درخواست چندباره پزشکیان از شورای نگهبان/ وعده میرسلیم درباره پیگیری تخلفات دولت روحانی/ کنایه زیدآبادی به حسین شریعتمداری/ پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی منتقل می‌شود؟

  4000518052 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

درخواست چندباره پزشکیان از شورای نگهبان/ وعده میرسلیم درباره پیگیری تخلفات دولت روحانی/ کنایه زیدآبادی به حسین شریعتمداری/ پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی منتقل می‌شود؟

کرونا باز هم در ایران رکورد زد

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته مجددا رکوردهای ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در کشور شکسته شد و متاسفانه ۵۸۸ تن از بیماران کرونا در شبانه روز گذشته در کشور جان خود را از دست دادند.

تا کنون ۱۳ میلیون و ۲ هزار و ۲۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۱۴۶ هزار و ۱۳۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۷۵ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۸۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۵۳۷ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۴ هزار و ۶۰۳ نفر رسید.

 لاک داون کردن کشور، تصمیم تلخی است که باید سریعا گرفته شود

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به اینکه در تهران و در کل کشور سویه بیماری قالب، سویه دلتاست، بیان کرد:  باید برای تعطیلی مطلق کشور ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری کند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران تصریح کرد: تعطیلی اثربخشی ندارد بلکه آن چیزی که موثر است موضوع لاک داون بوده که تصمیم تلخی است و باید سریعا گرفته شود.

زالی گفت:  همه کشور برای لاک داون باید بسیج شوند چرا که تأمین مواد غذایی، کمک به افراد فرودست، کمک به مشکلات معیشتی افراد و... باید لحاظ شود.

او افزود: اعطای بسته های حمایتی به اصناف باید برای لاک داون در دستور کار قرار گیرد بنابراین اگر این اتفاق قرار است عملیاتی شود باید به همه ی ملاحظات توجه شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران ادامه داد: طبیعتا امروز استفاده از لاک داون قبل از اینکه در کنترل اپیدمی اثربخشی داشته باشد، تاب آوری تیم بهداشتی و درمانی افزایش پیدا می کند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:  اعضای ستاد کرونا را تغییر دهید

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به شدت گرفتن آمار ابتلا و فوت ناشی از بیماری کرونا در روزهای اخیر و با اشاره به ارجاع نامه اخیر وزیر بهداشت در خصوص «تعطیلی دو هفته‌ای سراسری، برای کنترل بیماری» به ستاد مقابله با کرونا، اظهار داشت: متأسفانه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا همان افرادی هستند که تاکنون هم عضو ستاد بوده اند و با تصمیماتشان کار را به اینجا رسانده‌اند.

وی افزود: آیت‌الله رئیسی باید به سرعت اعضای این ستاد را تغییر دهد؛ چراکه این افراد اگر توان مدیریت داشتند، کار مقابله با بیماری کرونا را به اینجا نمی‌رساندند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در جلسه اخیر ستاد نیز که در روز شنبه هفته جاری تشکیل شد، قرار بود در خصوص نامه وزیر بهداشت تصمیم‌گیری شود، اما برخی اعضای ستاد آنقدر بهانه آوردند و مطالبی را مطرح کردند که آیت‌الله رئیسی مجبور شد، فعلا یک هفته مهلت بدهد تا راهکارهای عملیاتی برای مهار بیماری را ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا و شخص آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس ستاد باید تصمیم فوری بگیرند و اقدام عاجل کنند، تصریح کرد: با روش مدیریتی اعضای فعلی ستاد، معلوم نیست که وضعیت بیماری به کجا برسد، لذا درخواست ما این است که شخص رئیس جمهور تصمیم فوری بگیرد و نقطه نظرات تکمیلی در حین اجرا لحاظ شود.

بیشتر بخوانید:

معاون درمان ستاد کرونا: همه رکوردهای کرونایی در تهران شکست/برگزاری هرگونه مراسم عزاداری توصیه نمی‌شود

***

پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی منتقل می‌شود؟

صبح نو درباره توقف مذاکرات وین نوشت: «جدای از تغییر دولت در ایران، آن چیزی که موجب به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین بود، عدم تحقق شروط ایران برای بازگشت به برجام بود. ایران معتقد بود که آمریکا یکبار خلف وعده کرده از مذاکرات خارج شده است و این‌بار علاوه‌ براینکه باید تمام تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند باید تضمینی نیز برای عدم خروج از برجام به ایران بدهد که مقامات آمریکایی از این موضوع امتناع کردند.

