق فرستاده‌های روسیه به لبنان و یا سفیر سابق و فعلی روسیه  صورت گرفت. برخلاف کشورهای اروپایی یا ایالات متحده ، روسیه با در نظر گرفتن حزب الله به عنوان یک «گروه تروریستی» مخالف است ، آن را یک نیروی سیاسی مشروع در لبنان می‌داند .

بر اساس این گزارش ایران و روسیه در تعدادی از منافع منطقه‌ای و بین‌المللی شریک هستند که مهمترین آنها کاهش نفوذ کنونی آمریکا در خاورمیانه است. امروز تعدادی از روندها وجود دارند که به تداوم همکاری‌های روسیه و ایران در ماه‌های آینده انگیزه می‌دهد.