رویوران در المیادین: اگر مذاکرات وین شکست بخورد، ایران گزینه‌های متعددی دارد

جهان،   4000428100

 کارشناس سیاسی ویژه‌برنامه القسم شبکه المیادین برای انتخابات ایران تأکید کرد، ایران به دنبال تقویت روابط راهبردی با چین و روسیه است و اگر مذاکرات وین شکست بخورد، تهران دست خالی نخواهد ماند.

رویوران در المیادین: اگر مذاکرات وین شکست بخورد، ایران گزینه‌های متعددی دارد

به گزارش فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «القسم» که تا روز ادای سوگند رئیس جمهور جدید ایران ادامه دارد، امروز دوشنبه میزبان «سید حسین رویوران» تحلیلگر امور سیاسی منطقه بود. 

رویوران در این برنامه در پاسخ سوالی درباره پیام حج رهبر انقلاب اسلامی گفت، تعامل رهبران جمهوری اسلامی ایران از زمان پیروزی انقلاب با پدیده حج، به عنوان امری سیاسی، دینی و اجتماعی برخورد کرده است. هر سال رهبر انقلاب در ایام حج، پیامی ارسال و به مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و حامیانش دعوت می‌کند حال این حامیان چه نیروهای غربی باشند چه نیروهای عربی که روابط خود را عادی‌سازی کردند و چشمشان را بر روی جنایات رژیم صهیونیستی بسته‌اند. 

رهبر انقلاب به تکامل ائتلاف بین اعضای مقاومت اشاره کرده است

المیادین پرسید که آمریکا تلاش کرده مقاومت در عراق، سوریه و لبنان را تحریف و به نوعی به آنان اهانت کند، چرا در این پیام در این خصوص صحبت کرده است و رویوران گفت، رهبر انقلاب خواسته بگوید که بین نیروهای مقاومت ائتلافی رو به تکامل است بر عکس آنچه رسانه‌های صهیونیستی و غربی می‌گویند و تلاش می‌کنند که وانمود کنند اعضای مقاومت بازوهای ایران هستند. ایران شاید بخواهد نیروی بزرگ و حامی کشورهای مقاومت باشد اما در نهایت می‌خواهد جزئی از این ائتلاف باشد. ایران دنبال آن است که اعضای مقاومت روی پای خود بایستد و هر کس نقش منطقه‌ای خود را داشته باشد. 

المیادین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین و اینکه به تعویق افتاده تا دولت جدید روی کار بیاید و امروز برخی نگران فروپاشی این مذاکراتند، رویوران گفت، تصمیمی که دولت روحانی گرفته تا دولت رئیسی روی کار بیاید، دارای عقلانیت سیاسی است چرا که رئیسی چهار سال رئیس جمهور است و ممکن است چهار سال دیگر هم باشد پس طبیعی است که این دولت باید در این خصوص تصمیم بگیرد. اما اینکه مذاکرات تغییر خواهد کرد یا خیر باید بگویم که نه زیاد چرا که سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران تغییر نمی‌کند مگر اینکه آمریکا خیلی از تفاهم‌های قبلی در شش دور مذاکره قبلی وین را بخواهد بر هم بزند. نکته دیگر این است که ایران از برخی امور از جمله تحریم صادرات نفت عبور کرده. آمریکا می‌خواست صدور نفت ایران را صفر کند اما ایران گزینه‌های مختلفی روی میز دارد و با وجود همه تلاش‌های واشنگتن الان در حال صدور نفتش است. ایران وضعیتش طبیعی است و دنبال تفاهم‌های جدید راهبردی با چین و روسیه است. چه بسا دولت رئیسی گزینه‌های متعددی داشته باشد.