بنابراین علت اصلی توقف مذاکرات نه تغییر دولت در ایران بلکه تن ندادن آمریکایی‌ها به دادن امتیاز در مقابل گرفتن امتیاز از ایران بود که موجب طولانی شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن آن در این چند ماه شد.

حال دولت در ایران تغییر کرده و ما باید در دور هفتم مذاکرات وین شاهد تیم جدیدی ازسوی ایران در وین باشیم؛ البته طبق  شنیده‌ها، مذاکرات هسته‌ای از وزارت خارجه به شورای عالی امنیت ملی منتقل شده است. همچنان‌که پیش از این نیز علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، در نشست خبری خود گفته بود کمیته‌ای در شورای عالی امنیت ملی ایران، تفاهم اولیه‌ای را که در جریان مذاکرات احیای برجام در وین به دست آمده و مربوط به «رفع قسمت عمده تحریم‌ها» بوده، رد کرده است...

براساس همین گفته ربیعی، می‌توان نتیجه گرفت که مذاکرات در اواخر دولت دوازدهم به شورای عالی امنیت ملی انتقال یافته و در دولت سیزدهم نیز همین روند ادامه می‌یابد.

پیش از این نیز همزمان با روی کار آمدن و تقویت احتمال مذاکرات مجدد با آمریکا بر سر مساله هسته‌ای، این گمانه که پرونده هسته‌ای ایران از وزارت امورخارجه به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود مطرح شده بود تا با حساسیت تمام رفتار آمریکایی‌ها زیر نظر قرار گیرد تا دیگر شاهد خسارت‌های ادامه‌دار برجام نباشیم.»

***

درخواست چندباره پزشکیان از شورای نگهبان

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و نامزد ردصلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال خبرنگار عصر ایران که "علی لاریجانی خواستار برداشتن مهر محرمانه از نامه دلایل عدم احراز صلاحیتش شده است، آیا برای شما نیز نامه ای از طرف شورا در مورد دلایل عدم احراز صلاحیت‌تان ارسال شده"، گفت: برای من توسط شورای نگهبان نامه ای ارسال نشده است و هنوز هم منتظر اعلام دلایل عدم احراز صلاحیتم توسط شورا هستم، ما نمی‌خواهیم این دلایل محرمانه باشد بلکه آن را برای افکار عمومی اعلام کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شورای نگهبان شاخص‌های احراز صلاحیت را اعلام کند. حضرت علی(ع) در نامه اش به مالک می فرمایند «اگر مردم به تو شک کردند که قصوری داشتی در صحرا همه آن موارد را به مردم نشان بده»؛ من به شورای نگهبان می گویم اگر من مشکلی دارم آن را به صورت علنی برای مردم بیان کنید تا آنها از آن مطلع شوند.

وی با بیان اینکه این عدم شفافیت مشکلاتی را ایجاد کرده است گفت: مسئله ای که باعث ناراحتی من شده است این نیست که من در انتخابات آمدم یا نیامدم، مسئله این است که چرا ما نمی توانیم حضور حداکثری مردم را در صحنه داشته باشیم و با حذف نیروها، حضور حداکثری را از کشور می گیرند؛ حضور کاندیداهایی که صلاحیت شان احراز نشد می توانست درصدی از جامعه را پای صندوق های رای بیاورد، که این اتفاق نیفتاد.

بیشتر بخوانید:

پزشکیان: نمی‌خواهیم دلایل عدم احراز صلاحیت محرمانه باشد، شورای نگهبان شاخص‌ها را اعلام کند

***

کنایه زیدآبادی به حسین شریعتمداری

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی متمایل به طیف ملی مذهبی در کانال تلگرام خود نوشت: «مدیر مسئول کیهان نوشته است:«شفای لال‌ها» را باید یکی از معجزه‌ها و دستاوردهای بزرگ ایشان (ابراهیم رئیسی) دانست. آقای رئیسی در همین فاصله ۴ روزه ریاست خود بر جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از اصلاحاتچی‌ها را که تا‌کنون زبانشان از انتقاد و اعتراض به پلشتی‌های ۲ ساله کرونا و ۸ ساله دولت آقای روحانی بسته بود، شفا داده و قفل زبانشان را باز کرده است!"

