تنها راه خروج از برزخ کرونا

  4000518036 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
تنها راه خروج از برزخ کرونا

وضعیت کرونا در ایران در وخیم ترین حالت خود بسر می برد. افزایش ابتلا و بستری و از همه مهمتر مرگ و میر روزانه با ادامه همین شرایط به گفته مقامات رسمی به زودی اعداد بالاتری را هم تجربه خواهد کرد. 

متاسفانه مدیریت ناکارامد و ضعیف نیز از ابتدای ورود کشور به فاز درگیری با این بیماری ماه به ماه به سردرگمی مردم انجامید و خستگی روحی مردم نیز کم کم میزان رعایت پروتکل ها را به زیر ۵۰ درصد رساند و  البته فرهنگ نادرست «خودمداری» ما ایرانیان نیز به کمک کرونا آمد و اعلام تعطیلات هم دردی را نکرد و به مسافرت بیشتر انجامید تا جایی که در اعلام تعطیلات بیشتر تردیدهای جدی پدید آورد.

مدیریت کرونا تا اینجا ترکیبی از سهل انگاری، سردرگمی و تصمیمات متناقض، آن هم دیرهنگام، بوده است. 

با این حال یک فرصت و در واقع تنها فرصت هنوز باقی استفاده از واکسن داخلی و افزایش واردات واکسن خارجی به خصوص از چین و روسیه است.

هر چند که در استفاده از این فرصت نیز تاخیر صورت گرفته اما اگر اهتمام بیشتری در مدیریت جدید اجرایی کشور به مدیریت این بیماری صورت بگیرد می توان با سرعت مناسبی از وخامت اوضاع کاست و امیدوار به عبور از این برزخ بود .   

جدا از کم کاری ها در امر واردات واکسن یا بدقولی های طرف های قرارداد، واکسن تولید داخل که وارد فاز تولید انبوه شده باید هر چه زودتر وارد چرخه تزریق شود و بدون تمهیدات دست و پاگیر نوبت دهی به مردم تزریق شود. 

به گفته مینو محرز سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن کوو ایران برکت در هفته اول مردادماه، یک میلیون دز از این واکسن به وزارت بهداشت تحویل داده شده و از هفته دوم نیز میزان تولید و تحویل این واکسن بسیار بالاتر خواهد بود. البته او این را هم گفته که تزریق این واکسن خارج از حوزه وزارت بهداشت انجام نمی شود. سخنگوی سازمان غذا و دارو، کیانوش جهانپور، نیز روز ۱۳ مرداد از  تولید  ۵میلیون دز واکسن برکت خبرداد که یک میلیون و ۸۵۰ هزار آن به وزارت بهداشت تحویل داده شده که تا همین روز ۸۶۰ هزار تزریق عمومی صورت گرفته. 

 اکنون که هفته دوم مرداد را هم پشت سر گذاشته ایم باید به مسوولان امر در تولید یا تزریق واکسن برکت یادآور شد که باید در تولید و تزریق سریع این واکسن مدیریت قوی تری اعمال شود. چنین انتظاری به عنوان یک خواست عمومی و حیاتی در ضرب الاجل یک هفته ای رییس جمهور جدید نیز مورد اشاره قرار گرفته که امید است هر چه زودتر تحقق یابد.