واکنش واعظی به طرح صیانت/ روایت آقاتهرانی از جلسه غیرعلنی مجلس/ دفاع روحانی از تصمیمات ستاد کرونا/ توصیه موسوی‌لاری به لاریجانی و جهانگیری

  4000510015 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
واکنش واعظی به طرح صیانت/ روایت آقاتهرانی از جلسه غیرعلنی مجلس/ دفاع روحانی از تصمیمات ستاد کرونا/ توصیه موسوی‌لاری به لاریجانی و جهانگیری

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۹ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۲۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۸۷ هزار و ۳۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۸۳۷ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۹ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۲۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۸۷۱ هزار و ۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

دکتر علیرضا رییسی: ۲۹ استان کشور درگیر کرونای دلتا/ زمان واکسیناسیون افراد دیابتی هنوز اعلام نشده است

حریرچی: تغییر نگران کننده ویروس دلتا/ عده‌ای برای کسب درآمد منکر کرونا می‌شوند

دکتر لاری: رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد رسید

***

درخواست عباس عبدی از رئیسی درباره طرح صیانت

عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح‌طلب در یادداشتی خطاب به سیدابراهیم رئیسی نوشت: «طبيعي است كه در اين روزها ذهنيت و توجه شما به انتخاب همكاران متمركز شده باشد و كمتر فرصت كنيد تا به گزارش‌هاي ديگر بپردازيد. ولي واقعيت اين است كه طرح مشهور به صيانت... چنان مشكلي را براي مديريت شما از همان آغاز ايجاد خواهد كرد كه به اين سادگي نمي‌توان بر آن غلبه كرد. ماجرا اين است كه اينترنت به‌‌رغم تمام مشكلاتي كه دارد با دو عنصر مهم در هم تنيده شده است؛ اول كار و دوم زندگي جاري مردم. هر گونه محدوديتي در اين زمينه با واكنش مواجه خواهد شد. واكنش‌ها نيز از تشديد اعتراضات ميداني گرفته تا خشم و بدبيني و حتي فحاشي رخ خواهد داد. ولي به نظر من دو واكنش آن بيش از هر چيزي براي دولت شما پرهزينه خواهد بود. 
اول، كاهش اميد است. به‌‌رغم همه ناملايمات، حدود 45 درصد مردم فكر مي‌كنند كه با آمدن شما وضع بهتر خواهد شد. اولين وظيفه دولت افزايش اين تعداد است. همين اميد موتور محرك براي انجام كارهاي موثرتر است. پس هر اقدامي كه اين نسبت اميدواري را كم كند، به عنوان مانع در راه دولت شما خواهد بود. بنده با توجه به تجربياتم با اطمينان مي‌گويم كه تصويب اين طرح به كاهش اميد و اعتماد نسبت به دولت شما منجر مي‌شود. 

دومين واكنش بسيار بدتر است. روند رو به رشد گرايش به مهاجرت از كشور...

اين واكنش حتي از اعتراض‌هاي خياباني نيز براي اداره امور خطرناك‌تر است، چون از يك‌سو نااميدي را تشديد مي‌كند، در حالي كه اعتراضات خياباني حداقل نوعي كنشگري و فعال بودن را نشان مي‌دهد. از سوي ديگر كشور را از مهم‌ترين سرمايه‌اش كه نيروي انساني كارآمد است، تهي مي‌كند...

در حال حاضر بعضي از نخبگان و مردم عادي فكر مي‌كنند كه چنين مصوبه‌اي براي سنگ‌اندازي در مقابل دولت شماست. موضع‌گيري شما نشان خواهد داد كه آيا چنين طرحي با موافقت و با رضايت شما بوده يا شما همچنان به سخنان دوره تبليغات انتخاباتي خود پايبنديد كه فضاي مجازي، فضاي كار و زندگي مردم است و نبايد به آن لطمه‌اي وارد شود.»

***

4 پیشنهاد روزنامه اصولگرا درباره طرح صیانت

روزنامه فرهیختگان درباره طرح صیانت نوشت: «خیلی از خود همین مجلسی‌ها هم این را پذیرفته‌اند و تصدیق کرده‌اند، حتی موافقان طرح اخیر؛ که مجلس بدسلیقگی کرده، زمان‌شناسی نکرده، طرح ناپخته‌ای را ارائه کرده، رئیس مجلس شانه خالی کرده و خلاصه حسابی با روح و روان مردم آن هم در جایگاه نمایندگی مردم بازی کرده است...