ایران گزینه‌های متعددی دارد اگر مذاکرات وین شکست بخورد

رویوران درباره اینکه برخی رسانه‌ها از فروپاشی مذاکرات صحبت می‌کنند و آیا این نوعی جنگ روانی نیست؟، گفت، واقعیت این است که آنکه که خواستار مذاکرات برای بازگشت به توافق شده آمریکاست. بایدن بود که در تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده داد که اگر رئیس جمهور شد به توافق بازمی‌گردد. و اما ایران گزینه مقاومت و ایستادگی بر موضع را انتخاب کرده است. ایران گفت اگر آمریکا به تعهداتش بازگشت، تهران هم با آنکه برخی تعهداتش را در قالب برجام تعلیق کرده، به وضعیت اول خود بازمی‌گردد. آنکه از توافق خارج شد ترامپ و آمریکا هستند و آنکه تصمیم گرفته بازگردد، بایدن است. حالا اینکه برخی مسائل را می‌خواهند وارد توافق کنند از جمله مسائل منطقه‌ای یا بحث موشک‌های بالستیک، نمی‌توانند چون ایران به طور کلی وارد کردن این موضوعات را رد کرده است. ایران هنوز بر این موضع است. ایران توانسته روند محاصره اقتصادی خود را مهار کند. بایدن به این امر اعتراف کرد و گفت، سیاست فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است. هدف این سیاست تغییر سیاست ایران بود که این امر اتفاق نیفتاده است. آمریکا دنبال خلاص کردن خود از موضوعات متعدد است تا با فراغ بال به تقابل با چین بپردازد. چرا که نمی‌تواند در چند جبهه از جمله با جبهه ایران فعال باشد. ایران هم در این مذاکرات دست خالی نیست و اگر مذاکرات شکست بخورد گزینه‌های متعددی دارد. 

مجری المیادین گفت، شاید از جمله این گزینه‌ها، دعوت‌های چین و روسیه از ایران برای تقویت روابط با تهران باشد و رویوران توضیح داد، بله، توافق راهبردی با چین. در بخشی از آن آمده که پکن دنبال سرمایه‌گذاری در بخش نفت به ارزش چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار است و روزانه حدود دو میلیون نفت می‌خرد. در نتیجه چین به عنوان قدرت بزرگ اقتصادی روزانه به حدود پانزده میلیون بشکه نفت نیاز دارد. بر همین اساس، چین به دنبال منبعی مستقل است که غرب از آن برای فشار بر چین استفاده نکند. ایران گزینه خوبی برای چین است هر چند که عربستان و امارات و دیگران هم هستند که به چین نفت بدهند اما ممکن است روزی تحت فشار غرب صدور نفت را متوقف کنند اما ایران تحت این فشار نیست. اگر مذاکرات شکست بخورد و حتی اگر شکست هم نخورد، ایران این تفاهمات راهبردی را فعال خواهد کرد. اما در این امر، ایران اراده بیشتری برای فعال کردن این تفاهمات دارد. با اجرای این راهبرد، ایران خیلی از عوارض تحریم‌های غرب را پشت سر خواهد گذاشت. 

المیادین از پرونده تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا پرسید و رویوران گفت، از نظر ایران، پرونده زندانیان، پرونده مجزایی است. پرونده هسته‌ای سقفی دارد که همان توافق سال ۲۰۱۵ است. بنابراین این دو به هم مرتبط نیستند. ایران اجازه هم نداده که طرف مقابل شروطی بگذارد. 

آمریکا دنبال کاشت گروههای تروریستی در افغانستان است

رویوران در بخشی دیگر از این برنامه درباره وضعیت افغانستان و نقش ایران در تقویت گفت‌وگوی بین‌الافغانی گفت، از زمان شوروی ایران با همه جریان‌های سیاسی در تماس است. نوعی همبستگی با تاجیک‌ها و دیگر قومیت‌ها وجود دارد. ایران نمی‌تواند به وضع افغانستان بی‌اعتنا باشد و امنیت این دو کشور به هم وابسته است. الان موضوع افغانستان صرفا امنیت مرزی نیست بلکه صحبت درباره نظام امنیت جهانی است. چین قدرتی رو به رشد در سطح جهانی است و آمریکا می‌خواهد با این امر مقابله کند و در این امر، نمی‌شود افغانستان را  از معادله نبرد جهانی و نظم جدید جهانی حذف کرد. ایجاد نظام سیاسی در افغانستان اول به سود خود افغانستان سپس منطقه است. هدف آمریکا ایجاد بی‌ثباتی و کاشتن گروه‌های تروریستی در این کشور است. 

رویوران افزود، ایران تلاش می‌کند از طریق همکاری با نیروهای ملی حاضر در میدان افغانستان، مانع ورود مزدوران جریان‌های تکفیری به این کشور شود. این امر امکانش وجود دارد زیرا تحولات بزرگی در سطح این کشور رخ داده و طالبان هم، طالبان دو دهه پیش نیست. از طریق همکاری نیروهای داخلی افغانستان با کشورهای منطقه‌ای می‌شود مانع تکرار حوادث سوریه و عراق شد. اگرنیروهای ملی در میدان افغانستان آگاه باشند می‌شود مانع این طرح شد.