بولتون: ترامپ توان فکری کافی برای انجام کودتا را نداشت

جهان،   4000426094

 مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید گفت، رئیس جمهور سابق این کشور توان فکری برای ترتیب دادن کودتا را نداشت.

بولتون: ترامپ توان فکری کافی برای انجام کودتا را نداشت

به گزارش فارس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید گفت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا توان فکری کافی برای کودتا را نداشت.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، بولتون روز شنبه در مصاحبه‌ای گفت: «این ایده که ترامپ به‌دنبال چیدن صحنه برای کودتا بود به او اعتبار بسیار زیادی می‌دهد».

این سیاست‌مدار تندرو افزود:‌ «چنین کاری نیازمند پیش‌بینی و فکر کردن به آن از مدت‌ها قبل، برنامه ریزی، تعیین راهبرد و ایجاد حمایت است و من فکر نمی‌کنم او توانش را داشته باشد».

بولتون در ادامه گفت: «کاری که او می‌توانست انجام دهد، این بود که هر روز کاری افتضاح‌تر از روز قبل انجام دهد و همه آن‌ها هدف باقی ماندن بر سر قدرت را دنبال می‌کرد. با این حال، گفتن اینکه ترامپ می‌توانست کودتایی را ترتیب دهد، به او اعتبار بسیار زیادی می‌دهد».

«کارُل لیونینگ» و «فیلیپ راکر» خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست به طور مشترک کتابی در زمینه یک سال آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ نوشته‌اند، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح آمریکا نگرانی بودند که دونالد ترامپ بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری از جو بایدن، درصدد انجام کودتا یا دیگر اقدامات غیرقانونی به منظور باقی ماندن در مسند ریاست جمهوری باشد.

به روایت نویسندگان کتاب، «مارک مایلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا و دیگر فرماندهان ارشد نظامی آمریکا نگران بودند که ترامپ یا متحدانش با تلاش برای کودتا، او را در ریاست جمهوری نگه دارند.

در بخشی از این کتاب آمده است، ژنرال مایلی و دیگر روسای نیروهای مسلح آمریکا در جلسات خودشان این موضوع را بررسی کردند که در صورت صدور فرامین غیرقانونی ترامپ، یک به یک از مقامشان استعفا دهند.

ترامپ روز پنجشنبه در بیانیه‌ای جهت تکذیب اظهارات این کتاب نوشت: «من هرگز تهدید به کودتا نکرده‌ام و درباره آن با هیچکس صحبتی نداشته‌ام».

رئیس جمهور سابق آمریکا در این بیانیه نوشت: «خیلی مضحک است! متأسفم که این را به اطلاعتان می‌رسانم ولی کودتای من از نوع انتخابات است و اگر هم قرار بود کودتایی انجام دهم آخرین فردی که می‌خواستم با کمک او کودتا کنم ژنرال مارک مایلی بود».