انتظارات و پیشنهادهای فرامتنی را می‌توان در 4 قسمت دسته‌بندی کرد:

1. به‌عنوان اولین پیشنهاد، در گفت‌وگویی که با یکی از نماینده‌ها داشتیم، عنوان شد که مجلس در تمام طول مسیر ارائه تا بررسی و تصویب طرح می‌تواند با جمع‌آوری امضا خواستار مسکوت ماندن طرح و فرارسیدن موعد مناسب آن شود. پس این پیشنهاد می‌تواند یکی از راهکارها برای یکی از اصلی‌ترین انتقادات یعنی کج‌سلیقگی مجلس در ارائه این طرح باشد و زمان بررسی طرح به زمان مناسب‌تر موکول شود.

2.  دومین پیشنهاد بررسی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر طرح و ایجاد تغییرات گسترده در آن است. می‌دانیم که همواره برای ایجاد تغییرات جزئی طرح‌ها ذیل اصل 85 به کمیسیون ارجاع و آنجا چکش‌کاری می‌شوند، اما این طرح نیاز به تغییرات اساسی دارد و نمی‌توان امید داشت کمیسیون تغییرات شگرفی ایجاد کند. با این همه، انتظار این است که کمیسیون زمان بیشتری خرج کند و از آن جایگاه بالانشینی پایین بیاید و با مدنظر قرار دادن پیشنهادهای دلسوزان و متخصصان به‌طورکل این طرح را تغییر دهد.

3. پیشنهاد سوم اما صبوری مجلس برای تغییر دولت و دخالت وزارت ارتباطات دولت جدید در این ماجرای ساماندهی به فضای مجازی است. در دیدار اخیر رهبری با نمایندگان هم به این مساله اشاره شد که ترجیحا به جای اینکه خود مجلس طرح بدهد، دولت لایحه به مجلس بفرستد و آن‌وقت مجلس آن را چکش‌کاری کند و درنهایت برای تصویب و اجرا به دولت بدهد. به‌هرحال قوه مجریه به‌دلیل اشراف و امکانات می‌تواند لایحه بهتری از این طرح را ارائه کند و چون خودش هم متولی است، بهتر اجرایی کند.

4.  اما چهارمین پیشنهاد ناامیدی از مجلس و واقعیت انگاشتن برخی ادعاها مبنی‌بر نهایی بودن همین طرح در مجلس است. در این صورت شورای نگهبان دستاویز مهم رجوع منتقدان و مطالبه‌گران است. انتظار از شورای نگهبان در این صورت وجود دارد که با بازگرداندن طرح به مجلس موجبات تجدیدنظر جدی در آن را ایجاد کند و اجازه ندهد چنین طرحی با این میزان از ایراد و ابهام و با ویرایش‌های فراوان که نشان از همین ناپختگی دارد، گریبانگیر مردم شود.»

***

واکنش واعظی و جهانگیری به طرح صیانت

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور  در آیین افتتاح نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، به ورود دانش و فناوری های نوین در فضای جدید جهانی و ورود به داخل کشور اشاره و تصریح کرد: نباید زمانی که با یک پدیده جدید روبرو می شویم تنها به فکر عوارض سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از آن پدیده باشیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید از گذشته درس عبرت گرفت، به مقاومت در استفاده از همه پدیده های نو نظیر راه آهن، تلویزیون، ویدیو و ماهواره اشاره کرد و گفت: در مقطعی از تلویزیون به عنوان اتاق شیطان یاد می شد. این در حالی است که امروز در همه روستاهای کشور از این تجهیزات دنیای ارتباطات استفاده می شود. باید در نظر داشت که با علم و فناوری نمی توان مبارزه کرد البته این مباحث نیازمند قواعد و قوانین حکمرانی دقیقی هستند که باید به درستی نوشته شود.