ظاهراً مدیر مسئول کیهان فراموش کرده است یک "معجزۀ" دیگرِی هم از آقای رئیسی ذکر کند و آن "لال شدن زباندارها"ست. بدین صورت که بسیاری از اصولگرایانی که در 8 سالۀ دولت حسن روحانی زبان‌شان بر سر دولت - به حق یا به ناحق - هشت متر دراز بود از این پس به کلی لال" می‌شوند چنانکه گویی  زبانشان از بیخ و بن بریده شده است!»

***

لیست وزرا امشب یا فردا به مجلس تقدیم می‌شود

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر به فارس، گفت: دولت به مجلس اعلام کرده که امشب یا فردا سه‌شنبه (19 مرداد 1400) لیست وزرای پیشنهادی خود را برای کسب رأی اعتماد به مجلس تقدیم می‌کند.

وی افزود: چنانچه امشب یا فردا لیست وزرای پیشنهادی به مجلس تقدیم شود، اعلام وصول خواهد شد و از فردا کار بررسی برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: در صورت تقدیم لیست وزرا، کمیسیو‌ن‌ها تا سه‌شنبه هفته آینده برای بررسی برنامه وزرا جلساتشان دایر خواهد بود.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: کار رسیدگی به رأی اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در صحن مجلس از روز شنبه 31 مردادماه آغاز می‌شود و مجلس در دو نوبت صبح و عصر به بررسی کارنامه وزرا خواهد پرداخت.

***

وعده میرسلیم برای پیگیری تخلفات دولت روحانی

سید مصطفی میرسلیم در گفتگو با مهر درباره عملکرد دولت روحانی به ویژه در زمینه اقتصادی، اظهار داشت: ما تمام تخلفات و اشکالاتی را که در کار دولت سابق وجود داشت، برای ملت روشن خواهیم کرد.

با تاکید بر اینکه ما پرونده‌ای از ترک فعل‌های دولت روحانی تشکیل خواهیم داد، تصریح کرد: نمی‌توان به راحتی از تخلفاتی که در دولت سابق انجام شد، گذشت و اقدامات خلاف قانون آنان را نادیده گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره الزماتی که باید در تعیین اعضای کابینه دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد، گفت: دولت باید هماهنگ باشد و تشکیل تیم اقتصادی منسجم می‌تواند بسیاری از مشکلات را از بین ببرد.

میرسلیم تاکید کرد: البته شخص رئیس جمهور به خوبی درباره این موضوع حساسیت دارد و تا جایی که بنده اطلاع دارم، در تعیین اعضای کابینه هم به خوبی دقت شده است تا هماهنگی بین اعضای دولت برقرار باشد.

***

استعفای زاکانی از نمایندگی در اولین جلسه مجلس اعلام وصول می شود

علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: تا دیروز استعفای آقای زاکانی تقدیم هیأت رئیسه مجلس نشده بود. البته ایشان امروز دیداری با آقای قالیباف داشت و ممکن است استعفا را تقدیم ایشان کرده باشد. در این صورت این استعفا در اولین جلسه علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد و در دستور کار بررسی در صحن علنی قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس در حین بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امکان بررسی دستور کار دیگری وجود ندارد ممکن است بررسی استعفای آقای زاکانی به بعد از رأی اعتماد وزرای کابینه موکول شود.

***

افراد ممنوع‌الخروج می‌توانند با هماهنگی مراجع قضایی وارد کشور شوند

حجت‌الاسلام‌ محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به بازدید اخیر از بازداشتگاه‌های موقت و امنیتی اوین و گفتگو با افرادی که به اتهام امنیتی یا غیر امنیتی در این بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند، به رؤسای کل دادگستری ها، دادستان‌ها و قضات دستور داد که هر چند وقت یک بار از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها سرکشی نمایند.

وی گفت: در بازدید روز جمعه با افرادی مواجه شدم که مدت قابل توجهی بازداشت موقت بودند، پیگیری کردم و مشخص شد از نظر قانونی این امکان وجود دارد که این افراد بازداشت موقت نباشند و در این مورد تذکرات لازم داده شد.

محسنی اژه‌ای همچنین به رؤسای کل دادگستری‌ها درباره تعیین تکلیف پرونده‌هایی که روند رسیدگی به آن‌ها در دادسراها، دادگاه ها، شعب تجدیدنظر، دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری طولانی شده تذکر داد و به آن‌ها دستور داد علت و عوامل طولانی شدن رسیدگی به این پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخوردهای قضایی اظهار داشت: هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.

اژه‌ای افزود: اتفاقاً مواردی هست که اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آن‌ها رسیدگی شود، به نفع آنهاست و از وضعیت بلاتکلیفی خارج می‌شوند.