دو نهاد حقوق بشری: جان فعال معارض اماراتی در زندان، در خطر است

جهان،   4000430001

سازمان دیدبان حقوق بشر و «مرکز حقوق بشر خلیج [فارس]» هشدار دادند که جان فعال و حقوقدان معارض اماراتی که در بند زندانهای ابوظبی قرار دارد، در خطر است.

دو نهاد حقوق بشری: جان فعال معارض اماراتی در زندان، در خطر است

به گزارش فارس، سازمان دیدبان حقوق بشر و «مرکز حقوق بشر خلیج [فارس]» نسبت به وضعیت وخیم «احمد منصور» فعال و حقوقدان معارض اماراتی که در ابوظبی زندانی است هشدار دادند. 

این سازمانها هشدار دادند که پس از انتشار نامه‌های منصور که از زندان درز کرده است، احتمالا در معرض اقدامات انتقامجویانه قرار داشته باشد.

دولت امارات سال 2018 منصور را به ده سال زندان محکوم کرد. ابوظبی مدعی بود که منصور، از طریق «نشر اخبار کذب» به روابط این کشور با همسایگانش خدشه وارد کرده بود.

نهادهای حقوق بشری، این حکم را «ظالمانه» توصیف و تأکید کردند که برای صدور آن به «اتهامات دروغین» استناد شده است؛ اقدامی که بیانگر محدود کردن آزادی بیان در امارات است.

این نهادهای حقوقی از مسئولان اماراتی خواستند که فورا، منصور را از قرنطینه خارج کنند و «به اعضای خانواده او و ناظران مستقل اجازه دهند که با تماس بگیرند و سلامت وی اطمینان حاصل کنند».

روزنامه القدس العربی به نقل از مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد، مسئولان اماراتی پرونده قطوری در نادیده گرفتن حاکمیت قانون و حقوق زندانیان دارند و احتمالا منصور وضعیت جسمی مناسبی در زندان ندارد.

«خالد ابراهیم» مدیر اجرایی مرکز حقوق بشر خلیج [فارس] هم گفت که نیروهای اطلاعاتی امارات، مسئول سلامتی جسامی و امنیت منصور هستند.

ابراهیم از دولت امارات خواست که فورا و به صورت غیر مشروطف منصور را آزاد کند؛ زیرا «وی فقط به خاطر فعالیت مسالمت‌آمیز و قانونی در زمینه حقوق بشر، هدف قرار گرفت».

مقامات امارات،در ۱۵ مارس ۲۰۱۷، احمد منصور (۵۱ ساله)   را به همراه ۵ فعال دیگر بازداشت کردند. وی در نهایت به ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. این کنشگر اماراتی با راه انداختن فراخوانی مسالمت‌آمیز خواهان اصلاحات سیاسی در کشور شده بود.

امارات چندین سال است که به دلیل زندانی کردن صدها فعال حقوق بشری که خواهان انجام اصلاحات سیاسی در این کشور برای فراهم شدن انتخابات دموکراتیک هستند،‌ با انتقادات شدیدی مواجه است اما مسئولان این کشور هربار ارتکاب چنین جرایمی را انکار می‌کند.

پایگاه خبری «عربی-21» هم به تازگی با انتشار گزارشی از وقایع مخوف در داخل یکی از مستحکم‌ترین زندانهای جهان که محل نگهداری زندانیان سیاسی در کشور امارات است، پرده برداشت و نوشت که نامه‌هایی از یکی از زندانهای ابوظبی درز کرده که بیانگر میزان رنج، شکنجه و آزار زندانیان در این زندان است