وی افزود: ممکن است شبکه ای در فضای مجازی ایجاد و تحت تاثیر سیاست های جایی از دنیا قرار داشته باشد و عوارضی برای کشور به وجود آورد اما باید در نظر داشت که نمی توان با مردم خود مبارزه کرد و پیشرفت کشور در سازگاری، گفتگو و جلب مشارکت مردم برای وضع قوانین جدید است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه اتکا بر فناوریهایی نظیر آی تی و آی سی تی موجب افزایش شفافیت است، تصریح کرد: امکانپذیر نیست که در دنیای امروز مطلبی را از مردم مخفی و یا بر آنها تحمیل کرد. امروز نمی توان به مردم دروغ گفت. کشور در مرحله ای قرار دارد که نمی توان به مردم چیزی گفت ولی کار دیگری انجام داد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه دسترسی به ارتباطات دیتا امروز جزء حقوق پایه شهروندی است، هر گونه تلاش برای تحدید این حق را محکوم به شکست خواند و گفت:‌ روشن است که مردم هنوز از آنچه طراحان این طرح درباره محتوای آن می‌گویند قانع نشده‌اند و هنوز هم متن موثقی از جزئیات طرح در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

واعظی صیانت از کاربران فضای مجازی و وضع قوانین در زمینه حفاظت از امنیت و اخلاق در این فضا را امری طبیعی و لازم در جوامع مختلف دانست اما خاطرنشان کرد: آنچه در این زمینه اهمیت دارد،‌ شفافیت کامل در مواجهه با مردم و اقناع کامل آنان در خصوص قانون است. مردم نامحرم نیستند که ما در خفا برای آنها قانون بنویسم و دیوارهای کوتاه و بلند بسازیم.

بیشتر بخوانید:

جهانگیری: امروز نمی توان به مردم دروغ گفت

واعظی: تلاش برای مقابله با فناوری محکوم به شکست است

***

دفاع روحانی از تصمیمات ستاد کرونا

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم با اشاره به کمک‌های برگزاری این جلسات در طول شیوع کرونا برای تصمیم‌گیری در زمینه مقابله با این ویروس، اظهار کرد: ما در هر هفته تصمیماتی که احساس می‌کردیم ضروری است در این جلسه اتخاذ می‌کردیم و ۵۷۳ مصوبه را در طول این هفتادوهشت جلسه داشتیم که برای همه آنها اجرایی‌شدن را در نظر گرفتیم.

وی افزود: نظام احساس کرد که برای مقابله با این ویروس نیازمند شکل‌گیری یک نهاد هستیم و ستاد ملی کرونا یک  نهادسازی برای نظام به شمار می‌رفت. در طول یک سال و نیم این جلسات برگزار شد که در آن هم نیروهای مسلح و هم سایر قوای نظام حضور داشتند.

رییس جمهوری تاکید کرد: تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است. بحث و بررسی و بعد تصمیم‌گیری انجام شده و در سه یا چهار سطح این مسائل مورد بحث قرار می‌گرفته است تا تصمیمات پخته‌ای باشد و همه این تصمیمات را برگردیم و نگاه کنیم موردی نمی‌بینیم که مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی باشد.

رییس جمهوری ادامه داد: در کشور تقریباً صدای واحدی در مقابله با کرونا وجود داشت تا ما بتوانیم با این ویروس خطرناک مبارزه و مقابله کنیم.

بیشتر بخوانید:

روحانی : در تصمیمات ستاد ملی کرونا موردی مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی نمی بینیم

***

آخرین وضعیت طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در قوه مقننه گفت: این طرح پس از چکش کاری ها در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی تصویب شده است.

وی با بیان اینکه پس از ارجاع از کمیسیون به هیئت رئیسه این طرح در دستور کار پارلمان قرار خواهد گرفت،ادامه داد: با توجه به اعمال دیدگاه‌ها و نظرات نمایندگان در این طرح قطعاً پس از مطرح شدن در صحن علنی پارلمان، این طرح رای خواهد آورد.

عضو هیئت رئیسه مجلس عنوان کرد: در دوره‌های گذشته نمایندگان پس از ارائه این طرح انتقاداتی به آن داشتند که در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی در روند برگزاری جلسات تصویب این طرح، این انتقادات شنیده شده و برطرف شده است.

