بازخوانی یکی از بیانات رهبری در مورد خاستگاه طالبان

عبدالله حسرتی‌منش، گروه تعاملی الف،   4000504012 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازخوانی یکی از بیانات رهبری در مورد خاستگاه طالبان

این روزها که بازار اظهار نظر در مورد طالبان داغ است و بعضاً اظهارات متفاوتی از برخی دوستان اصولگرا پیرامون طالبان شنیده می‌شود، مرور بیانات رهبر انقلاب در مورد طالبان و خاستگاه آن خواندنی است. ایشان در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در روز 13 شهریور 93 پیرامون این موضوع بحث می‌کنند که «نظم مستقر حاکم قبلی دنیا در حال تغییر و تبدیل است» و «نظم جدیدی در حال نطفه‌بندی است». در بیان دلایل این ادعا نیز این نکته را مطرح می‌کنند که هم پایۀ فکری و ارزشی و هم پایۀ نظامی و سیاسی نظم قبلی دچار چالش و تزلزل شده‌است.

آنچه به بحث امروز جامعۀ ما مربوط است، تبیین ایشان از چرایی تزلزل پایۀ فکری و ارزشی غرب است که ضمن برشمردن برخی عوامل، نقش غربی‌ها در ایجاد جریان‌های تروریستی را به عنوان یکی از عوامل تزلزل نظام ارزشی غرب مطرح می‌کنند:

«یکی از این عواملی که نظام ارزشی غرب را و سلطه‌ معنوی این نظام را متزلزل کرده، ... جریان‌سازی‌هایی از قبیل همین جریان القاعده و داعش و مانند اینها [است]. حالا اینها ادعا می‌کنند که اینها با ما مربوط نیست؛ اما همه می‌دانند. من یک چیزی را نقل کردم از قول یکی از مسئولان معروف آمریکایی؛ بعد خودشان منکر شدند. علی‌الظاهر هست، اینها اعتراف می‌کنند که این جریان‌ها را اینها به راه انداخته‌اند؛ اگر هم اعتراف نکنند ما شواهد داریم، ما می‌دانیم. من فراموش نمی‌کنم، مرحوم شیخ سعید شعبان - حالا آوردن اسمش دیگر اشکالی ندارد - عالم معروف اهل‌سنت، در مشهد - آن‌وقتی بود که ما در دوران جنگ بودیم - به من گفت که من اطلاع دارم که دارند تلاش می‌کنند برای اینکه شما را از طرف شرق کشورتان، مشغول کنند و درگیر کنند؛ من گفتم خب شرق ما افغانستان است؛ گفت بله از طرف افغانستان. این قبل از آن بود که این جریان طالبان و القاعده و این حرف‌ها در افغانستان راه بیفتد؛ ایشان خب ارتباط داشت با محافل گوناگون سیاسی و روحانیِ اهل‌سنت، در جاهای حساسی حضور داشت، شخص بسیار محترمی بود، مطلع شده بود، گفت من وظیفه‌ی خودم دانستم که این را به شما بگویم. بعد از اندکی هم همین حوادث اتفاق افتاد و دیدیم که همین‌جور بود که گفت. بنابراین شبهه‌ای وجود ندارد که راه انداختن این جریان‌ها و ساختن این جریان‌ها، به‌دست همین قدرت‌های غربی و عوامل منطقه‌ای آنها [است]. حالا ممکن است یک مواردی خودشان مستقیم وارد نشوند و دیگران [وارد شوند]. البته مستقیم هم وارد شدند؛ در همان قضیه‌ی طالبان من فراموش نمی‌کنم در مجلات آمریکایی، جوری از طالبان حرف می‌زدند که به‌نحوی ترویج آنها بود؛ [البته] صریحاً ترویج نمی‌کردند اما کیفیت کار تبلیغاتی، ترویج طالبان بود آن اوایلی که اینها سرِکار آمده بودند.»

در این بیانات ایشان اشاره می‌کنند که چندی قبل از یکی مقامات آمریکایی نقل قولی کردند که این نقل قول از طرف آمریکایی‌ها تکذیب شده‌است. بنا بر آنچه در پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای آمده، این نقل قول در 22 مرداد 93 در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه بیان شده‌است.

متأسفانه متن بیانات رهبری در این دیدار (دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه) نه در همان پایگاه مذکور قابل دسترس است و نه در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری.

به هر حال هم مطالب بیان شده در جمع اعضای مجلس خبرگان و هم مطلبی که در جلسه با مسئولان وزارت امور خارجه بیان شده و البته بطور کامل در دسترس نیست، نشان می‌دهد ایشان به صراحت بیان کرده‌اند که طالبان خاستگاهی غربی دارد.

با توجه به سخنان رهبر انقلاب دو سوال مطرح است: اولا چطور به قول نمایندۀ محترم مجلس، طالبان جنبش اصیل منطقه است؟ و ثانیاً چطور این گروه اینقدر تغییر کرده که به قول دبیر شورای عالی امنیت ملی رهبرانی مصمم در مبارزه با آمریکا دارد؟