الاخبار: آمریکایی‌ها «عین الاسد» را به اردن و «الحریر» را به کویت منتقل می‌کنند

  4000513038 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک رسانه لبنانی به نقل از منابع آگاه هیئت گفتگو کننده عراقی با آمریکا، فاش کرد که واشنگتن به دنبال انتقال پایگاه عین الاسد به اردن و الحریر به کویت است.

الاخبار: آمریکایی‌ها «عین الاسد» را به اردن و «الحریر» را به کویت منتقل می‌کنند

به گزارش تسنیم، الاخبار لبنان در گزارشی اعلام کرد: با وجود اینکه آمریکایی‌ها مایل به ماندن در عراق هستند و آنرا عرصه نفوذ خود محسوب می‌کنند، اما بر کسی پوشیده نیست که حملات مقاومت به منافع آمریکا در عراق، آنان را به دنبال یافتن راهی آبرومند، با کمترین تلفات انسانی و با بیشترین دستاورد سیاسی، وادار کرده است.

این در حالی است که آنان می‌دانند که راهکاری برای مقابله با این حملات که طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است، ندارند.

الاخبار گزارش داد: آمریکایی‌ها به این باور رسیده‌اند راهی برای حفظ نفوذ خود در سرزمین الرافدین جز دست یابی به توافق خروج هماهنگ شده با عراقی‌ها ندارند تا آبروی واشنگتن حفظ شود.

در سایه ادامه تردید به نیات آمریکا از سوی گروه‌های مقاومت و گروههای سیاسی این کشور، دولت مصطفی الکاظمی تاکید می‌کند که آنچه با آمریکایی‌ها توافق کرده است، خروج کامل نظامیان آمریکایی از اراضی عراق است.

منابع آگاه در هیئت امنیتی گفتگو کننده با آمریکایی ها به ریاست «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق به الاخبار فاش کردند: جز مربیان و مستشارانی که عراق درخواست کرده است، نمی‌مانند.

این منابع بیان کردند: عقب نشینی مطابق توافق سال 2008 که عقب نشینی اول در سال 2011 براساس آن انجام شد، رخ می‌دهد و شامل خروج کامل 2500 نظامی حاضر در عراق است از جمله آنانی که در فرودگاه بغداد هستند و شامل برچیده شدن پایگاه‌های عین الاسد در غرب عراق و الحریر در اربیل است.

آمریکایی‌ها تمایل دارند که پایگاه عین الاسد به اردن منتقل شود زیرا از نگاه آنها موقعیت بهتری برای این پایگاه به نسبت امنیت اسرائیل به ویژه در زمینه رهگیری موشک‌ها، ایجاد می‌شود. پایگاه الحریر هم به کویت منتقل خواهد شد.
الاخبار می‌نویسد: واشنگتن از توافق اخیر به عنوان دستاوردی برای خود نام می‌برد که طی آن نیروهای رزمی را به مستشاری و آموزشی تبدیل کرده است و این یعنی مشارکت در آینده این کشور به ویژه پس از سلسله شکست‌هایی که در افغانستان و حتی عراق در سال 2011 و نیز در سوریه متحمل شده است.

این رسانه در ادامه با اشاره به دخالت‌های متئو تولر سفیر آمریکا در بغداد در امور داخلی عراق، آورده است: بهترین گواه برای ادامه دخالت‌های آمریکا در امور عراق، اظهارات «متئو تولر» سفیر آمریکا در عراق است که علیه گروه‌های مقاومت عراق موضع گیری کرد.

وی مدعی شد: گروه‌های مسلحی که به منافع واشنگتن در عراق حمله می‌کنند همان‌هایی هستند که در پشت پرده ترور فعالان عراقی و لیدرهای اعتراضات قرار دارند.