***

توصیه موسوی لاری به لاریجانی و جهانگیری

سیدعبدالواحد موسوی لاری، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره آینده سیاسی چهره هایی مثل لاریجانی، عارف، جهانگیری و ظریف به خبرآنلاین گفت: «

اینها با هم متفاوت هستند منتهی یک وجه مشترکی دارند که اینها پشتوانه های حزبی و تشکیلاتی ندارند  که تقریبا وجه مشترک آنهاست. آقای ظریف، عارف، لاریجانی، آقای جهانگیری پشتوانه حزبی ندارند مثلا در کارگزاران هم این جریان اخیر خیلی با آقای جهانگیری نبودند و این وجه مشترک همه آنهاست که پشتوانه حزب و تشکلاتی ندارند و به همین دلیل اینها به بود و نبود این حزب یا آن حزب گره نخورده اند.

اگر بتوانند با شرایطی که برایشان هست حضور خودشان را در بطن جامعه تثبیت کنند می توانند موفق شوند و در دوره های بعد به مجلس و دولت و .. بیایند ولی اگر نتوانند خودشان را به متن جامعه ببرند اینها هم مثل بقیه حاشیه نشین می شوند و دیگر کسی کاری به کارشان ندارد.

آقای ظریف یک نیروی ارزنده ای در سیاست خارجی است... ولی آقای ظریف در بحث داخلی عِده و عُده ای ندارد، حزب و تشکیلاتی هم ندارد و خودش است و خودش. وضعیت آقای علی لاریجانی تا حدودی بهتر است چون بخشی از جریان اصولگرایی ایشان را قبول دارند. ولی ممکن نیست عضو کابینه باشد. در این کابینه نمی رود ولی می تواند خودش را برای آینده بازسازی کند و به مجلس یا جاهای دیگر برود.

آقای عارف هم همینطور است. آقای عارف نیروی اصلاح طلب صادقی است که اگر بتواند احزاب اصلاح طلب را در کنار خودش داشته باشد در آینده بسیار راحت می تواند برای خودش یک جایگاهی را تعریف کند.»

***

انصراف ۳ نامزد تصدی شهرداری تهران

ناصر امانی منتخب مردم تهران در شورای شهر ششم در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا عصر روز گذشته کاندیداها فرصت داشتند که برنامه های خود را برای اداره شهر تهران به شورای شهر تقدیم کنند اما سه نفر برنامه ارائه نکرده و این به معنای انصراف است، گفت: علی نیکزاد، جمال آبرومند و عباس علی‌آبادی از جمله کاندیدایی بودند که برنامه ارائه نکردند.

به گفته مهدی اقراریان دیگر منتخب شورای شهر ششم تهران، ارائه برنامه‌ها کاندیداها از امروز شنبه آغاز می‌شود و  تا روز سه‌شنبه هفته جاری در سه نوبت انجام شود که نوبت اول از ساعت ۸، نوبت دوم ساعت ۱۰:۳۰ و نوبت سوم ساعت ۱۵ خواهد بود.

وی افزود: در روز شنبه نهم مردادماه در سه نوبت اشاره شده به ترتیب آقای آبرومند، خانم آباد و در نوبت سوم آقای زاکانی حضور پیدا خواهند کرد و برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند.

سخنگوی منتخب شورای شهر تهران ادامه داد:‌در روز یکشنبه دهم مردادماه نیز به ترتیب آقای نیکزاد، آقای حسینی و آقای قاسمی برنامه‌های خود را ارائه خواهند کرد و در ادامه در روز دوشنبه ۱۱ مردادماه در نوبت اول آقای علی‌آبادی، نوبت دوم آقای بذرپاش و در نوبت سوم آقای درویش برنامه‌های خود را اعلام خواهد کرد. در روز سه‌شنبه و در روز پایانی نیز ارائه برنامه‌ها از سوی کاندیداهای تصدی شهرداری تهران در دو نوبت به ترتیب آقای احمدی‌مقدم و آقای پیرهادی برنامه‌های خود را اعلام خواهند کرد.

***

روایت آقاتهرانی از جلسه غیرعلنی مجلس

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در رشته توییتی درباره طرح صیانت نوشت: «شفافیت امری پسندیده است؛ از قدیم گفته‌اند: ندزد و نترس! پس شفاف‌تر از آنچه فکر کنید صادقانه، با شجاعت تمام، با ابراز مهر و محبتم به مردم خوب این مرز و بوم از جلسه چهارشنبه مجلس خدمتتان گزارشی می‌دهم. 
 
طرح "حمایت از کاربران فضای مجازی" از مجلس دهم، توسط آقای پژمانفر رییس سابق کمیسیون فرهنگی بارها به صحن مجلس آمد و شد داشته؛ ولی هر دفعه به بهانه‌ای با مشکلی برخورد می‌کند، و کارش به رای نمایندگان نمی‌انجامد.
 
 دوره یازدهم شد و ایشان به کمیسیون اصل ۹۰ رفتند، اولویت اصلی کمیسیون فرهنگی را اتمام طرح‌های ناتمام قبلی گذاشتیم و پس از جمعیت، دومین اولویت کمیسیون فرهنگی "حمایت از کاربران در فضای مجازی" تشخیص داده شد.
 
کمیته فضای مجازی توسط آقای یزدیخواه فعال شد، حدود ۲۰۰۰ نفر ساعت دوستان به تکمیل این کار وقت گذاشتند، و در صحن کمیسیون توافق شد که طبق ماده ۱۲۴ آیین نامه برای قوت بیشتر، طرح به مرکز پژوهش‌ها سپرده شود. قرار یک ماهه بود ولی سختی کار، قرار را به سه ماهه کشانید.

این طرح حدود یک ماهی در کش و قوس نوبت صحن درگیر شد، تا هفته‌های گذشته در نوبت قرار گرفت، که خبرنگاران هر روز به اشتباه خبری از مرگ و حیات طرح می‌دادند. طرح هر روز به نوبت نزدیک و نزدیک تر می‌شد، تا چهارشنبه.

صبح چهارشنبه باید طبق دستور طرح حمایت از کاربران به امضاء و درخواست عده زیادی از نمایندگان مطرح می‌شد. البته زمان طرح آقای ساداتی نژاد مقدم بود. مجلس علنی شروع شد.

ساعت ۱۰:۳۰ پس از استراحت به صحن آمدیم، آقای نیکزاد ریاست صحن را داشت، صحن باید به درخواست کمیسیون فرهنگی نیم ساعت غیر علنی شد، چون بنا بر این بود که نمایندگان قدری بهتر نسبت به هشتاد و پنجی شدن توجیه شوند.

 اول بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی تنها ۵ دقیقه صحبت کردم و در مقام پاسخگوئی به این موارد بر آمدم: چرا این طرح باید ۸۵ای شود؟ اهمیت ورود متخصصانه به این طرح در کمیسیون مشترک تخصصی، چرائی و وسعت حملات بیگانگان و نوع حمایت از کاربران در جهات گوناگون طرح.

سپس آقای تقی‌پور که خود روزگاری وزیر ارتباطات بوده طی ۵ دقیقه گفتند که این فرصت بهترین زمان ورود است، و اینکه حسن این طرح، حمایت از کاربران است. بعد هم آقای سیاهکلی، که دوره زیادی در خدمت همین فضای سایبری بوده ۵ دقیقه گفتند که ...

تمام ایراداتی که این و آن دارند، خود دلیل بر ۸۵ شدن این طرح است، ساماندهی به فضای مجازی دیر شده، مجلس نیز باید به آب و نان مردم برسد ولی این کاری تخصصی و فنی است.

۵ دقیقه هم آقای زاکانی در ضرورت ورود به این فضای بی صاحب صحبت کردند. هیچ جای دنیا این قدر برنامه فضای مجازی‌ش که اینک حقیقی شده یله، رها و شل نیست، بی برنامگی کجایش افتخار است؟!

بعد از نیم ساعت زنگ علنی نواخته شد و ۱۰ دقیقه موافق و ۱۰ دقیقه مخالف، و طبق قرعه دو ۵ دقیقه‌ای هم طرفین. و سپس ۸۵ای شدن طرح رای‌گیری شد. خدا را شکر با تلاش دوستان دومین طرح ۸۵ به درخواست کمیسیون فرهنگی به صحن آمده و رای آورد. در حالی که در مجلس قبل یک طرح هم ۸۵ نداشته است.»

***